Hlavní obsah

S motorákem Hurvínkem kolem starých nádraží a romantických rybníků až do Lednice

4:43
4:43

Poslechněte si tento článek

Břeclav

Je sobota, devět hodin ráno. Na první nástupiště vlakového nádraží v Břeclavi přijíždí Hurvínek. Historický vlak budí pozornost kolemjdoucích. Zastavují se a starý motoráček si fotí ze všech stran. V devět dvacet tři vyjíždí. Sezonní historické jízdy 2025 na trati Břeclav-Lednice startují.

Historický vlak Hurvínek vozí turisty mezi Břeclaví a LednicíVideo: Hana Černohorská, Novinky

Článek

Posádka vláčku má před odjezdem frmol a starost, aby všechno klaplo. Přece jen je Hurvínkovi 77 let.

„Je to stará Tatra 111 a to je nevyzpytatelná stará dáma, ta už si dělá, co chce,“ říká s úsměvem mechanik motorových lokomotiv Václav Štoppel.

Foto: Hana Černohorská, Novinky

Motorový vlak Hurvínek má 77 let, pohání ho motor Tatra 111. V sobotu vyjel poprvé na sezonní jízdy mezi Břeclaví a Lednicí.

Vláček startuje. Aby si cestující mohli sdělit zážitky, musí lehce přidat na hlase. Motor je hlučný. Všude je cítit nafta, kterou z cest pamatují jen ti starší. Už to vypadá, že se pojede, ale objevila se drobná chyba. V předním vagonku se schází celá osádka.

„Tenhle motoráček mám na starost, když se něco pokazí, jako teď, přidřel se nám motor,“ říká Václav Štoppel a nadzvedává podlahu motoráčku, prohlíží motor a fundovaně rozděluje úkoly kolegům. Pro cestující je to zážitek, kromě starého historického vozu s mnoha zajímavostmi vidí i motor!

To, že se vyskytne takový drobný zádrhel, je podle Štoppela běžné. A jízda je to naprosto bezpečná. „Vláček jezdí na pravidelné technické kontroly, musí splňovat podmínky moderního vozidla na trati.“

Foto: Hana Černohorská, Novinky

Cestující si na chvíli mohli prohlédnout i motor historického vozu. Václav Štoppel provádí jeho kontrolu.

Na sedadlech u okna sedí Lubomír Áč. On a jeho partnerka přijeli vlakem z Bratislavy. Protože měl ale zpoždění, ujel jim navazující autobus do Lednice, kam se vypravili na výlet. „A tak jsme tady vlastně úplnou náhodou,“ říká Lubomír a rozhlíží se s úžasem v očích kolem sebe. „Proti obyčejné cestě vlakem je to určitě zážitek. Zkusím, jestli se dá otevřít okno, ale bojím se to vyzkoušet,“ směje se Áč.

Foto: Hana Černohorská, Novinky

Historický vlak Hurvínek musí splňovat podmínky moderního vozidla na trati.

Okna se samozřejmě otevřít dala, Hurvínek umí i přitopit, a kdyby náhodou selhalo naftové topení, v jednom z vagonků jsou i stará kamna.

„Tak ať nám ty jízdy vydrží celou sezonu,“ zvolá nadšeně Václav Štoppel a vlak vyráží z břeclavského nádraží. „A můj synek je mašinfíra,“ ukazuje do kabiny.

Náročnější na pozornost

Na židli sedí Karel Štoppel. Před sebou má páky, kterými vlak řídí. „Je to jako v autě, jen to neobsluhuji nohama, ale rukama. Levá páka je plyn a pravá spojka a tou prostřední volím rychlost. Když se chci rozjet, páčky přitáhnu k sobě a pomalu pouštím plyn i spojku,“ popisuje proces řízení Hurvínka mladší ze Štoppelů.

Foto: Hana Černohorská, Novinky

Karel Štoppel, strojvedoucí osobních vlaků, vyměnil na víkend moderní vlak za starý historický motorák.

Za zády měl oporu. Josef Vendolský sleduje trať a pomáhá se strojvedoucímu zorientovat v terénu. Jízda po trati do Lednice je náročnější na pozornost. Kolem kolejí se totiž pohybují po cyklostezkách desítky cyklistů, na trati je několik přejezdů. Hurvínek před každým významně zahouká na výstrahu a zpomaluje.

„Tady jedu poprvé, ale Hurvínka znám, řídím ho už zhruba pět let. Jezdili jsme na trati Šumperk-Olomouc,“ dodává Karel Štoppel, strojvedoucí Českých drah. „Tady to chce větší cit, kdežto na nových mašinkách je to automatika, dám páčku dopředu a jedu. Toto je větší makačka,“ popisuje.

Foto: Hana Černohorská, Novinky

Interiér historického vlaku Hurvínek si cestující se zaujetím prohlíželi celou dobu jízdy.

Přesto ho to nesmírně baví, je to jeho vedlejší pracovní poměr. Na trati z Břeclavi do Lednice jezdí pro Centrum historických vozidel Lužná, dceřinou společnost Českých drah.

„Baví mě ty děti kolem trati, jak jsou nadšené, mávají. A taky je to něco, k čemu se jen tak někdo nedostane. Ale je pravda, že večer už mám zamotané ruce,“ směje se Karel Štoppel.

I zastávky jsou na této trati romantické - Boří les, Poštorná se starým nádražím, Charvátská Nová Ves schovaná v lesíku, Lednice - rybníky, kouzelná zastávka uprostřed rezervace Lednické rybníky, mezi Prostředním a Mlýnským rybníkem. A pak konečná stanice Lednice.

Foto: Hana Černohorská, Novinky

Uvnitř motoráku Hurvínek jsou i unikátní stará kamna.

Vláček, první vyrobený kus motoráčku jménem Hurvínek z roku 1948, je deponovaný v Olomouci. Stará se o něj parta nadšenců, většinou zaměstnanců Českých drah ze Šumperka. V sobotu ho vypravoval Stanislav Šalda. Běžně sedí v dispečinku Českých drah v Břeclavi jako komandující. O víkendu se ale vrátil na chvilku na post průvodčího.

„Je to vzácnost, sloužit na takovém vláčku, proto tady dnes jsem a jsem nadšený, že lidé jsou z toho stejně tak radostní, jako já,“ popsal atmosféru Šalda.

Foto: Hana Černohorská, Novinky

Hynek Šalda se také svezl s Hurvínkem první jízdou z Břeclavi do Lednice.

Provoz na jednokolejné slepé regionální dráze byl zahájen 17. listopadu 1901. Nyní zde jezdí vlaky jen o víkendech a svátcích. Motoráček od května až do 28. září. 17. května a 27. září jsou tady v plánu parní jízdy.

Nostalgické vlaky odjíždějí z břeclavského nádraží v 9:23, 11:23, 13:11 a 15:11 hodin, z Lednice se vydají na zpáteční jízdu v 10:20, 12:20, 14:10 a 16:10 hodin. V historickém motorovém voze je možné přepravovat i jízdní kola.

Výběr článků

Načítám