Hlavní obsah

Labská vodní cesta je zablokovaná, objížďka trvá tři týdny

3:14
3:14

Poslechněte si tento článek

Praha

Dostat obří části ocelového mostu z Čech do Německa je v současné době logistický problém. Na hlavní labské cestě se v Drážďanech demoluje most a navíc kvůli suchu razantně klesla hladina Labe pro nákladní dopravu. Loďaři si musejí najít náhradní trasu, podobně jako se to děje při uzavírce dálnic. Zatímco pro řidiče se obvykle najde cesta oproti původní trase delší o desítky minut, objížďka pro loď potrvá zhruba tři týdny.

Foto: Plavba a vodní cesty

Loď s naloženými částmi mostu vyrobenými u Prahy a v Ostravě vyplula z Bratislavy do Německa.

Článek

Z výrobny v Horních Počernicích na okraji Prahy se dva ocelové nosníky vydaly do severoněmeckého Münsteru. Cesta vede na první pohled dost nelogicky přes Bratislavu. V první fázi naložil dva ocelové svařence o délce 12,5 metru a hmotnosti 70 tun nakladač na speciální podvalníky a za asistence policie se nadrozměrný náklad dostal po silnicích do Bratislavy. Souběžně tam dorazily další kusy mostovky z dílen v Ostravě.

„Všechny díly už byly naloženy v bratislavském přístavu na loď Rio 2 a nyní plují po Dunaji, průplavu Mohan-Dunaj a Rýnu a dalších německých kanálech do svého cíle v severním Německu. Řidiči si snad ani nemohou stěžovat na objížďky na silnicích oproti několikatisícové objížďce, kterou nyní zažívá posádka české lodi na vodní cestě,“ poznamenal ředitel společnosti Plavba a vodní cesty Tomáš Kolařík.

Foto: Plavba a vodní cesty

Snímek z přímého přenosu plavby

Dopravu lodí si vymínil německý investor, který měl podmínku neblokovat nadrozměrným nákladem tamní dálniční síť. Ani převoz po menších částech nebyl možný. „Každý díl ocelové konstrukce byl technicky tak komplikovaný, že svařování až na staveništi nepřicházelo v úvahu. Tak obrovská a těžká břemena musíme na stavbu dopravit jedině lodní přepravou, tak to měl zadavatel soutěže v podmínkách,“ potvrdil vedoucí útvaru Milan Kysela z Metrostavu DIZ.

„Navíc dlouhodobé sucho nám znemožnilo nasměrovat logistiku přímější cestou z Děčína po Labi. Svoji roli sehrálo také bourání mostu v Drážďanech,“ doplňoval Kysela důvody, proč musí lodě plout tisíce kilometrů, ačkoli je Münster od Prahy vzdušnou čarou vzdálen 520 kilometrů. Loď se totiž musela dostat z Labe do bratislavského přístavu, a ještě než naložila náklad, už absolvovala 1800 kilometrů dlouhou plavbu. Teď se vydala zase opačně i s nákladem.

Přímý přenos pro nadšence

„Pro naši firmu je to poprvé v její 35leté existenci, kdy plavidlo absolvovalo 1800 kilometrů dlouhou plavbu ze severu Evropy přes Rýn, německé kanály a Dunaj až do přístavu v Bratislavě. Po cestě nás místní vítali a v Bavorsku byla posádka dokonce obdarována chlebem a místním pivem,“ popisoval cestu jednatel lodní společnosti Evropská vodní doprava Lukáš Hradský. Pro nadšence byl zařízen přímý přenos z cesty.

Nový most v Münsteru nahradí svého předchůdce z roku 1954. Původní menší konstrukce překážela plánovanému rozšíření kanálu Dortmund-Ems. Nový most bude 100 metrů dlouhý, 12,5 metru široký a bude sloužit silniční dopravě i cyklistům a pěším. Hotovo má být na konci letošního roku.

Společnost Metrostav DIZ realizovala demontáže i výrobu nového mostu a následně zajistí i montáže a plavební operace. „Česká část zakázky má hodnotu v přepočtu 140 milionů korun,“ dodával Kolařík, podle něhož to není jediná zakázka českých mostařů na německém trhu. „V letošním roce dokončí unikátní ocelový most v Pirně u Drážďan, který ve výšce až 70 metrů překlenuje téměř kilometr široké Gottleubské údolí,“ upřesnil Kolařík.

Výběr článků

Načítám