Článek
Češi letos ještě více než loni nakupovali zájezdy s předstihem v takzvaných first minute nabídkách, nejoblíbenější hotely nebo lokality už jsou proto plné.
„Hodně kapacit na léto už je vyprodaných, ale pokud lidé nejsou vázáni konkrétním termínem nebo hotelem, skutečně se dá najít pro letošní prázdniny ještě velice zajímavá last minute nabídka do Turecka, Bulharska a Egypta nebo na některé řecké ostrovy,“ řekla Novinkám mluvčí cestovní agentury Invia Jiřina Ekrt Jirušková. Invia zprostředkovává prodej zájezdů od více cestovních kanceláří.
„Dají se najít i nabídky za méně než 10 tisíc korun na osobu, letecky, se stravováním all inclusive,“ řekla Novinkám Jirušková. Cestovní kanceláře se na větší poptávku připravily a objednaly větší hotelové kapacity. Kromě etablovaných kanceláří nabídku také rozšířily velcí hráči jako německá TUI nebo nově původně ukrajinská Join UP!
Ceny zájezdů last minute u některých zemí zůstaly skoro stejné, Egypt můžete koupit i o trochu levněji než loni. Některé země zdražily meziročně v řádu jednotek procent, přibližně do deseti procent.
„Zároveň se letos mohou čeští turisté, kteří rádi nechávají výběr dovolené na poslední chvíli, těšit na jeden unikát. Snad poprvé v historii last minute nabídek na českém trhu budou k dispozici v omezené míře i dovolené na poslední chvíli, kde děti poletí na dovolenou zdarma,“ uvedla Jirušková.
Nejpopulárnějšími zeměmi, které Češi kupují v last minute nabídkách, jsou letos Egypt, Turecko a řecké ostrovy. Na vzestupu je ve vyhledávání i prodejích v posledních dvou týdnech také Bulharsko nebo Černá Hora a Bosna a Hercegovina jako cenově dostupná alternativa k Chorvatsku pro ty, kteří vyrážejí autem. Chorvatsko spolu s Itálií patří mezi nejoblíbenější letní cíle Čechů, tam ale častěji vyrážejí do kempů či penzionů po vlastní ose a bez cestovky.
Chce to pořádně hledat
U cestovní kanceláře Alexandria podle marketingového ředitele Petra Šatného v prodejích last minute zájezdů vedou opět tradiční destinace jako Řecko, Bulharsko, Turecko či Španělsko. Z menších a méně tradičních destinací pokračuje loňský zájem o Albánii či Černou Horu, které mají letos procentuálně nejvyšší nárůsty.
U Alexandrie se letos prodalo v předprodejích kolem 60 procent zájezdů, takže na last minute zbylo o něco méně.
„Není to tak, že by nebylo co prodávat. Jen výběr je užší a počet míst nižší než loni, ale i tak je stále z čeho vybírat,“ popsal Šatný. Připouští, že ceny v sezoně u last minute ty z výhodných předprodejů dokáží málokdy dorovnat.
„Samozřejmě se ale najdou i případy doprodejů na úplně poslední chvíli den či dva před odletem a tam pak ta cena může jít níže výrazněji,“ dodal Šatný. Takové zájezdy kanceláře obvykle inzerují jako „super“ nebo „ultra“ last minute.
Sehnat na internetu zájezd k moři za zmíněných 10 nebo 12 tisíc na osobu ale není úplně snadné a chce to strávit nějaký čas hledáním. Běžnější jsou nabídky leteckých zájezdů na týden okolo 15 tisíc až 20 tisíc korun na osobu, pokud jde o stravování all inclusive. Když máte omezený rozpočet, není špatný nápad zkusit se zajít „po staru“ poradit na pobočku některé z cestovek.
„Určitě doporučuji zajít na pobočku, kde kolegové poradí. Samozřejmě nabídka je i na webových stránkách,“ uvedla mluvčí Čedoku Klára Divíšková.
V případě Čedoku dominují předprodeje first minute. „Spoléhat se na last minute je svým způsobem spekulace s vírou, že cena na poslední chvíli klesne. Klient pak ale často nemá čas si o destinaci zjistit podrobnosti, sladit plány s rodinou nebo přáteli, případně naplánovat program, který by zahrnoval víc než jen pobyt u bazénu,“ soudí Divíšková.
Táhnou řecké ostrovy, Turecko i Egypt
Někteří dovolenkáři místo do rozpáleného Středomoří vyrazili třeba k polskému pobřeží Baltu, kde je lákají bílé pláže a přijatelné ceny. V rámci prodejů zájezdů je ale cestování k severním mořím zatím pořád spíš výjimkou.
„Mezi nejžádanější destinace patří klasiky, jako je Turecká riviéra, egyptská letoviska Hurghada i Marsa Alam a dále řecké ostrovy Kréta, Rhodos nebo španělská Mallorca,“ řekl Novinkám Jan Bezděk, mluvčí skupiny Der Touristik, kam patří například cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours. Tyto nejžádanější destinace mají v jejich případě na celkových prodejích podíl v desítkách procent.