Hlavní obsah

Muže vyloučili z letu poté, co porušil nepsané pravidlo zavazadlové etikety

3:39
3:39

Poslechněte si tento článek

Nejspíš se to už stalo každému, kdo létá častěji. Nastoupíte do letadla, najdete své místo, ale přihrádky na zavazadla nad hlavou jsou již plné. Pokud v okolí nezbývá žádný volný prostor, měli byste o pomoc požádat palubní personál. Muži, který vzal na začátku měsíce řešení situace do vlastních rukou, se to totiž zle vymstilo. Po přesunutí cizího zavazadla byl vyloučen z přepravy.

Foto: Profimedia.cz

Spor ohledně přesunutého příručního zavazadla stál cestujícího místo na letu.

Článek

O nedorozumění na letu, které vyeskalovalo ve „vyhození“ muže z letadla, informoval server Independent. Čerpal přitom z výpovědi vyloučeného pasažéra, jenž svou zkušenost s American Airlines publikoval jako příspěvek na webu AwardWallet, který sleduje míle a body za věrnost u leteckých společností.

Cestovní bloger JT Genter uvedl, že poté, co 9. června nastoupil na palubu letadla aerolinek American Airlines jako pasažér prémiové ekonomické třídy, zjistil, že zavazadlová přihrádka nad jeho sedadlem je plná.

Dle vlastních slov se zeptal cestujících sedících v okolí, zda jsou dva menší příruční kufry jejich. Nikdo se ale neozval a nikdo z posádky nebyl v okolí, proto se rozhodl jeden z kufrů přesunout do zavazadlového prostoru v ekonomické třídě a do přihrádky nad hlavou umístil vlastní zavazadlo.

Jak ale po chvíli zjistil palubní personál, přesunuté zavazadlo bylo pro přihrádku v ekonomické třídě moc velké a okolní pasažéři se ptali, kdo jej tam přesunul. Situace pak měla rychle vyeskalovat do konfliktu.

„Stevard řekl: Přesunul jste můj kufr. Sáhl jste na něj a dal ho jinam,“ uvedl Genter s tím, že poté mu měl pohrozit prstem těsně před obličejem a dodat: „Odcházíte.“

Vedoucí palubní posádky cestujícímu sdělil, že pohnul s cizí taškou, v tomto případě taškou personálu aerolinek, což není povoleno, a požádal ho o přesunutí jeho zavazadla do přihrádky v obchodní třídě. To Genter odmítl s vysvětlením, že má v zavazadle nezbytné léky, kreditní karty a finanční hotovost. Přesunut byl proto kufr stevarda.

A přestože cestujícímu bylo sděleno, že kvůli omylu nebude vyloučen z přepravy, následně dorazila poradkyně aerolinek.

Nakonec mu bylo řečeno, že posádka odmítá letět, dokud neopustí letadlo, a bylo mu nabídnuto místo na dalším letu. Jako omluvu dostal na vybranou volné sedadlo v první třídě, které ale nešlo sklopit. To bloger slušně odmítl a vybral si místo v totožné prémiové ekonomické třídě. Personál u brány na další let se cestujícímu omluvil za nepříjemnosti.

Podle Gentera byla reakce palubního personálu absurdní. „Po více než dvou milionech nalétaných mílích během bezmála 1200 zaznamenaných letů jsem byl svědkem mnoha věcí – od odmítnutých vzletů přes lékařské pohotovosti až po nouzová přistání. Tohle ale stejně byla nejabsurdnější situace, kterou jsem v letadle zažil.“

Po letu kontaktoval zákaznický servis aerolinek a zpravil jej o situaci, načež obdržel omluvu a nabídku 5000 zákaznických mil jako kompenzaci za vzniklé potíže. Pravidelný cestující na americké aerolinky po incidentu nezanevřel a plánuje s nimi cestovat i v budoucnu.

Co na to laici i odborníci

Komentující incidentu se rozdělili na dva tábory, přičemž část dala za pravdu stevardovi, často se jednalo o současné či bývalé členy palubního personálu. Většině běžných cestujících reakce palubní posádky na nedorozumění připadala přehnaná.

Jay Robert, který byl roky služebně starším členem posádky aerolinek Emirates a nyní vede web o cestování, situaci okomentoval pro Independent. „Pasažéři se často domnívají, že jejich letenka jim garantuje prostor pro zavazadlo přímo nad jejich hlavou, ale tak to není. Zavazadlový prostor nad hlavami pasažérů se řídí podle pravidla: kdo dřív přijde, ten dřív mele.“

Kdo chce mít jistotu, že bude pro jeho příruční zavazadlo dostatek místa v té správné přihrádce, může si při koupi letenky připlatit přednostní nástup do letadla.

Výběr článků

Načítám