Článek
Stačí vystoupit z vlakového nádraží v Uji a máte hned jasno, že jste přijeli na místo, kde hraje zelený poklad prim. Všichni mají v rukou zářivě zelené kopečky zmrzliny, kelímky s nápoji různě zelených odstínů a směrovky lákají do čajových podniků všeho druhu. Bezmála dvousettisícové město však mate vzezřením. Rozprostřené podél stejnojmenné řeky Uji vypadá na první pohled poklidně, jeho ulicemi však tepe obrovský byznys, který je navíc nejspíše teprve ve svém rozpuku.
Gyoza s matcha dresinkem, takoyaki polité matcha omáčkou, kuřecí steaky s matcha-pistáciovou krustou nebo matcha ramen. Restaurace v Uji se vezou na vlně zeleného šílenství a přidávají zelený prášek do pokrmů, kam běžně nepatří. A ruku na srdce, mnohdy i kam se ani příliš nehodí. Jenže každý si chce na své sociální sítě přidat co nejzelenější příspěvek, a tak se matcha přidává do všeho.

Uji je plné menších i větších prodejen s čajem i čajoven. Čerstvý mléčný nápoj s matchou si můžete koneckonců koupit i v místním supermarketu.
Matcha je v Japonsku populární už mnoho století, její role byla často spíš ceremoniální. Vzniká drcením zdejších čajových listů na mlecích kamenech. To je však časově náročný proces, protože se kameny třením zahřívají a přílišné zahřátí by mohlo cenný prášek znehodnotit. Nějakých 30-40 gramů matcha prášku tak vzniká přibližně hodinu. A jakákoli snaha o revizi či zrychlení tohoto procesu by bezprostředně ohrožovala kvalitu, na které si producenti tolik zakládají.

Ochutnejte i jiné čaje!
Ministerstvo zemědělství země vycházejícího slunce sice již plánuje finančně podpořit ty čajové pěstitele, kteří se rozhodnou přejít z produkce čaje sencha právě tímto směrem, ale jde o časově náročný proces, který není schopen flexibilně reagovat na dramatický vzrůst poptávky.
„Matcha není! Ochutnejte i jiné naše čaje,“ je jedna z cedulí, které nejčastěji visí v obchodech s čajem v Uji. Většina čajoven má dostatečné zásoby alespoň na to, aby mohla matchu servírovat.
Ruku na srdce, pokud i tak prodají veškeré své zásoby, je pro ně výhodnější matchu prodat v rámci vlastních servírovaných nápojů či pokrmů, než se jí zbavovat levněji po krabičkách. Často tak dříve bylo omezení koupě jedné krabičky na osobu, teď už obvykle ani to.
Dříve bylo v obchůdcích na výběr vícero druhů sypkého zeleného pokladu. Nyní matchu neseženete ve většině z nich žádnou.
Procházím se po hlavní čajové ulici v Uji a je to příběh jako přes kopírák. Cedulky s omezením nákupu na jednu 20-30g nádobu s matchou jsou přeškrtnuté a nahrazené informací „sold out“, vyprodáno. V místním supermarketu mě vyjma obří krásně čerstvé zeleniny udiví také studené i teplé matcha nápoje, třetinky za necelých 40 korun. Fantastický poměr cena/výkon a hlavně bez front, které se tvoří u čajoven.
Překvapí mě velké stogramové pytlíky, které na etiketě hrdě píšou matcha a vyjdou přitom v přepočtu jen asi na 250 Kč. Vedle stojící japonská seniorka mi však výmluvným šklebem naznačí, že by mě nečekal ani trochu příjemný zážitek.
Drobnou úklonou poděkuji, ale jakmile se otočí, stejně jej do košíku hodím. Na pečení dobrá. Navzdory velké speciální lokální čajové sekci však neseženete typické nádobky s matchou ani zde.
Podpultové zboží
Dojdu na samotný konec ulice a ještě o 200 metrů dále. Právě zde je stranou od davů obchod s čajem, na který mi dal známý doporučení. Ceny obdobné, ale kvalita prý skvělá. Do košíku si naberu senchu, hojichu a nějakou sladkou matcha směs vhodnou na přípravu latté.
I zde je pultík s matchou přikryt cedulkou „vyprodáno“. Nedá mi to a předpřipravenou větou se japonsky zeptám, zda je skutečně „zcela vyprodáno“? Paní se usměje a za moment přijde ze zadní místnosti s truhličkou, ve které má čtyři druhy miniaturních nádob, od každé zhruba pět až deset kousků.
„To je vše, co máme. Nakoupil jste ale mnoho čajů, můžete si koupit jednu nádobu s ceremoniální matchou,“ pošeptá mi a já se mlčky rozhlédnu okolo, jako bych si pořizoval drogy v Saúdské Arábii. Nechám si doporučit a jsem šťastný, že mám aspoň jednu miniaturní nádobku v ceně hodně dobrého oběda.

Vzácný úlovek z Uji. Pravá matcha, která je oficiálně vyprodaná.
Prodavačka mi pak velmi základní angličtinou mile popisuje, že stávající šílenství trvá od loňského jara.
„Sociální sítě. Díky nim máme všichni vyprodáno, ale není vše tak růžové. Také nás nebaví denně stovky lidí odmítat a zklamávat je. Ti tzv. influenceři udělali z naší běžné pochoutky kult, kvůli kterému je špatně dostupná už i pro místní. A to je vždy problém,“ popisuje mi paní Kacumi situaci, ve které se čajoví producenti a prodavači v Uji nacházejí.
Pistáciová paralela
Stávající situace s matchou skutečně není nepodobná tomu, co se odehrává na světových trzích okolo pistácií. Ty si sice žádná influencerka nesype z pytlíků do úst, avšak viníkem je tzv. dubajská čokoláda. Pochoutku původem z Dubaje v dnešní době s menším až nulovým úspěchem kopírují výrobci čokolády a sladkých pochutin po celém světě.
Ač hodně z těchto čokolád nevidělo pistácie ani z jedoucího vlaku, mnoho producentů je ke tvorbě sladké pochoutky skutečně používá a poptávka po pistáciích se tak dramaticky zvýšila. A pak už je to řetězec. Výrobci zmrzliny zavádějí příchuť „dubajská čokoláda“, restaurace servírují jako dezert své parafráze na tuto čokopistáciovou pochoutku s kunafou a najednou je málo pistácií.
Netrvalo dlouho a začaly reagovat ceny. Ty se na některých trzích zvýšily o nízké desítky procent, ale například v Turecku až o závratných 189 procent.
Jaký bude další vývoj na trzích v otázce zeleného čajového prášku, to ukážou nastávající týdny. V oblasti totiž již začal první sběr lístků v roce, a zásoby by se tak u prodejců měly doplnit.
Skeptici však tvrdí, že květnová produkce pouze zacelí stávající deficit a nevyřízené objednávky. Pokud bude znovu vyprodáno už někdy v průběhu června, bude zřejmé, že svět čeká dlouhodobější nedostatek matchy, alespoň tedy té pravé z Uji.

Uji dokonale splňuje katalogovou představu klidného japonského města obklopeného zelení.
Trend je přitom zcela zřejmý i v České republice. „Při meziročním srovnání zaznamenáváme násobný nárůst v prodeji matchy. Zájem roste jak o cenově dostupnější sorty, tak o prémiové druhy přímo od spřátelených farmářů z Japonska,“ potvrdila Novinkám Jana Kubišová z ManuTea.
A člověk nemusí mít zrovna několik vysokých škol na to, aby pochopil, že meziroční několikanásobný nárůst poptávky po jakékoli komoditě zamíchá buď s její cenou, dostupností, nebo nejčastěji obojím najednou.
Snadné řešení, které nikdy nevyjde
Vše je přitom tak jednoduché. Stačí nechtít nutně to, co mají ostatní. Dubajskou čokoládu a matchu nahradit třeba za skvělou hořkou čokoládu s mořskou solí (ta nám snad ještě chvíli vydrží) a příjemnou senchu.
Nebo když už nutně chcete něco exkluzivního, zkuste gyokuro, skvost mezi zelenými čaji. Chápu, ten influencerky na svých videích neusrkávají. Zaprvé kvůli tomu, že není tak efektní na videa a nezbarví mléko dozelena, a zadruhé také proto, že o čajích obvykle nevědí zhola nic.
Jenže to se nestane. A tak nezbývá než čekat, čeho bude nedostatek dále. Jisté je jen to, že nedostatek matchy bude 99 procentům Čechů úplně jedno. A těch pár smutných duší, které ji popíjí již mnoho let a je to jedna z jejich malých radostí v životě, může jen doufat, že tento trend odejde pryč tak rychle, jako nečekaně přišel…