Článek
Platy regionálních politiků se zvyšují podle automatu, který v roce 2024 zavedl zákon o obcích a který reaguje na výši průměrné mzdy. Do té doby o jejich odměnách rozhodovala vláda svým nařízením. V příštím roce se bude jednat o nárůst o zhruba sedm procent, zatímco poslancům mají platy vyrůst asi o pět procent.
„Po automatu jsme dlouho volali, neboť jsme vždycky byli odkázáni na libovůli vlády, která v danou dobu seděla ve Strakovce. Myslím, že parametry jsou nastaveny správně a reflektují hospodářskou situaci,“ řekl Novinkám František Lukl, předseda Svazu měst a obcí a starosta jedenáctitisícového Kyjova. Jemu plat vyskočí zhruba o sedm tisíc korun na 106,5 tisíce měsíčně.
Automat podporuje i liberecký hejtman Martin Půta z hnutí Starostové pro Liberecký kraj, kterému se odměna zvedne o 11 tisíc na necelých 175 tisíc korun měsíčně. „Starostové by měli dostat plat srovnatelný s manažerskými pozicemi,“ míní.
Některým starostům však každoroční změna odměňování komunálních politiků dělá starosti, na zvyšování platů všech zastupitelů, uvolněných i neuvolněných, totiž musejí najít peníze v rozpočtu své obce. Státního rozpočtu se zvyšování odměn nijak nedotýká.
Půta se domnívá, že obec musí peníze pro své vedení najít. „Pokud by neměly peníze na to, aby svým starostům zaplatily, tak je otázka, jestli by ty obce měly zůstat samostatné,“ podotkl.
Je rád, že na rozdíl od poslanců a senátorů si hejtmani, primátoři a starostové o svých platech nerozhodují sami. To je podle něj totiž hlavní důvod, proč se každoročně o výši odměn zákonodárců licituje a stále se vracejí návrhy na jejich zmrazování.
„Měl by o jejich platech rozhodovat někdo jiný než oni sami. Nejsou to jednatelé firmy, aby si mohli rozhodovat o své odměně. Debata o platech politiků je čistý populismus,“ poznamenal Půta.
Systém není motivační, říká Ivan
Místostarosta Ostravy-Jih Radim Ivan, který chce v lednu kandidovat na kongresu ODS na předsedu strany, se domnívá, že i odměňování regionálních politiků by šlo ještě vylepšit.
„Byl bych pro více motivační systém, ale nevím, jak ho nastavit. Dnes je jedno, jestli politik něco dělá, nebo ne. Pak mi vadí kumulace funkcí nebo nesmyslné uvolněné pozice zastupitelů na kraji,“ poznamenal.
Uvolněný zastupitel má vykonávat funkci „na plný úvazek“, je uvolněn z práce a jeho zákonná odměna je vyšší než odměna „neuvolněného“ zastupitele, který vykonává funkci vedle svého povolání.
Platy ústavních činitelů, tedy nejen poslanců či senátorů, ale také členů vlády či prezidenta, by v příštím roce měly vzrůst méně, asi o pět procent. Nové vládě ANO, SPD a Motoristů se to nelíbí a chtěla platy zmrazit, legislativní proces však do konce roku nestihne. Řadový poslanec by měl nově pobírat základní plat 115 tisíc korun, tedy o 5500 korun víc než letos. Základní měsíční plat ministra vzroste o 10 tisíc na 219 tisíc korun.
Jak vyskočí platy některým komunálním politikům v roce 2026:
| „Uvolněná“ funkce | měsíční plat v roce 2025 | měsíční plat v roce 2026 |
|---|---|---|
| primátor Prahy | 179 548 Kč | 192 348 Kč |
| hejtman kraje nad 1 mil. ob. | 174 110 Kč | 186 522 Kč |
| hejtman kraje s 500 - 1000 tis. ob. | 168 672 Kč | 180 696 Kč |
| hejtman kraje do 500 tis. ob. | 163 233 Kč | 174 870 Kč |
| starosta obce nad 200 tisíc ob. | 155 099 Kč | 166 156 Kč |
| starosta obce se 100 až 200 tis. ob. | 127 863 Kč | 136 979 Kč |
| starosta obce s 50 až 100 tis. ob. | 117 796 Kč | 126 194 Kč |
| starosta obce s 20 až 50 tis. ob. | 108 448 Kč | 116 179 Kč |
| starosta obce s 10 až 20 tis. ob. | 99 369 Kč | 106 454 Kč |
| starosta obce s 5 až 10 tis. ob. | 91 684 Kč | 98 220 Kč |
| starosta obce s 3 až 5 tis. ob. | 83 954 Kč | 89 939 Kč |
| starosta obce s 1 až 3 tis. ob. | 78 696 Kč | 84 306 Kč |
| starosta obce s 601 ob. až 1 tis. ob. | 70 696 Kč | 75 736 Kč |
| starosta obce s 301 ob. až 600 ob. | 61 123 Kč | 65 480 Kč |
| starosta obce do 300 ob. | 54 426 Kč | 58 307 Kč |

