Hlavní obsah

Lidé se stávají oběťmi falešných dobírek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lidé si čím dál častěji stěžují na takzvané mystery boxy, tedy balíčky s překvapením. Objednají si zboží v domnění, že se jedná o kvalitní produkty, ale přijdou jim bezcenné předměty. Na praktiky internetových prodejců se už zaměřila Česká obchodní inspekce. S blížícími se Vánocemi se začaly objevovat i případy falešných dobírek. Podvodníci tím využívají doby, kdy lidé ve větší míře objednávají dárky. S dobírkovým trikem se tento týden setkala Libuše z Brna, která se se svým příběhem obrátila na redakci Práva.

Foto: Envato elements

Ilustrační foto

Článek

„Jsem na sebe naštvaná, čekala jsem zásilku, převzala dobírku a v krabici byly bačkory, které jsem si neobjednala,“ svěřila se. Za nevyžádaný balík zaplatila pošťákovi 2100 korun.

Případy podvodných balíčků na dobírku zaznamenali policisté už loni i předloni v listopadu a prosinci. Pokud se jim podaří případ, jako je ten paní Libuše, objasnit, prodejci za trestný čin podvodu bude hrozit až dva roky vězení.

Česká obchodní inspekce nyní řeší desítky stížností i na takzvané mystery boxy. Na internetu se dají pořídit pod názvy: Nedoručená zásilka, Balík plný tajemného obsahu nebo Balíček s překvapením.

Místo kupců šmejdi. Podvodů na webových bazarech je čím dál víc

Finance

Jedná se o prodejní fenomén, který obchodníkům umožní prodat například zboží, které si nevyzvedl adresát. Spotřebiteli na oplátku slibuje nákup neznámého zboží ve stejné nebo vyšší hodnotě, než je jeho pořizovací cena.

Na internetu se dají tímto způsobem koupit například sběratelské figurky pro děti, stavebnice známých značek, ponožky nebo kosmetika v ceně od desítek korun po částky v řádu několika tisíc. Ne vždy jsou zákazníci spokojeni.

„Objednal jsem si pro srandu dva balíčky podle YouTube. V jednom byla věc, kterou jsem nepotřeboval, ale cena odpovídala. V druhém bylo led svítidlo a vůbec nefungovalo,“ napsal do redakce Práva své zkušenosti Petr K.

„Kontroly probíhají, protože tento jev v posledních týdnech graduje,“ potvrdil Právu mluvčí obchodní inspekce František Kotrba, výsledky kontrol ale zatím komentovat nechtěl.

Prevence? Nakupovat u osvědčených firem

„Podněty upozorňují mimo jiné na to, že spotřebitelé obdrželi v mystery boxu, za nějž zaplatili cenu v řádu stokorun, pouze bezcenné drobnosti. Že jim bylo prodejcem zamítnuto jejich právo v zákonné lhůtě čtrnácti dnů odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem a zboží vrátit nebo že s nimi prodejci nekomunikují,“ upřesnil mluvčí inspekce.

Lidé inspektorům hlásí, že v balíčku dostali například bezcenné plastové hřebeny. Kontroloři se proto zaměřili na smluvní podmínky v e-shopech nebo pravost zveřejňovaných recenzí. Prevencí je podle inspekce nakupovat u osvědčených firem.

„Musím spotřebitele upozornit, aby nákupy zvažovali a věděli, s kým na internetu uzavírají smlouvu a vůči komu budou případně uplatňovat svá práva. Aby věnovali pozornost obchodním podmínkám, fórům a doporučením spotřebitelských organizací,“ varoval ředitel inspekce Jan Štěpánek.

Anketa

Přišel vám někdy nevyžádaný balíček?
Ano, a převzal/la jsem ho
6,9 %
Ano, ale nepřevzal/la jsem ho
17,2 %
Ne
75,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 10677 čtenářů.

Pražský fanoušek Scarlett Johansson uvěřil, že mu píše na WhatsApp. Zaplatil přes 200 tisíc

Krimi

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám