Hlavní obsah

Chyba za čtvrt miliardy. Zvedací železniční most u Mělníka postavili na odepsané trati

3:31
3:31

Poslechněte si tento článek

Střední Čechy

Unikátní zvedací železniční most v Lužci nad Vltavou je v provozu sotva čtyři roky, ale Správa železnic nyní zvažuje zavření této trati. Je totiž slepá, jen pár kilometrů za mostem končí a je téměř nevyužívaná. Jen sporadicky tudy projede turistický vlak, pravidelné spoje už nejezdí. Stavba přitom vyšla skoro na čtvrt miliardy korun. „Je to exemplární příklad toho, jak stát vyhazoval peníze oknem,“ míní krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN).

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Unikátní zvedací železniční most do Lužce nad Vltavou je spíš už jen turistickou atrakcí za čtvrt miliardy.

Článek

Teď se jednotlivé instituce přou o to, kdo za vyhození peněz nese odpovědnost. Ministerstvo tvrdí, že kraj a obce při přípravě stavby trvaly na provozuschopnosti tratě. Výstavba zdvižného mostu se podle ministerstva dopravy připravovala více než 10 let.

„Po celou dobu bylo zachování provozuschopnosti tratě jednoznačným a nepřekonatelným požadavkem kraje i obce a ani ministerstvo dopravy nemůže dráhu s osobní dopravou zrušit. Ani před začátkem prací v roce 2019 nebyly signály o možném dalším neobjednávání spojů,“ připomínal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Pro období 2020-2021, kdy byl most uveden do provozu, byla podle ministerstva krajská objednávka na trati Vraňany-Lužec 9 párů vlaků každý všední den.

Říkali jsme, že je to zbytečné, zní z kraje

Radní Borecký uvedl, že v té době kraj a obec upozornily na zbytečnost investice, a předložil svou korespondenci s tehdejším starostou Lužce Patrikem Rollem. Ten informoval Boreckého o schůzce na ministerstvu dopravy v lednu 2020. „Zástupci kraje z ROPID (regionální organizátor dopravy, pozn. red.) na této schůzce informoval přítomné, že do dvou let přestane objednávat kraj na této trati osobní dopravu z důvodu nevytíženosti spojů,“ psal tehdy Rollo. Ale v tu chvíli už se stavělo a stavba byla před dokončením.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Zdvihací železniční most nad plavebním kanálem u Lužce nad Vltavou

Lužecký most byl součástí rozsáhlého projektu na Vraňansko-hořínském kanálu podél Vltavy. Nad kanálem vedlo devět lávek a mostů, ale byly nízko nad hladinou a Ředitelství vodních cest požadovalo jejich zvýšení, aby tudy mohly proplouvat velké lodě. „Přebudování devíti mostů na vyšší průjezdnou výšku vyšlo na 1,8 miliardy korun, z toho ten zdvihací u Lužce stál 240 milionů korun,“ upřesnil mluvčí ředitelství Jan Bukovský.

Dražší než ty ostatní byl kvůli zachování trati a speciální technologii, která jej při průjezdu lodi zdvihne a pak zase vrátí, aby po něm mohly jezdit vlaky.

Kdyby ovšem nějaké jezdily a kdyby tudy vůbec pluly velké lodě. Vlaky nejezdí, za poslední celé dva roky sem podle Správy železnic zamířilo jen dvacet osobních vlaků. A lodí tudy vloni proplulo 1500, ale zdaleka ne všechny potřebují most zvednout. Například letos v květnu a v červnu 2025 se podle Bukovského zdvihal 20 až 25krát do měsíce.

Foto: ŘVC

Pod zvednutým mostem proplouvá loď s nákladem

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Vlak na zvedacím mostě. Pravidelné spoje už tu nejezdí, jen sporadicky projede turistický vlak.

Do plného provozu se zdvihací most dostal v roce 2021. Teď Správa železnic zveřejnila seznam tratí, na nichž chce přerušit provoz. Mezi nimi je právě i úsek s mostem Vraňany - Lužec nad Vltavou. Podle legislativy je limit pro možné přerušení provozu 300 osobních nebo 12 nákladních vlaků za rok.

„Uvedení údajů o trati v přehledu automaticky neznamená, že se na ní přerušení provozuschopnosti skutečně uplatní. Konkrétní záměry budou prodiskutovány s dotčenými samosprávami,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Využití trati navíc není jediné kritérium, své si může říci třeba i ministerstvo obrany, pokud by pro něj byla trať důležitá. To ale nejspíš u slepé koleje vedoucí přes unikátní most už jen na zastávku do Lužce platit nebude.

Výběr článků

Načítám