Hlavní obsah

Chceme začít okamžitě stavět. Poláci jsou otrávení z komplikací ohledně dostavby D11

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stížnost za každou cenu. Tak označuje vítěz loňského tendru o lukrativní zakázku na stavbu předposledního úseku D 11 z pohraničního Královce do Trutnova, polský Budimex, protest konkurenční české firmy MI Roads. Obstrukce, jimiž podle Poláků škodí Češi sami sobě, dostavbu strategické evropské dopravní tepny prodlouží střízlivým odhadem o půl roku. A to minimálně.

Starosta Královce Tibor Terbák si stejně jako jeho kolegové z příhraničí přeje rychlé zahájení stavbyVideo: Vladislav Prouza, Novinky

 
Článek

Poláci přesto nečekají na verdikt antimonopolního úřadu a zřizují s předstihem zázemí v Trutnově a nedalekém Žacléři. „Kanceláře chceme otevřít v příštích čtrnácti dnech. Na rozhodnutí českého Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), týkající se stížnosti konkurenční firmy, čekat nebudeme. Musíme být připraveni, abychom v případě pro nás kladného výsledku mohli začít okamžitě stavět,“ řekla Novinkám Diana Zyglewská z varšavského ústředí Budimexu.

Stavba mohla dávno začít

Stavbu 21kilometrového úseku dálnice za vysoutěžených 11,4 miliardy korun plánoval Budimex zahájit koncem loňského roku. Dělnici a stavební stroje stáli v plné pohotovosti za náspem v Královci, kde od předloňského roku končí návazná polská dálnice S 3 ze Štětína.

Dálnici Poláci naplno otevřou v letošním roce. Česká D 11, s plánovaným dokončením za čtyři roky, se zastavila za Jaroměří. Jakmile Poláci letos otevřou celou dálnici od Baltu, doprava z Královce do Jaroměře nepředstavitelně zhoustne.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Násep na hranici, kde skoro dva roky končí polská dálnice

Dostavba D11 dostala další ránu

Domácí

Konkurence namítá nedostatek zkušeností

Vidle do dostavby D 11 hodila dceřiná společnost Metrostavu, jemuž soud za korupci na tři roky zatrhl účast na státních zakázkách, pražská firma MI Roads. Konkurenční firma nařkla Budimex, že nemá dostatečné zkušenosti s tunelováním, tedy stavbou tunelů. Na trase z Královce do Trutnova mají být dva.

„Námitka MI Roads je stížností za každou cenu. Shromáždili jsme kvalifikovaný tým,“ okomentoval Budimex správní řízení, započaté před dvěma týdny na ÚOHS. „Disponujeme odpovídající kvalifikací, včetně týmů zkušených tunelářů, což si ověřil samotný investor, a připraveností začít okamžitě stavět,“ tvrdí Zyglewská. „Jednotlivé týmy můžeme v průběhu stavby flexibilně doplňovat. Jak prostřednictvím vlastních kapacit, tak pomocí subdodavatelů,“ říká.

Obstrukcemi jdete sami proti sobě. To je bez senzu
obyvatelé pohraniční Lubawky

Dokud úřad nerozhodne, Poláci si nehrábnou

Dokud ÚOHS právoplatně nerozhodne, což podle mluvčího úřadu Martina Švandy potrvá za optimálních podmínek dva měsíce, Poláci do české země nemohou ani hrábnout. Skluz stavby se odhaduje na půl roku. O to déle budou nejen příhraniční obce po zprovoznění celé polské dálnice trpět neúměrnou dopravní zátěži.

Budimex nemůže do rozhodnutí ÚOHS začít ani s přípravou staveniště. „Délku správního řízení neovlivníme. Jde o nezávislý úřad, do jehož kompetencí nelze zasahovat,“ konstatoval mluvčí investora stavby Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

„Nechte nás konečně začít stavět vaše dálnice. Obstrukcemi jdete sami proti sobě. To je bez senzu,“ okomentoval pro Novinky patovou situaci shluk lidí před marketem v pohraniční Lubawce.

Stavba před časem čelila i námitkám ekologické organizace Děti Země, která blokovala vydání stavebního povolení.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Terbákovi spolu s ostatními příhraničními starosty nezbývá než čekat na signál k zahájení stavby

Budimex není v Čechách nováčkem

Průnik Budimexu, jenž se chce zároveň ucházet mj. o stavbu posledního úseku D11 z Trutnova do Jaroměře, na Trutnovsko není žádnou novinkou. Jedna z největších polských stavebních firem zřídila v Trutnově pobočku před zhruba půl stoletím v souvislosti se stavbami krkonošských komunikací.

Poláci si tehdy na okraji Trutnova postavili zázemí v podobě soběstačného městečka, jehož větší část dodnes využívají čeští podnikatelé. Dopravní infrastruktura postavená tehdy Poláky v extrémních horských podmínkách slouží dodnes.

Poláci už mají nastartované bagry. Dostavbě D11 ale brání Děti Země

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Související články

Dostavba D11 dostala další ránu

Dostavba předposledního úseku dálnice D11 z Polska do Trutnova dostala další ránu. Společnost MI Roads, jeden z pěti neúspěšných účastníků loňského tendru,...

Výběr článků

Načítám