Hlavní obsah

Poláci už mají nastartované bagry. Dostavbě D11 ale brání Děti Země

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stavbaři polského stavebního gigantu Budimex mají, obrazně řečeno, na polsko-české hranici nastartované bagry, připravené zahájit 19. prosince stavbu příhraničního úseku dálnice D11 z Královce do Trutnova. Vjezdu polské stavební techniky z náspu štětínské rychlostní komunikace S3, ukončené v Královci, na české oraniště brání rozklad ekologické organizace Děti Země proti stavebnímu povolení vydanému na předposlední úsek D11.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Polská stavební kavalerie čeká na hranicích na zelenou.

Článek

Děti Země podle předsedy ekologické organizace Miroslava Patrika už skoro dva měsíce čekají na reakci ministerstva dopravy ke čtyřem procesním námitkám proti dostavbě D 11. „Nic nebrání tomu, aby ministerstvo rozhodlo,“ tvrdí Patrik.

Dokud ministerstvo dopravy nevyřeší připomínky ekologických aktivistů, stavební povolení nenabude právní moci polské stavební stroje se nehnou z místa.

„Věc rozkladu byla postoupena rozkladové komisi ministra dopravy, která je poradním orgánem ministra. Rozkladová komise po prostudování rozsáhlé spisové dokumentace a posouzení námitek odvolatele věc projedná a navrhne panu ministrovi rozhodnutí o rozkladu v souladu se zákonem,“ konstatoval ministerský mluvčí František Jemelka.

„Výzvou pro českou politickou reprezentaci je, aby urychlila přípravu a výstavbu tuzemské dopravní infrastruktury,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Projev Grety Thunbergové narušil účastník klimatické demonstrace. Vyčetl jí pozvání Palestinky

Evropa

Polský Budimex hodlá nejsložitější jedenadvacetikilometrový dálniční úsek D11, s osmadvaceti mosty, dvěma tunely a třemi mimoúrovňovými křižovatkami, postavit do roku 2027 za vysoutěženou cenu 11,4 miliardy korun bez DPH.

„Zakázky dokončujeme včas, leckdy s předstihem. Pokud všechno půjde podle plánu, mohou práce na D11 začít za necelý měsíc,“ ujistil ředitel české pobočky Budimexu Adam Barszczynski.

Jestliže se česká strana s požadavky ekologů, mj. vedením ekologického deníku nebo měřením hlučnosti v prvních dvou letech dálničního provozu, zavčasu nevypořádá, uřízne si u připravených polských stavbařů pořádnou ostudu.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Polská dálnice S3 končí na české louce v Královci na Trutnovsku

Poláci rozladění pomalostí výstavby D11 koncem letošního září české kolegy nepozvali na otevření předposledního úseku S3 z Kamenné Hory do pohraniční Lubawky, jehož se zúčastnil polský premiér Mateusz Morawiecki (Právo a spravedlnost). Dálnici ze Štětína k českým hranicím plánují Poláci zprovoznit v polovině příštího roku.

Budimex s historií od roku 1968 se zapsal do výstavby české dopravní infrastruktury poprvé v sedmdesátých letech minulého století, kdy polští stavbaři stavěli krkonošské silnice z Trutnova do Pece pod Sněžkou, z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna nebo z Turnova do Liberce.

Firma s ústředím ve Varšavě se podle mluvčí Diany Zyglewské hodlá v Česku po vyhraném tendru na dálniční úsek D11 ucházet i o další stavební zakázky. „Kromě úseku od Trutnova k polským hranicím se Budimex plánuje účastnit dalších silničních tendrů v České republice. Potenciálně připravujeme nabídku na výstavbu posledního úseku D11 z Trutnova do Jaroměře, ale zatím neznáme úplný výčet požadavků zadavatele,“ potvrdila Novinkám Zyglewska.

Klimatičtí aktivisté blokující silnici rozzuřili amerického právníka. Dva zastřelil

Amerika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám