Hlavní obsah

Lepší bič na autovraky začíná fungovat

Právo, Jana Pechová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Města z Vysočiny začínají zvolna využívat příležitost lepšího vypořádávání se s autovraky v ulicích. Tu mají od letošního května díky novelizaci zákona o pozemních komunikacích s daleko jednodušší definicí vraku. Tím je mimo jiné i auto od půl roku propadlé STK. Tento problém přitom má většina aut, která se měsíce nepohnula z místa na veřejné komunikaci či na parkovišti.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

Například v Počátkách na Pelhřimovsku se odpočítává čas majitelům 14 aut zveřejněných i na úřední desce od 10. července. Město se záležitostí zabývá průběžně, tentokrát jsou ale na seznamu i auta, na která by nejednoznačná legislativa v minulosti nestačila.

„Vlastníci jsou ztotožněni, byli informováni. Pokud vůz z místa do dvou měsíců neodstraní sami, udělá to odtahová firma, se kterou má město smlouvu,“ uvedl starosta Počátek Karel Štefl (za SNK).

Ojetá auta v průměru zlevnila, výrazně poklesl i dovoz ojetin

AutoMoto

Majitelé aut mají ke svižnému postupu velmi účinnou motivaci. Jen odtah totiž stojí 1500 korun a další peníze se platí za každý den stání na hlídané ploše. Navíc hrozí pokuta do výše až 300 tisíc korun.

Zdejší radnice se problému věnuje dlouhodobě, předchozí nejednoznačná definice vraku však svazovala úřadu ruce. Za minulých šest let se v Počátkách podařilo odtáhnout po složitém úřadování do deseti aut, vraků na první pohled. Na auta, i dlouhé měsíce bez pohybu, zabírající místa v exponovaných lokalitách, u nichž však vnější pohled schopnost provozu vyloučit nedokázal, bič dosud chyběl.

Své o tom ví i ředitel Městské policie Jihlava Jan Frenc. „Zrovna jedno takové auto, které představovalo dlouhodobý problém, nyní můžeme konečně vyřešit. Zabírat místo na parkovišti už by nemělo víc než týden. STK mu skončila v roce 2017,“ pochválil nové znění zákona. Dodal, že nejde o první případ, který už bylo ve městě díky němu možné dotáhnout do konce. V rámci staré legislativy řešili strážníci ročně v průměru 60 vraků, díky „místní znalosti“ se přitom dařilo v 90 procentech přimět majitele ke konání.

Nová osobní auta v Česku ve čtvrtletí zlevnila

Ekonomika

Urychlení vítají

Podle jihlavského radního pro oblast dopravy Jaroslava Vymazala (ODS) se město nyní zabývá detaily znění nového zákona, urychlení procesu vítá. Od září navíc končí městu smlouva s privátní odtahovou službou a tuto záležitost Jihlava svěří do správy svým společnostem.

Na změny se těší také ve Žďáru nad Sázavou. „My jsme ještě nyní zavaleni agendou z minulosti,“ potvrdil Miloslav Dvořák z odboru komunálních služeb, že předchozí praxe byla přinejmenším administrativně zdlouhavá. Jde o desítky případů ročně. „Zjevným vrakem tak přitom byl jen jeden z dvaceti,“ zmínil Miloslav Dvořák.

Reklama

Výběr článků

Načítám