Hlavní obsah

Blikač a troubič. Mentorům a sedmnáctiletým řidičům pomůže mobilní aplikace

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od ledna budou smět do provozu na silnici mladí lidé už od sedmnácti let pod podmínkou, že vedle sebe budou mít staršího mentora. Asociace autoškol připravila mobilní aplikaci, která oběma skupinám hravou formou poradí a pomůže jim zdokonalovat se v konkrétních situacích.

Foto: Profimedia.cz

Od 17 let věku už mohou s mentorem po boku řídit Němci nebo Slováci.

Článek

„Je takovou herní formou, aby se maminky a tatínci předháněli, kdo z nich naučí své děti správné návyky za volantem,“ prohlásil Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR.

Aplikace L17 požaduje plnění různých výzev a úkolů, jako je jízda za deště, nasazení sněhových řetězů, dofouknutí pneumatik, zajetí do myčky a další praktické dovednosti, které v autoškole nebyla možnost natrénovat. Řidič si má například vyzkoušet probliknutí dálkovými světly nebo použití klaksonu ve výzvách označených jako „blikač“ a „troubič“.

Díky aplikaci budou mít mladý řidič a mentor přehled o všech provedených jízdách, najetých kilometrech a času stráveném v autě.

Řidičák už v sedmnácti. Při jízdě pomůže i strýc

Domácí

Aplikace zavádí čtyři úrovně na základě dovedností a absolvovaných jízd. Poslední je úroveň 18plus. Po dosažení zletilosti může řidič už jezdit sám bez mentora a také vyrazit do zahraničí.

Používání aplikace nebude povinné, je to jen dobrovolná pomůcka. Při aktivním využívání se ale řidiči mohou nejen porovnávat s dalšími uživateli, nýbrž mají i šanci dosáhnout na nižší pojistné u povinného ručení u partnerských pojišťoven. Pojištění mladých řidičů přitom bývá dražší.

Do aplikace se dá snadno zaregistrovat a přihlásit skrze e-mail. Mentor musí potvrdit, že splňuje podmínky, tedy vlastní řidičský průkaz alespoň deset let a nemá žádný trestný bod.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) věří, že systém L17 pomůže k navýšení bezpečnosti provozu. „Mladí řidiči se zkušeností do dvou let tvoří tři procenta všech, ale páchají jedenáct procent dopravních nehod,“ upozornil Kupka.

Na D1 začne platit velký zákaz předjíždění kamionů

Ekonomika

Výcvik už nyní

Aplikace pomůže i mentorům zaměřit se na pravidla. Pokud by totiž dostali trestný bod, nemohou jako mentoři pokračovat.

Sedmnáctiletí budou moci získat řidičský průkaz a jezdit s mentorem po boku od Nového roku. Pokud by řídili bez doprovodu, hrozí jim pokuta 2500 až 5000 korun a zákaz řízení motorových vozidel na šest až dvanáct měsíců.

Trestní odpovědnost nese sedmnáctiletý držitel řidičského průkazu, stejně jako tomu je dnes například u malé motorky.

Již nyní lze začít s výcvikem v autoškole, zatím od věku šestnácti a půl roku, s příštím rokem dokonce ještě o rok dříve, tedy osmnáct měsíců před dosažením sedmnáctých narozenin.

Další důležitou změnou, která začne platit od příštího roku, bude takzvaný řidičák na zkoušku. Ten se v rámci novely zákona o provozu na pozemních komunikacích bude týkat těch, kdo vlastní řidičský průkaz méně než dva roky. Půjde tedy hlavně o mladé řidiče.

Opět cílí na zlepšení bezpečnosti. Pokud řidič spáchá závažný přestupek, bude muset podstoupit pohovor s psychologem a dodatečné proškolení v autoškole.

Řidičák na poprvé neudělá pětina žáků. Rodiče mají absurdní představy, říká šéf autoškoly

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám