Článek
Teď se jednotlivé instituce přou o to, kdo za vyhození peněz nese odpovědnost. Ministerstvo tvrdí, že kraj a obce při přípravě stavby trvaly na provozuschopnosti tratě. Výstavba zdvižného mostu se podle ministerstva dopravy připravovala více než 10 let.
„Po celou dobu bylo zachování provozuschopnosti tratě jednoznačným a nepřekonatelným požadavkem kraje i obce a ani ministerstvo dopravy nemůže dráhu s osobní dopravou zrušit. Ani před začátkem prací v roce 2019 nebyly signály o možném dalším neobjednávání spojů,“ připomínal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Pro období 2020-2021, kdy byl most uveden do provozu, byla podle ministerstva krajská objednávka na trati Vraňany-Lužec 9 párů vlaků každý všední den.
Říkali jsme, že je to zbytečné, zní z kraje
Radní Borecký uvedl, že v té době kraj a obec upozornily na zbytečnost investice, a předložil svou korespondenci s tehdejším starostou Lužce Patrikem Rollem. Ten informoval Boreckého o schůzce na ministerstvu dopravy v lednu 2020. „Zástupci kraje z ROPID (regionální organizátor dopravy, pozn. red.) na této schůzce informoval přítomné, že do dvou let přestane objednávat kraj na této trati osobní dopravu z důvodu nevytíženosti spojů,“ psal tehdy Rollo. Ale v tu chvíli už se stavělo a stavba byla před dokončením.

Zdvihací železniční most nad plavebním kanálem u Lužce nad Vltavou
Lužecký most byl součástí rozsáhlého projektu na Vraňansko-hořínském kanálu podél Vltavy. Nad kanálem vedlo devět lávek a mostů, ale byly nízko nad hladinou a Ředitelství vodních cest požadovalo jejich zvýšení, aby tudy mohly proplouvat velké lodě. „Přebudování devíti mostů na vyšší průjezdnou výšku vyšlo na 1,8 miliardy korun, z toho ten zdvihací u Lužce stál 240 milionů korun,“ upřesnil mluvčí ředitelství Jan Bukovský.
Dražší než ty ostatní byl kvůli zachování trati a speciální technologii, která jej při průjezdu lodi zdvihne a pak zase vrátí, aby po něm mohly jezdit vlaky.
Kdyby ovšem nějaké jezdily a kdyby tudy vůbec pluly velké lodě. Vlaky nejezdí, za poslední celé dva roky sem podle Správy železnic zamířilo jen dvacet osobních vlaků. A lodí tudy vloni proplulo 1500, ale zdaleka ne všechny potřebují most zvednout. Například letos v květnu a v červnu 2025 se podle Bukovského zdvihal 20 až 25krát do měsíce.

Pod zvednutým mostem proplouvá loď s nákladem

Vlak na zvedacím mostě. Pravidelné spoje už tu nejezdí, jen sporadicky projede turistický vlak.
Do plného provozu se zdvihací most dostal v roce 2021. Teď Správa železnic zveřejnila seznam tratí, na nichž chce přerušit provoz. Mezi nimi je právě i úsek s mostem Vraňany - Lužec nad Vltavou. Podle legislativy je limit pro možné přerušení provozu 300 osobních nebo 12 nákladních vlaků za rok.
„Uvedení údajů o trati v přehledu automaticky neznamená, že se na ní přerušení provozuschopnosti skutečně uplatní. Konkrétní záměry budou prodiskutovány s dotčenými samosprávami,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Využití trati navíc není jediné kritérium, své si může říci třeba i ministerstvo obrany, pokud by pro něj byla trať důležitá. To ale nejspíš u slepé koleje vedoucí přes unikátní most už jen na zastávku do Lužce platit nebude.