Hlavní obsah

Další část Pražského okruhu bude nejspíš v tunelu

4:05
4:05

Poslechněte si tento článek

Praha

Další část Pražského okruhu povede nejspíš tunelem. Zatímco se staví úsek mezi Modleticemi a Běchovicemi, vše nasvědčuje tomu, že mezi Satalicemi a Březiněvsí v severní části města auta pojedou z velké části podzemím. Záměr ministra dopravy ještě musí schválit vláda.

Foto: Novinky

Pražský okruh

Článek

Je to po desetiletí jeden z největších pražských i celostátních restů v oblasti dopravy. Praze stále chybí dokončený dálniční obchvat. Zatím poslední tři úseky mezi D1 a Slivencem byly zprovozněny už v září 2010. Nyní se pracuje na úseku od D1 do Běchovic a rýsuje se i podoba další části mezi Satalicemi a Březiněvsí označené jako 520.

Úsek 520 Satalice–Březiněves

„Po jednáních s obcemi si uvědomujeme, že jediná přijatelná varianta řešení je ta, která počítá s větší délkou tunelů,“ říká pro Novinky ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Ten podklady pro finální rozhodnutí předloží vládě na přelomu června a července, teprve potom bude definitivně jasné, že nejen okolo Satalic povede okruh částečně v tunelech.

Foto: ŘSD

Okruh 520

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím počítá s oběma variantami, tedy s tunelovou i zahloubenou. „Obě řešení již dříve schválilo ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování vlivu na životní prostředí EIA,“ uvádí šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

„Zároveň už běží geotechnické průzkumy, abychom měli podklady pro zpracování projektové dokumentace. Její příprava začne ihned, jakmile budeme vědět, o jaké variantě rozhodla vláda,“ upřesňuje Mátl.

Úsek 518 a 519 Březiněves–Suchdol

Kromě popisované části 520 už na severu metropole budou k dokončení okruhu chybět jen úseky 518 a 519, které propojí Březiněves se Suchdolem. Také zde povede trasa z velké části v tunelech.

„Tyto dvě stavby mají společný vývoj a od loňska k nim máme vydané kladné stanovisko EIA a už máme dokončenou základní koncepci řešení celé trasy,“ popisuje Mátl. Jenže každý kilometr celé trasy je vykoupen složitým vyjednáváním. „Už jsme také měli několik kol sezení se zástupci hlavního města, městských částí a dotčených obcí,“ vysvětluje šéf ŘSD.

Foto: ŘSD, Novinky

Mapa Pražského okruhu

U nás mají bourat domy

Starostové z dotčených radnic ale z chystání projektu moc nadšení nejsou.

„Je to naprosto nepřipravené. Dozvídáme se, že se u nás mají bourat domy, a ŘSD není ochotné prověřovat různé varianty projektu a neví, kudy dálnici protáhnout zástavbou. Nově jsme se například dozvěděli, že nám zruší komunitní zahradu a postaví tam výduch z tunelu. Říkají, že to bude jen pro požární větrání, ale možná i pro to běžné,“ kritizuje záměr starosta Městské části Praha-Suchdol Petr Hejl (STAN).

Šéf ŘSD ale tvrdí, že se snaží všem radnicím všemožně vyjít vstříc. „Mnoho požadavků jsme již zapracovali do základní koncepce, abychom mohli připravit podklady pro zábory. A pozemky bychom chtěli začít vykupovat už na podzim,“ vysvětluje šéf ŘSD.

Do konce letošního roku by chtěl mít i koncept projektové dokumentace, aby už příští rok mohli projektanti začít s přípravou podkladů pro získání stavebního povolení.

Úsek 511 od D1 do Běchovic

Intenzivní přípravy na samotnou výstavbu dálničního úseku probíhají aktuálně u Běchovic. „Na stavbě Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi pracujeme na skrývkách ornice a přípravnách zemních pracích. Současně překládáme inženýrské sítě a zakládáme mosty,“ uvádí Iveta Štočková ze společnosti VINCI Construction.

Foto: VINCI Construction CS , Novinky

Na stavbě úseku Pražského okruhu od D1 do Běchovic aktuálně stavaři odvážejí ornici.

„Odvoz zemin je tam nyní asi tím největším problémem, který teď s dotčenými obcemi a městskými částmi řešíme. Chceme, aby se uskutečnil během letních prázdnin a nezatěžoval provoz škol a školek v okolí,“ upřesňuje Mátl.

Ten počítá s dokončením celého okruhu mezi roky 2031 a 2032. „Nejprve se ale musíme dopracovat ke stavebnímu povolení u zbývajících úseků,“ připomíná šéf ŘSD.

Výběr článků

Načítám