Hlavní obsah

Vosy jako vážná hrozba pro letectví? V Austrálii s nimi řeší problémy už několik let

Novinky, Michael Švarc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letiště v australském Brisbane už několik let řeší problém, který by mohl být potenciální hrozbou pro bezpečnost létání. V letadlech, konkrétně v takzvané pitotově trubici, se totiž čas od času usadí malý druh vosy zvaný v angličtině keyhole wasp, jež si staví hnízda v úzkých prostorách. A právě to může představovat velké riziko.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Poprvé řešilo letiště v Brisbane problémy s vosami, které pocházejí se Střední a Jižní Ameriky, už v roce 2013. Letadlo společnosti Etihad, ve kterém si hmyz postavil hnízdo, kvůli tomu muselo na cestě do Singapuru nouzově přistát, píše server Independent.

Za uplynulých sedm let se pak odehrálo dalších 26 podobných případů, ve kterém byly drobné vosy hlavním viníkem. Kvůli tomu letiště společně s aerolinkami Qantas a vládní organizací Biosecurity Queensland zahájily vyšetřování, jehož výsledky nedávno uveřejnily v akademickém magazínu Plos One. Píše se v něm, že pokud se vhodně nezasáhne, mohly by se vosy roznést i na další australská letiště či do blízkých zemí, kde jim vyhovuje středně tropické klima.

Bez očkování cestující nepoletí, uvedly australské aerolinky. Další se mohou přidat

Cestování

„Když jsme provedli základní výzkum, uvědomili jsme si, že to není jen nepříjemnost, která tkví v tom, že musíte přístroje vyčistit a vosy vyhnat. Ve skutečnosti by to mohlo vést k velkým nehodám,“ uvedl ekolog Alan House z organizace Eco Logical Australia.

Poškozují důležitá zařízení

Vosy se usazují v takzvaných pitotových trubicích, což jsou přístroje upevněné zvenčí letadla, které měří rychlost větru, jenž skrze ně proudí. Tyto trubice se běžně mohou ucpat špínou nebo při letu v mrazu. Hrají ovšem velmi důležitou roli, protože posílají do kokpitu informace o tom, jakou rychlostí letadlo letí — a dobrý není ani jeden z extrémů, příliš pomalu nebo příliš rychle, píše server CNN.

Pokud pitotova trubice nefunguje správně, letadlo se přepne do manuálního řízení a kontrolu nad ním musejí převzít piloti. A k tomu došlo i při prvním zaznamenaném incidentu s Airbusem A330 společnosti Etihad, který se musel vrátit na letiště.

Lety indických aerolinek se zpozdily kvůli včelímu roji

Cestování

I když se na letišti v Brisbane neodehrály žádné fatální incidenty, které by s vosami souvisely, server CNN upozorňuje na několik nehod, kde pravděpodobně sehrál hmyz velkou roli. Jde například o let Birgenair z února 1996, kdy letadlo havarovalo na pobřeží Dominikánské republiky. Zemřelo tehdy 189 pasažérů i posádka. Důvodem pádu bylo pravděpodobně ucpání pitotovy trubice blátem a dalším přírodním materiálem od hmyzu.

V roce 2018 pak australský úřad pro civilní letectví vydal před vosami varování. Upozorňoval na ucpané pitotovy trubice, jejichž porucha by mohla být fatální. Úřad doporučil, aby se při stání na letišti trubice zakrývaly. Vzhledem k tomu, že nejde o povinnost, dochází podle CNN k podobným incidentům stále.

Vosy ovšem nejsou klasifikovány jako zemědělští škůdci a nejsou ani přenašeči nemocí. Navzdory tomu, že do jisté míry hrozbu představují, neexistuje žádný plán na jejich vyhubení, tvrdí House. Jde navíc o poměrně pilná stvoření, která si hnízda umí postavit prakticky kdekoli.

Reklama

Výběr článků

Načítám