Článek
Podle velitele českého letectva Miroslava Minaříka rakety mají na skladě a začali je testovat.
Podle velitele českého letectva Miroslava Minaříka rakety mají na skladě a začali je testovat.
„V reálu jsou použitelné v případě konfliktu, budeme s nimi lítat při výcviku, ale nebudeme je zatím ostře podvěšovat na letouny. Podvěsily by se jen v případě narůstání krizové situace, buď v regionu nebo v rámci NATO,“ řekl Právu Minařík.
Piloti měli zatím pro případ obrany či útoku k dispozici 27milimetrový kanon Mauser a americké řízené střely krátkého dosahu Sidewinder.
Piloti měli zatím pro případ obrany či útoku k dispozici 27milimetrový kanon Mauser a americké řízené střely krátkého dosahu Sidewinder.
Rakety Amraam mají podle Minaříka hlavně výhodu toho, že pilot nemusí jasně či vůbec vidět cíl zásahu, protože jsou naváděné radarem. „Je to plus, Amraamy jsou naváděné na cíl radiolokátorem, jsou rychlejší, mají dosah 120 kilometrů, přičemž u Sidewindery je to jenom 40 kilometrů,“ poznamenal Minařík.
Do výzbroje by se nové rakety měly dostat až za rok. „U těchto raket je velice důležitý výcvik na simulátorech, takže operační nasazení bude možné až na začátku příštího roku,“ uvedl šéf vojenského letectva.
JAS-39 Gripen
Výrobce: Saab/BAE Systems (Švédsko/Velká Británie)
délka: 14,1 m
výška: 4,5 m
rozpětí křídel: 8,4 metru
prázdná hmotnost: 5,7 tun
maximální vzletová hmotnost:14 tun
maximální rychlost: Mach 2 (2400 kilometrů v hodině),
dolet: 3000 kilometrů
objem nádrže: 3000 litrů
přídavná nádrž: 3800 km
letoun vzlétne do výšky 14 km za max. tři minuty
výzbroj: kanon Mauser Bk-27 ráže 27 milimetrů se zásobou 120 nábojů a regulovatelnou kadencí 1100 až 1700 ran za minutu, na pěti závěsnících může nést řízené střely nebo víceúčelovou kontejnerovou zbraň.
Bojový letoun Jas-39 Gripen je jednomotorový jednomístný středoplošník s jedním deltakřídlem a libovolně nastavitelným předním křídlem. Pro letoun je typická záměrná nestabilita, která umožňuje dobrou obratnost a ovladatelnost v různých výškách.
JAS-39 má nainstalován motor RM 12, který je verzí motoru GE F-404-400, který je v amerických stíhačkách F/A-18.
Letadlo může přistát například na dálnici nebo na travnaté ploše. Motor je dvouproudový s třístupňovým nízkotlakým a sedmistupňovým vysokotlakým kompresorem. Výkon řídí počítač, který reaguje na výšku či momentální hmotnost letounu. Součástí je i pomocná energetická jednotka, která při nefunkčním motoru, díky níž může být letoun v provozu ještě deset minut.
:. Bojový letoun Gripen patří k základní výbavě českých bojových letců. foto: Armáda ČR