Článek
Průměrné stočení tachometru činilo letos v dubnu 103 tisíc kilometrů. Nezřídka se ale lze setkat i s vozidly, jejichž kilometrový nájezd byl snížen o stovky tisíc kilometrů. U některých navíc mohlo dojít ke stočení tachometru opakovaně. Pokud kupující podvod neodhalí, přeplatí v průměru 20 procent kupní ceny.
Problém to není přitom jen z pohledu financí, ale i bezpečnosti. „Pokud kupující nezná skutečný kilometrový nájezd, může opomenout důležitou a výrobcem předepsanou údržbu a výměnu dílů, ke které by mělo dojít po určité době,“ řekl Novinkám ředitel Cebie Martin Pajer.
Prověřit VIN kód je základ
Letos v dubnu nejčastěji odhalili stočené tachometry u vozidel Škoda, BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi, Ford, Renault, Peugeot, Toyota a Fiat. Do značené míry to kopíruje zastoupení značek mezi ojetými vozy, ale u dražších vozů luxusních značek je podíl stáčení kilometrů na tachometrech ještě vyšší. Škodovky tvoří skoro pětinu všech stočených ojetin. Nejčastěji se přitom upravuje nájezd nejprodávanějších octavií.
Jinak obecně platí, že větší riziko je u ojetin dovážených ze zahraničí.
Základem je proto prověření historie vozidla, stočených kilometrů či prodělaných havárií s pomocí identifikačního VIN kódu vozidla. Ten by měl prodávající sdělit už při nabídce vozu, na autě ho najdete na několika místech, například za čelním sklem nebo v prostoru motoru.
Ověřit historii vozu lze on-line. Vedle značky Cebia působí v Česku pro prověřování historie vozů i další konkurenční služby, jako třeba původně litevská carVertical.
Jakým chybám se tedy při koupi ojetého auta vyhnout? Podle odborníků se vyplatí nespěchat. Koupi auta věnujte optimálně aspoň dva týdny. Nejprve si vyhlédněte několik požadovaných vozů, zkontrolujte si jejich historii, běžte se na ně podívat, vyzkoušejte si je a pak se v klidu rozhodněte, který z nich nejlépe naplňuje vaše představy a požadavky.

Řada kupujících všemu slepě věří a nechá si od prodejců namluvit téměř cokoli. Ti jsou přitom často zdatnými manipulátory a mají zkušenosti s tím, co kupujícímu říci a jak ho přesvědčit. Navíc důvěru v kupujících častěji vzbuzují individuální prodejci a fyzické osoby, často se jedná i o známé či známé známých.
„V případě větších autobazarů jsou lidé opatrnější. Je to paradox, protože větší riziko podvodu číhá na kupující právě u menších prodejců a individuálních dovozců,“ upozornila mluvčí Cebie Barbora Minksová.
Ovšem ani ten, kdo se v autech trochu vyzná, by neměl při koupi přehnaně spoléhat na to, že nešvary dokáže odhalit vlastním úsudkem a nájezd stanovit třeba podle opotřebení interiéru, pedálů či řadicí páky. Prodejci tyto díly mnohdy mění za novější, aby nebylo opotřebení tolik poznat.