Článek
Žena si auto koupila v roce 2021 od společnosti Mototechna Group. V předávacím protokolu byla uvedena okřídlená formulka o tom, že stav tachometru nemusí odpovídat reálně najetým kilometrům. V roce 2023 žena získala dokumenty, z nichž plynulo, že u jejího auta došlo ke stočení tachometru. Žena pak odstoupila od kupní smlouvy a podala na bazar žalobu s tím, že chce vrátit auto a od bazaru peníze.
Jenže u pražských soudů nepochodila. „Přílohou kupní smlouvy byl protokol o zkušební jízdě a předání vozidla, v němž bylo uvedeno, že v historii záznamu o nájezdu kilometrů automobilu se nachází údaj, který může indikovat nesoulad kilometrů uvedených na tachometru oproti skutečnému nájezdu,“ konstatoval pražský městský soud.
Žena se ale nevzdala a podala dovolání k Nejvyššímu soudu. A ten ženiny argumenty podpořil, přičemž připomněl, že při koupi ojetého auta je právě počet najetých kilometrů jedním z nejdůležitějších faktorů.

Senát v čele s Pavlem Horňákem přitom poukázal, že na situaci je potřeba pohlížet tak, že se jedná o vztah mezi spotřebitelem a podnikatelem - odborníkem v oblasti ojetých aut.
„Byť prodávající nemá povinnost zjišťovat počet skutečně najetých kilometrů, neznamená to, že by se pouze obecnou poznámkou o možném nesouladu při sjednávání smlouvy deklarovaného počtu ujetých kilometrů a stavu skutečného mohl odpovědnosti zprostit,“ stojí v rozhodnutí soudu, které bylo v těchto dnech zveřejněno na úřední desce soudu.
Jiná situace by podle Nejvyššího soudu nastala, pokud by se smluvní strany dohodly na tom, že kupující na sebe riziko nesouladu v kupní smlouvě deklarovaného stavu a skutečného stavu ujetých kilometrů u auta převezme anebo si s odkazem na možný nesoulad vyjedná slevu.
Případ se tak vrací zpět k městskému soudu, který bude při dalším rozhodnutí vázán názorem Nejvyššího soudu. Žena tedy má šanci na vrácení peněz.

