Článek
„Účelem smlouvy je pronájem zateplené mobilní haly za účelem vytvoření parkovacích prostor splňujících záruční podmínky výrobce vozidel Titus 6×6,“ stojí v zadávací dokumentaci.
Mluvčí výrobce Andrej Čírtek ale říká, že pro titusy nejsou speciální garáže potřeba a ani v záručních podmínkách se nic takového neřeší.
„Armáda ČR používá vozidla Titus již řadu let v nejrůznějších podmínkách včetně zahraničních misí. Ze strany výrobce nikdy nedošlo k tomu, že by kvůli místu parkování nebyla uznána záruka,“ řekl Čírtek.
Zároveň připustil, že kvůli elektronickým systémům ve vozidle, jehož životnost se počítá na desetiletí, je ale výhodné ho garážovat v prostorách s regulovanou teplotou a vlhkostí. „Ale to platí pro jakýkoliv typ pozemní techniky,“ dodal Čírtek.

Vizualizace poptávané haly ze zadávací dokumentace
To potvrzují i nezávislé zdroje obeznámené s provozem vojenské techniky. „Je tam čím dál víc elektronických systémů. Ty jsou sice zodolněné a musí snášet i extrémní klimatické podmínky při operačním nasazení, ale pokud by byly dlouhodobě parkovány venku, snižuje to jejich životnost – degradují gumová těsnění, korodují kontakty a tak podobně. Takže se může vyplatit zajistit pro dlouhodobé parkování lepší podmínky,“ řekl redakci důvěryhodný zdroj blízký armádě.
Ministerstvo obrany Novinky s dotazem, proč k vojenským vozům, obrněncům, jež je možné nasadit nejen při cvičeních, ale i při nenadálých událostech či válečném stavu, potřebuje temperovanou mobilní halu, která zaručí stálé klimatické podmínky, jež výrobce nepožaduje, odkázalo na armádu.
„73. tankový prapor si pronajal mobilní halu k parkování vozidel Titus pouze na dobu určitou. Parkování v temperované hale má poskytnout zázemí pro techniku, než bude postavené řádné garážové stání, které zabezpečí odpovídající podmínky pro garážování vozidel Titus i na delší dobu,“ uvedla armáda.
Bojová vozidla Titus podle ní sice musí snášet i extrémní klimatické podmínky při operačním nasazení, jsou ale vybavena i elektronickými systémy, kterým se snižuje jejich životnost, pokud by byly dlouhodobě parkovány venku (například degradují gumová těsnění a korodují kontakty).
„Vojenský útvar se proto dočasným pořízením mobilní haly snaží pouze preventivně předejít rychlejší degradaci materiálu, jehož případná výměna by v důsledku byla dražší než samotný pronájem,“ dodala armáda.
Nájem za třináct měsíců včetně zajištění servisu, přivezení haly, montáže a demontáže na armádou určeném místě činí 1,7 milionu korun včetně daně.
Mobilní hala musí disponovat automatickou vzduchovou jednotkou, musí mít elektrická vrata, běžné dveře pro vstupy a čtyři průduchy pro klimatizaci.
V roce 2019 objednalo předchozí vedení obrany v čele s ministrem Lubomírem Metnarem (nestraník za ANO) 62 vozů Titus v různých verzích za 4,8 miliardy korun bez daně. Před několika dny podepsala obrana smlouvu na dodávku 24 kolových obrněných vozidel Titus ve velitelsko-štábní úpravě za 4 miliardy bez daně.