Hlavní obsah

Cena rekonstrukce budějovického nádraží se vyšplhala přes miliardu. Stavbařům dala zabrat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

České Budějovice

Se zpožděním a za více peněz skončila rekonstrukce historické budovy českobudějovického vlakového nádraží. Konečná částka se vyšplhala na více než miliardu korun bez daně. Původně se přitom počítalo s náklady asi 690 milionů bez daně. Stavbaře zaskočil stav budovy.

Budějovické nádraží patří po rekonstrukci mezi ty hezčí v republiceVideo: Pavel Orholz, Právo

 
Článek

Po rekonstrukci patří nádraží v Budějovicích mezi jedno z nejhezčích v republice. Zůstal mu původní ráz.

Podle původních zpráv Správy železnic mělo být nádraží zrekonstruované už na konci roku 2022. Slavnostní otevření vstupní haly a pasáže se však konalo až toto pondělí. „Nemile nás překvapilo, v jakém stavu byl základ této budovy a také vysoká hladina spodní vody. Jedna z věží pak měla po druhé světové válce takovou degradaci a byla tak nevhodně opravená, že nás čekaly daleko větší zásahy,“ vysvětloval důvody prodražení stavby Jiří Svoboda, ředitel Správy železnic.

Podle něj jsou podobné stavební komplikace u některých renovací historických staveb možné.

Foto: Pavel Orholz, Novinky

Budějovické vlakové nádraží po rekonstrukci

Začala proměna Masarykova nádraží. Překlene ho platforma velká jak Malostranské náměstí

Domácí

Svoboda zmínil, že se stavba protáhla také kvůli vyjednávání o komerčním využití prostor v nové pasáži, která vede z nádraží přímo na Lannovu třídu. Na nádraží je nyní osm komerčních nájemníků, v pasáži je lékárna a služby.

Svoboda dále upřesnil, že kompletní přestavba vyšla na miliardu a 53 milionů korun. 605 milionů by potom mohlo být splaceno díky žádosti do fondu Evropské unie. Práce probíhaly od roku 2020, stavbaři provedli obnovu střechy, fasády a interiérů. Zhotovitelem stavby jsou firmy Metrostav, Edikt a Avers.

Využití zrekonstruované budovy je multifunkční. Kromě veřejně přístupných prostor s obchody a nabídkou služeb ji tvoří i kanceláře a místnosti pro dopravní zaměstnance.

V centrální části se nachází nový výtah, který spojuje podchod s 1. nástupištěm, další výtahy jsou v severní i jižní věži. Objekt dostal také nový orientační a informační systém pro cestující. „Zajímavým detailem potom je speciální vůně přidaná do vzduchotechniky, která zrekonstruované prostory jemně provoní,“ doplnil Svoboda.

Foto: Pavel Orholz, Novinky

Hlavní hala budějovického nádraží po rekonstrukci

Podle primátorky Českých Budějovic Dagmar Škodové Parmové (ODS) je otevření opraveného nádraží akcí, která se koná jednou za sto let. „Takovou důstojnou bránu Budějovice nutně potřebují,“ zdůraznila Parmová.

Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS) kvitoval, že je dokončená další stěžejní stavba. „Jsou to investice do dopravy, které Jihočeský kraj nutně potřebuje, a tou další významnou akcí bude dokončení obchvatu Budějovic,“ dodal hejtman.

Na Prahu nevídané. Hlavní nádraží promění dřevěná střešní konstrukce

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám