Článek
Díky protipožárním čidlům se rychle spouští odvětrávání. Nečekaně silný proud vzduchu rozfoukává kouř. V dálce se ozve siréna, blíží se pomoc. Několik desítek hasičů běží ke zraněným. Obličeje mají kryté dýchacími maskami, které je chrání před jedovatými zplodinami. Z auta vytahují prvního raněného. Dva hasiči ho pokládají na nosítka a rychle odnášejí směrem k únikovému východu, kde už jsou připraveni záchranáři. Během několika minut se zasahujícím hasičům podaří dostat všechny lidi z místa nehody do bezpečí.
Ačkoli se jedná jen o cvičení integrovaného záchranného systému, je dopravní nehoda tří aut v Královopolském tunelu díky všem zúčastněným naprosto věrohodná. „Celkem se na nácviku podílí téměř stovka lidí, z toho čtyřiapadesát hasičů, dvacítka policistů a deset záchranářů. Předpokládáme, že takto nějak by vypadala nehoda i v reálu. Aerosol, který při cvičení simuluje dým je naštěstí zdraví neškodný,“ upozorňuje mluvčí hasičů Ivo Jirásek.
V tunelu jsou naistalována speciální čidla, která nejen okamžitě nahlásí vzniklý požár, ale zároveň jsou schopná přesně detekovat místo vzniku ohně. „Cílem akce je zjistit, jakým způsobem jsme schopni v případě nehody spolupracovat,“ komentuje cvičení Jirásek.
Nejdelší tunel v Brně
Stavba tunelu byla projektována již od konce devadesátých let. „Jedná se o nejdelší a nejmodernější tunel v Brně. Jako jediný je například vybaven závorami u vjezdu, takže pokud se v tunelu stane nehoda, závory se spustí dolů a nikdo další už se do něj nedostane, “ vysvětlil František Dobeš z Brněnských komunikací.
Dopravní dílo se skládá ze dvou tubusů, na oba navazují mimoúrovňové křižovatky s výpadovými silničními radiálami. Na povrchu v okolí Dobrovského ulice je umístěno technologické centrum tunelu s velínem, rozvodnou a vzduchotechnikou. Odtud je i monitorováno veškerého dění v tunelu, který se po více než ročním odkladu otevře v pátek prvním řidičům.