Článek
O „příšerné zkušenosti“ matky, pečující o tříapůlletého syna kvadruplegika, který navíc trpí mozkovou obrnou a zrakovým postižením, informoval server Independent. Kirsty Diasová se synem 28. června nastoupila na let FR1925, který z Letiště Dublin mířil na Letiště Varšava-Modlin. S nástupem jim pomáhalo speciálně vybavené vozidlo určené pro cestující se sníženou mobilitou.
Po přistání nastoupili do letadla asistenční pracovníci a sdělili rodině, že synův invalidní vozík zůstal v Dublinu. „Nebyl naložen do letadla, takže ho prostě budete muset nést,“ měli říct pracovníci Diasové.
„S invalidním dítětem jsem zjistila, že lidé prostě očekávají, že jej ponesete, ale nerozumí tomu, že to není tak jednoduché jako zvednout batole, které umí chodit, takže jej můžete poponést jen kousek a pak jej zase postavit,“ uvedla matka, která si musela na letišti nacházejícím se 40 km od centra Varšavy sama poradit s postiženým synem, dvěma batohy, dvěma kufry a cestovní postýlkou. „Byla to prostě katastrofa, bylo to strašné, tak stresující,“ dodala Diasová.
Jedinou nabídnutou pomocí byl dle jejích slov invalidní vozík pro dospělého, na který syna posadila, zatímco vyplňovala zprávu o chybějícím vozíku u výdeje zavazadel. To ale navíc jejího syna zmátlo a vystresovalo.
Cílem jejich cesty do Polska byla speciální klinika, kde měl André podstoupit dvoutýdenní terapii. Absence vozíku ale v podstatě učinila dočasně imobilní oba členy rodiny, protože matka dle svých slov syna nemohla opustit ani kvůli nákupu, celou cestu by jej neunesla. Celá situace podle ní upřela synovi Andrému nejen právo na pohodlí, ale i důstojnost.
Přestože aerolinky měly chybějící vozík doručit ještě daný nedělní večer, kurýr jej na kliniku dopravil až v úterý ráno. A navíc poškozený. Některé jeho části nefungovaly, jak měly, skládací mechanismus se zadrhával a kolo bylo vychýleno. Společnost zprostředkovávající zdravotnické pomůcky měla matce sdělit, že vozík v hodnotě 3000 eur (73 728 korun) je neopravitelný.
Selhala služba, ne my, hájí se aerolinky
Už při kontaktování zákaznické podpory Ryanairu při očekávání doručení vozíku byla žena zděšena nedostatkem snahy nabídnout řešení. Mělo jí být sděleno, aby byla trpělivá s tím, že zaměstnanec jí nemůže nic konkrétního zaručit.
Podle aerolinek měla být její stížnost uzavřena 14. července, protože při příletu na letiště poblíž Varšavy nebylo zaznamenáno žádné poškození invalidního vozíku. Podle mluvčího Ryanairu je služba přepravy invalidních vozíků na dublinském letišti (OCS), která v tomto případě selhala, sice placena aerolinkami, ale provozována letištěm.
„Upřímně litujeme tohoto selhání služby doručující invalidní vozíky na Letišti Dublin. Jakmile jsme se o této chybě OCS dozvěděli, Ryanair naložil invalidní vozík na nejbližší dostupný let do Varšavy, kde je za jeho doručení kurýrem pasažérovi odpovědné letiště. Litujeme zpoždění doručení cestujícímu, ale jedná se o záležitost OCS, služby poskytované Letištěm Dublin,“ uvedly aerolinky v oficiálním prohlášení.
Diasová uvedla, že během posledních 20 let byla svědkem nedostatku podpory a diskriminace vůči invalidním cestujícím.
„Bude se tohle nadále dít, až bude Andrému 23 a bude cestovat sám? Pro rodiče je opravdu skličující jen uvažovat o takové budoucnosti.“