Hlavní obsah

Kampaň „na práci“ za 30 milionů? Radši podpořte ženy, vzkázaly firmy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ministerská kampaň na podporu zaměstnanosti až za 30 milionů korun vyvolává otázky. Podle výkonného ředitele Unie zaměstnavatelských svazů Víta Jáska je zbytečná, nezaměstnanost je v Česku nízká a každý, kdo pracovat chce, pracovat může. Důraz by se měl klást hlavně na rovné příležitosti žen a mužů.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Kampaň ministerstva práce a sociálních věcí běží od loňského roku, trvat má až do roku 2025. Její finanční limit je dle smlouvy zveřejněné v registru 30 milionů korun. Část se má odehrávat v televizi, část v rozhlase, tisku a na Facebooku. Tam má kampaň vlastní profil pod názvem „Větší šance najít práci“, sleduje ho sice 38 tisíc lidí, jednotlivá videa mají však minimální ohlas.

Upozorňují například na podniky, které pro svůj provoz čerpají peníze z EU a které pomáhají lidem s handicapem nebo pomáhají rodičům autistických dětí.

„Cílem kampaně je informovat širokou veřejnost o smysluplných projektech, které přímo pomáhají lidem a vznikly díky podpoře z prostředků EU,“ sdělil Právu Jakub Augusta z oddělení komunikace ministerstva práce.

Jurečka to schytává za tahání Romů do kampaně. Místo omluvy přišlo mrzení

Domácí

Program podle něj pokrývá témata podpory zaměstnanosti, rovných příležitostí žen a mužů, adaptability zaměstnanců a zaměstnavatelů, dalšího vzdělávání, sociálního začleňování a boje s chudobou nebo sociálních inovací.

Lidé potřebují pomoc

Unie zaměstnavatelských svazů to však nepovažuje za efektivní. „Nedomníváme se, že je nutné vést kampaň k podpoře zaměstnanosti. V současné době je zaměstnanců zoufalý nedostatek. Ta zhruba tříprocentní nezaměstnanost de facto znamená, že všichni, kdo pracovat chtějí, už pracují,“ řekl Právu Jásek.

„Chápeme snahu dostat na trh práce lidi, kteří to mají složité. Ti ale spíše potřebují individuální pomoc úřadu práce než kampaň,“ dodal.

Podle Jáska by se měl klást důraz na boj proti diskriminaci žen na trhu práce. „Podpora rovných příležitostí je trochu jiné téma, a tam se domníváme, že správně uchopená kampaň má smysl. Byť si většina z nás, mužů, myslí, že u nás žádná genderová diskriminace není, stále existuje v mnoha podobách. Manažer vám např. i dnes je schopen říct: Tak on je přece živitel od rodiny, tak to je jasný, že mu musím dát víc peněz,“ řekl Právu.

Nezaměstnanost v červnu klesla

Ekonomika

Svaz průmyslu a dopravy ke kampani kritický není, rovněž by však vypíchl téma rovnosti. „I když je nezaměstnanost na nízké úrovni, neznamená to, že je rovnost pro všechny zajištěna,“ řekla Právu manažerka komunikace Kateřina Jungbauerová.

Kampaň platí EU

Nezaměstnanost se v ČR drží nízko dlouhodobě. Loni činila podle Českého statistického úřadu mezi 2,2 a 2,5 procenta, v prvním čtvrtletí 2023 pak 2,6 procenta.

Třicetimilionový tendr na kampaň, která má k zaměstnanosti ještě víc povzbudit, vyhrála loni agentura Media Age, vyhrála nad dvěma dalšími společnostmi v otevřeném řízení.

Povinnost zviditelnit projekty financované z EU je podmínka čerpání z operačních programů.

Jak doplnila mluvčí Eva Davidová, kampaň je hrazena z evropských prostředků, které byly vyčleněny už v období 2013 až 2020. „U mediální kampaně se bral zřetel jak na hospodárnost, tak i efektivnost a zaručení určitého zásahu široké veřejnosti,“ dodala.

Informaci o příjmech pro dávky dodají zaměstnavatelé

Finance

Vedle toho lidem dál pomáhají i Úřady práce, když je to možné. „Přístup pracovníků ÚP je vždy individuální s cílem najít nejvhodnější možné řešení pro danou osobu, avšak pokud potřeby těchto osob nespadají do kompetence ÚP, mohou pomoci právě zmiňované projekty. Proto je jejich podpora důležitá a chceme zajistit, aby byla o této možnosti veřejnost maximálně informovaná,“ řekla Davidová.

Propisky i čokolády

Součástí smlouvy je i dodání propagačních předmětů, např. 20 tisíc kusů hroznového cukru po 6 korunách za kus, 10 tisíc kusů čokoládek po 4 korunách, 4 tisíc sušenek po 14 korunách za kus, tisíci kusů USB po 121 korunách za kus, tisícovce hrnků po 68 korunách, tisícovce čajů po 85 korunách za krabičku, čtyř tisíc balonků po pěti korunách, 500 kusů setu dvou tašek na tříděný odpad po 208 korunách, 10 tisíc propisek po 16 korunách, tisícovce pastelek po 36 korunách a dalších.

Podle PR experta Jakuba Horáka mají propagační předměty smysl. „Zvyšují dosah znalosti té značky. Výhodou předmětů také je, že je obvykle člověk nevyhodí tak rychle jako třeba nějaký informační leták nebo noviny. Tužku si člověk nechá,“ řekl Právu.

Jurečka: Částka na politiku zaměstnanosti se příští rok sníží až o miliardu

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám