Hlavní obsah

Kuřimské štoly z války lákají turisty

Právo, Vladimír Klepáč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Velký zájem je o prohlídku jedné ze šesti štol pod kopcem Záruba v Kuřimi na Brněnsku, kterou zhruba před rokem zavedla coby turistickou atrakci tamní radnice.

Foto: archiv MÚ Kuřim

Štolu využívali za války dělníci při leteckých náletech jako kryt.

Článek

Do sedmdesát metrů dlouhé chodby, vytvořené za druhé světové války coby kryt pro dělníky pracující v kuřimských německých zbrojovkách, se jde jen ve skupinách po dvanácti lidech. Protože vstupy jsou týdny dopředu zamluvené, vedení města chce zpřístupnit všechny štoly.

„Právě se pracuje na geologickém modelu podzemní, který nám ukáže, jaké jsou další možnosti. V nejbližších dnech jej vytvoří odborníci. Už štoly zaměřili s georadary. Rádi bychom již příští rok na jaře překvapili turisty nějakou nově zpřístupněnou chodbou. Naší představou je, že systém štol nejenže opravíme, ale i dobudujeme tak, aby vznikl jeden systém chodeb,“ řekl Právu starosta města Drago Sukalovský (Kuřimská občanská liga).

Výroba se měla přesunout do podzemí

Strojírenská výroba má v Kuřimi mnohaletou tradici. Po vyhlášení protektorátu Čechy a Morava pracovalo v kuřimské zbrojovce a továrně firmy Klockner celkem 15 tisíc lidí. V roce 1943 ale spojenci zintenzivnili letecké nálety na Německo i protektorát. Proto se pod kopcem Záruba začaly v roce 1944 hloubit štoly, které měly být využívány jako kryty.

Po náletu na Brno a Kuřim ze dne 25. srpna 1944, kdy byly kuřimské továrny silně poškozeny, vznikl projekt Aximit. Počítal s přestěhováním výroby do podzemí. To už ale nacisté nestihli.

Památkou Plzeňského kraje je jezuitská kolej

Cestování

Náletů přibývalo a štoly poskytly na konci války úkryt více než 3000 lidem. „Dokonce tu máme pamětníky, kteří v nich tehdy několik týdnů žili,“ doplnil Sukalovský. Současný stav štol ale není dobrý. Zpřístupněna je jediná. Průzkum ukázal, že je nutné opravit i šest vstupních portálů do podzemí.

Některé chodby jsou zasypané, bude nutné je zpevnit, a navíc je v plánu prorazit zhruba 50 metrů nových chodeb tak, aby se štoly podařilo podle původního plánu německých inženýrů propojit.

Rozpočet není zatím známý. Starosta předpokládá, že půjde o miliony korun, z nichž část by mohla radnice získat na dotacích. „Štola má svoji jedinečnou atmosféru. Přichází do ní lidé, kteří chtějí poznat podzemní prostory poněkud netradičně. Nám dávají tyto chodby možnost prezentovat veřejnosti dějiny Kuřimi v době druhé světové války,“ dodal Sukalovský.

Severní Čechy ukrývaly stovky let starou sochu

Cestování

Reklama

Výběr článků

Načítám