Článek
Stavět se bude 12,6 kilometru dlouhý obchvat zmíněných sídel. Nová přeložka stávající silnice I/12 přímo naváže na rozestavěný úsek Pražského okruhu D0 mezi Běchovicemi a brněnskou dálnicí D1.
„Samotné práce reálně začnou v příštím týdnu a podle harmonogramu budou trvat dalších 30 měsíců, takže někdy na přelomu let 2027 a 2028 by se tady mělo začít jezdit. Díky tomu se odkloní veškerá tranzitní doprava mimo intravilán,“ komentoval zahájení stavby starosta Újezdu nad Lesy Michal Hazdra (ODS). „Směřujeme k tomu, abychom tuto přeložku zprovoznili společně s novým úsekem Pražského okruhu, který se začal stavět vloni,“ doplnil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Podle zástupců zdejších obcí to bude obrovská úleva. „Když jsou uzavírky v Klánovicích nebo Kolodějích, tak to odnášíme my, nejsou žádné jiné trasy a všechno se valí přes Újezd,“ dodával starosta Hazdra.

Kolony jsou na trase z Prahy na Kolín na silnici I/12 velmi časté.
Na stavbě našel snad jen jediná dvě negativa. „Odklon dopravy může mít dopad na místní podnikatele, kteří nejspíš ztratí část klientů. Také během stavby musíme počítat se zátěží, když budou přemisťovány stovky tun stavebních materiálů,“ podotkl Hazdra. Jinak ale novou silnici považuje za jednoznačný přínos pro plynulost dopravy a úlevu pro místní obyvatele.
Nová trasa vede relativně daleko od okrajových částí. „Navíc bude v zářezu, budou tu protihlukové valy, zeleň, čili by to mělo hluk z přeložky odclonit,“ předpokládal starosta. Podobně to vidí i v nedalekých Úvalech. „Ráno a odpoledne ve špičkách je tady moc silná doprava. Nová silnice zrychlí cestu do Prahy, nebudou kolony a nebude se jezdit přes město,“ potvrdil Novinkám místostarosta Úval Alexis Kimbembe (ODS), který viděl ještě další výhodu. „Až bude hotová nová silnice, ta původní přes Úvaly už nebude krajská. To nám umožní omezit tady rychlost, což jsme dosud nemohli,“ doplnil místostarosta Kimbembe.

Mapa nové trasy silnice I/12, výpadovka z Prahy na Kolín se vyhne obydleným oblastem.
Nová silnice bude podle informací Ředitelství silnic a dálnic stát téměř 3,8 miliardy korun.
„Nová poloha silnice I/12 mimo zastavěné části umožňuje postavit i prostorově náročnější, čtyřpruhové, směrově dělené příčné uspořádání, které odpovídá nynějším a předpokládaným dopravním zatížením,“ hodnotil stavbu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Kvůli předpokládané vysoké frekvenci dopravy je nový úsek silnice I/12 naplánován se spoustou mimoúrovňových křižovatek a přemostění.
Spousty mostů
„Na necelých 13 kilometrech bude 6 mimoúrovňových křižovatek, 6 mostů a 14 nadjezdů,“ vypočítával mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý. „Lokální zajímavostí je nadjezd polní cesty mezi Újezdem nad Lesy a Koloději, kde budou zábrany proti pádu z koně,“ dodal Veselý. Stavaři by měli také vybudovat víc než půl kilometru dlouhý protihlukový val, jenž ochrání zástavbu obce Květnice. Val bude vysoký až osm metrů a v celé délce ho doplní protihluková stěna.
Pozemky na nové trase už prozkoumali archeologové, kteří objevili například stopy osídlení z doby bronzové, pohřebiště kultury lukostřelců. V hrobech nalezli hroty šípů, našly se i zbytky keramiky.