Článek
Posádka vláčku má před odjezdem frmol a starost, aby všechno klaplo. Přece jen je Hurvínkovi 77 let.
„Je to stará Tatra 111 a to je nevyzpytatelná stará dáma, ta už si dělá, co chce,“ říká s úsměvem mechanik motorových lokomotiv Václav Štoppel.
Motorový vlak Hurvínek má 77 let, pohání ho motor Tatra 111. V sobotu vyjel poprvé na sezonní jízdy mezi Břeclaví a Lednicí.
Vláček startuje. Aby si cestující mohli sdělit zážitky, musí lehce přidat na hlase. Motor je hlučný. Všude je cítit nafta, kterou z cest pamatují jen ti starší. Už to vypadá, že se pojede, ale objevila se drobná chyba. V předním vagonku se schází celá osádka.
„Tenhle motoráček mám na starost, když se něco pokazí, jako teď, přidřel se nám motor,“ říká Václav Štoppel a nadzvedává podlahu motoráčku, prohlíží motor a fundovaně rozděluje úkoly kolegům. Pro cestující je to zážitek, kromě starého historického vozu s mnoha zajímavostmi vidí i motor!
To, že se vyskytne takový drobný zádrhel, je podle Štoppela běžné. A jízda je to naprosto bezpečná. „Vláček jezdí na pravidelné technické kontroly, musí splňovat podmínky moderního vozidla na trati.“
Cestující si na chvíli mohli prohlédnout i motor historického vozu. Václav Štoppel provádí jeho kontrolu.
Na sedadlech u okna sedí Lubomír Áč. On a jeho partnerka přijeli vlakem z Bratislavy. Protože měl ale zpoždění, ujel jim navazující autobus do Lednice, kam se vypravili na výlet. „A tak jsme tady vlastně úplnou náhodou,“ říká Lubomír a rozhlíží se s úžasem v očích kolem sebe. „Proti obyčejné cestě vlakem je to určitě zážitek. Zkusím, jestli se dá otevřít okno, ale bojím se to vyzkoušet,“ směje se Áč.
Historický vlak Hurvínek musí splňovat podmínky moderního vozidla na trati.
Okna se samozřejmě otevřít dala, Hurvínek umí i přitopit, a kdyby náhodou selhalo naftové topení, v jednom z vagonků jsou i stará kamna.
„Tak ať nám ty jízdy vydrží celou sezonu,“ zvolá nadšeně Václav Štoppel a vlak vyráží z břeclavského nádraží. „A můj synek je mašinfíra,“ ukazuje do kabiny.
Náročnější na pozornost
Na židli sedí Karel Štoppel. Před sebou má páky, kterými vlak řídí. „Je to jako v autě, jen to neobsluhuji nohama, ale rukama. Levá páka je plyn a pravá spojka a tou prostřední volím rychlost. Když se chci rozjet, páčky přitáhnu k sobě a pomalu pouštím plyn i spojku,“ popisuje proces řízení Hurvínka mladší ze Štoppelů.
Karel Štoppel, strojvedoucí osobních vlaků, vyměnil na víkend moderní vlak za starý historický motorák.
Za zády měl oporu. Josef Vendolský sleduje trať a pomáhá se strojvedoucímu zorientovat v terénu. Jízda po trati do Lednice je náročnější na pozornost. Kolem kolejí se totiž pohybují po cyklostezkách desítky cyklistů, na trati je několik přejezdů. Hurvínek před každým významně zahouká na výstrahu a zpomaluje.
„Tady jedu poprvé, ale Hurvínka znám, řídím ho už zhruba pět let. Jezdili jsme na trati Šumperk-Olomouc,“ dodává Karel Štoppel, strojvedoucí Českých drah. „Tady to chce větší cit, kdežto na nových mašinkách je to automatika, dám páčku dopředu a jedu. Toto je větší makačka,“ popisuje.
Interiér historického vlaku Hurvínek si cestující se zaujetím prohlíželi celou dobu jízdy.
Přesto ho to nesmírně baví, je to jeho vedlejší pracovní poměr. Na trati z Břeclavi do Lednice jezdí pro Centrum historických vozidel Lužná, dceřinou společnost Českých drah.
„Baví mě ty děti kolem trati, jak jsou nadšené, mávají. A taky je to něco, k čemu se jen tak někdo nedostane. Ale je pravda, že večer už mám zamotané ruce,“ směje se Karel Štoppel.
I zastávky jsou na této trati romantické - Boří les, Poštorná se starým nádražím, Charvátská Nová Ves schovaná v lesíku, Lednice - rybníky, kouzelná zastávka uprostřed rezervace Lednické rybníky, mezi Prostředním a Mlýnským rybníkem. A pak konečná stanice Lednice.

Uvnitř motoráku Hurvínek jsou i unikátní stará kamna.
Vláček, první vyrobený kus motoráčku jménem Hurvínek z roku 1948, je deponovaný v Olomouci. Stará se o něj parta nadšenců, většinou zaměstnanců Českých drah ze Šumperka. V sobotu ho vypravoval Stanislav Šalda. Běžně sedí v dispečinku Českých drah v Břeclavi jako komandující. O víkendu se ale vrátil na chvilku na post průvodčího.
„Je to vzácnost, sloužit na takovém vláčku, proto tady dnes jsem a jsem nadšený, že lidé jsou z toho stejně tak radostní, jako já,“ popsal atmosféru Šalda.
Hynek Šalda se také svezl s Hurvínkem první jízdou z Břeclavi do Lednice.
Provoz na jednokolejné slepé regionální dráze byl zahájen 17. listopadu 1901. Nyní zde jezdí vlaky jen o víkendech a svátcích. Motoráček od května až do 28. září. 17. května a 27. září jsou tady v plánu parní jízdy.
Nostalgické vlaky odjíždějí z břeclavského nádraží v 9:23, 11:23, 13:11 a 15:11 hodin, z Lednice se vydají na zpáteční jízdu v 10:20, 12:20, 14:10 a 16:10 hodin. V historickém motorovém voze je možné přepravovat i jízdní kola.