Článek
Zahájení stavby na začátku dálnice D10 oznámilo Ředitelství silnic a dálnic 22. srpna letošního roku, kdy se na místo sjely stavební stroje a dálnice se kvůli výměně asfaltu zúžila. Od té doby se tu střídají kratší kolony s delšími, a to jak na příjezdu do metropole, tak i na výjezdu z Prahy. Teď, v polovině října, zareagoval na tristní situaci organizátor veřejné dopravy v regionu. V kolonách totiž trčí autobusy a nabírají zpoždění.
„Naší snahou je rozšířit přepravní nabídku pro cestující tím způsobem, aby omezeními v této oblasti byli minimálně dotčeni,“ uvedl ředitel integrované dopravy Zdeněk Šponar. V ranní špičce proto zavede posilové vlaky na trati 074 Brandýs nad Labem – Čelákovice. V Čelákovicích pak cestující přesedají na vlaky směřující do centra Prahy. Integrovaná doprava Středočeského kraje od 20. října zavede celkem pět nových spojů s odjezdy ze stanice Brandýs nad Labem v časech 5:20, 6:20, 7:20, 8:20 a 9:20 hodin.
Posila na pár týdnů
Nové opatření přišlo poměrně pozdě. Stavba a omezení mají podle Ředitelství silnic a dálnic v dohledné době skončit. „Předpokládáme uvedení opravených dálničních úseků do provozu do poloviny listopadu,“ potvrdil mluvčí silničářů Jiří Veselý.
Se stavbou skončí i posila vlaků. „Zavedení posilových vlaků plánujeme jako dočasné opatření, a to od 20. října 2025 s předpokládaným termínem do 12. prosince 2025,“ potvrdil Zdeněk Šponar. Podle něj autobus z Brandýsa na pražskou Florenc jede zhruba 65 až 80 minut. Vlakem by se měl cestující dostat z Brandýsa s přestupem v Čelákovicích na hlavní nádraží v Praze zhruba za hodinu.
Silničáři pracují na opravě zhruba 3,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D10 hned na jejím začátku a na navazujícím úseku Pražského okruhu. Kvůli snaze dodržet harmonogram a neomezit dopravu déle než do zmíněné poloviny listopadu, se pracuje i ve večerních a nočních hodinách.
Dotčeným úsekem projede každý den v průměru zhruba 60 tisíc aut, z toho je přibližně třetina nákladních. Podle postupu prací se mění umístění zúžených průjezdných pruhů. Během ranní špičky se tak příjezd do hlavního města protahuje zhruba o půl hodiny, když dojde ve zúžení k dopravní nehodě, bývá zpoždění ještě delší.
Oprava byla nutná kvůli špatnému stavu vozovky. „Z diagnostického průzkumu vyplynulo, že se na tomto úseku dálnice vyskytovaly četné poruchy, vyjeté koleje, trhliny a další deformace,“ doplnil mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Kromě opravy vozovky na dálnici a okruhu se řeší i rekonstrukce povrchu silnice na křižovatkách na Satalice a Radonice. Práce vyjdou zhruba na 290 milionů korun.