Hlavní obsah

Česko Pražský okruh potřebuje, vysvětloval Kupka obyvatelům Suchdola

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výstavba Pražského okruhu na severu metropole je nutná, jiná varianta vedení silnice, která má odvést tranzitní dopravu z obydlených částí města, neexistuje, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v pondělí večer na setkání s obyvateli Suchdola na místní radnici.

Foto: Mapy.cz, Novinky

Plánovaná dostavba Pražského okruhu

Článek

Vedení městské části proti více než osmikilometrovému úseku 518 mezi Ruzyní a Suchdolem se čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami protestuje od konce 90. let. Silniční tah považuje za extrémní zásah do života lidí, který dopravě nijak neuleví, bojí se přílivu desetitisíců aut, hluku, citelného zhoršení životního prostředí.

Tato část obchvatu má navázat na 6,6 km dlouhou stavbu 519 do Březiněvsi se třemi mimoúrovňovými křižovatkami. Podle aktuálních odhadů by okruh na severozápadě Prahy měl řidičům sloužit v roce 2030.

Kupka plnému sálu lidí připomněl, že některé požadavky už byly vyslyšeny a negativní dopady projektu se daří zmírňovat. „Vedení tunelu odpovídá snaze se na řešení v Suchdole nevykašlat,“ poznamenal k tomu, že silnice na rozdíl od původních plánů povede v podzemí.

ŘSD vypíše do konce roku soutěž na dostavbu Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi

Ekonomika

Ministr ujistil, že k dalším úpravám prostor nepochybně je. „Hledáme takové řešení, které zajistí optimální dopravní funkci a bude mít co nejmenší dopad na životy místních. Proto plánujeme 1970 metrů dlouhý tunel pod Suchdolem i další opatření, která udělají tuto stavbu pro území přijatelnější,“ řekl s tím, že Česká republika Pražský okruh potřebuje.

O stavbě se mluví od první republiky. „Že některé kontury korespondují s původními plány, není vůbec náhoda,“ konstatoval Kupka s tím, že stát řeší problém, který měl být vyřešen před lety.

Části občanů je ale okruh trnem v oku. „Odborníci říkají, že více silnic znamená více aut. Řešit dopravní problémy stavbou nových silnic, je jako léčit obezitu povolováním opasků,“ mínila jedna z nespokojených obyvatelek, která za účelnější považuje propojit komunikace dál od Prahy a peníze investovat do infrastruktury v regionech nebo do vysokorychlostních tratí či MHD.

Dálnici označila za antistrategickou stavbu, která zvýší podíl aut, a tím pádem i emise. „Z urbanistického, ekologického hlediska je to špatně,“ řekla o dálnici, za což sklidila potlesk ostatních.

„V mnoha bodech s vámi velmi souhlasím, ale u vysokorychlostních tratí odehráváme stejné boje. Nikdo nechce stavbu za humny. Jsem si vědom, že okruh svět nespasí, ale musíme řešit aktuální problémy, tisíce lidí denně obtěžují kolony,“ reagoval ministr, podle kterého by další protahování staveb označených čísly 518 a 519 mělo vážné dopady.

„Od začátku hovoříte o obchvatu, ale tohle je průtah, není to fér,“ reagoval jiný starousedlík na plány, které posílají silnici, byť v tunelu, centrem obce. Lidem vadí, že stavba vede v těsné blízkosti přírodní rezervace a parků, zajímalo je také, jestli by chystaný most přes Vltavu nemohl nahradit tunel.

„Nejsou tu jen lidi, kteří okruh odmítají. I nám to pomůže, na druhou stranu řeky se dostanu za deset minut,“ myslel si muž ve středních letech. „Kolika majitelů pozemků se stavba dotkne a jste připravení na variantu, že řada z nich nebude ochotná prodat?“ zajímalo jiného.

„Pokud jde o veřejně prospěšnou stavbu, jako v tomto případě, je krajním řešením vyvlastnění. Ale 90 procent pozemků jsme už vykoupili,“ uvedl Tomáš Gross za Ředitelství silnic a dálnic.

„Kdy by se začalo stavět a jak dlouho potrvá ta nejhorší fáze?“ chtěla vědět starší žena, která se od Kupky dozvěděla, že kopnout by se mohlo v roce 2027 a že největší komplikace potrvají asi rok. „Tunel pod Suchdolem je hloubený, takže jako první se spustí boční stěny, vytvoří stropní deska, přikryje terénní úpravou a veškeré práce probíhají potom, takže okolí není rušeno,“ popsal stručně postup.

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS)

„Proč by Suchdol měl se stavbou souhlasit?“ zajímalo starostu Petra Hejla (za STAN).

Kupka přiznal, že se mu na otázku odpovídá těžko. „Díky vstupu architektů a debatám jsme dosáhli mnoha konkrétních změn, jak stavbu udělat přijatelnější. Ať oddálení mimoúrovňové křižovatky, větší zahloubení silnice, úpravy křížení Rybářka. Chápu, že je-li dlouhodobě vnímána jako nenáviděná, je těžké prorazit s jiným pohledem,“ řekl.

Poznamenal, že jeho úkol spočívá v zajištění podmínek k realizaci této části okruhu za třicet miliard korun, aby neměla zbytečně hodně nepřátel a těch, které zklame.

„Myslíte, že bych tu stál, kdyby mě to nezajímalo, že bych hledal smírnou cestu a vysvětloval, že cestu prostě musíme najít? Bylo by jednodušší říct, že to stavět nebudeme, ale to si nemůžeme dovolit,“ dodal.

Dokončení Pražského okruhu budou provázet žaloby

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám