Dovolená na lodi: Řím, Marseille, Barcelona za tři dny

Vyrazili jsme na plavbu z přístavu Civitavecchia nedaleko Říma se zastávkami v Savoně a Marseille a s cílem v Barceloně. Během třídenní cesty podél italského, francouzského a španělského pobřeží jsme prošli tři města a užili si skvělou zábavu na ultramoderní lodi, která připomíná menší město.

Foto: archiv společnosti Costa Cruises

Výletní loď Costa Toscana

Strávit noc na plovoucí lodi, ráno vystoupit v přístavu, den věnovat prohlídce města, navečer se vrátit a druhý den se probudit v jiné zemi — zní to jako dost hektická dovolená, avšak, jak jsme se přesvědčili, má to něco do sebe.

Navštívit města na námořní trase „tradičním“ způsobem by stálo mnohem víc času, nepohodlí i peněz. Kdo navíc netouží strávit den běháním po památkách, může zůstat na palubě, prozkoumat všechny chody velkorysé plné penze i zákoutí a vybavení obřího plavidla nebo jen odpočívat u bazénu.

Pocta Toskánsku

Je pátek dopoledne a naše výprava po krátkém letu z Prahy přistává na letišti Fiumicino v Římě. Tam už čeká mikrobus, který nás zaveze do přístavu Civitavecchia přímo ke zbrusu nové lodi Costa Toscana z flotily společnosti Costa Cruises. Je dlouhá 337 metrů, má 19 poschodí a maximální kapacitu 6730 pasažérů, na jejichž blaho dohlíží posádka čítající 1646 osob.

SPECIÁL: Tak trochu jiná dovolená. Týden v plovoucím městě

Cestování

Costa Toscana je poctou Toskánsku, jak potvrzují názvy palub od Montalcino přes Viareggio a Montecatini až po Montepulciano — prostory lodě mají evokovat procházku po tomto kraji. Sofistikovaný orientační systém nás neomylně zavede k našim kajutám pro dva.

Foto: archiv společnosti Costa Cruises

Pokoje jsou prostorné.

Prakticky zařízený prostor s dvojpostelí doplňuje psací stůl, gauč, koupelna s WC a balkon s křesílky. Interiér lodi, který včetně nábytku navrhly přední italské designérské značky, působí luxusním dojmem a každý jeho centimetr je využitý.

Jednadvacet restaurací

Odpoledne trávíme prohlídkou gastronomické sekce čítající 21 restaurací a 19 barů. Každý „podnik“ má jiné menu, prostředí, styl i atmosféru. V restauraci Archipelago úřaduje trio šéfkuchařů, kteří dohromady nasbírali šestnáct michelinských hvězd. V pizzerii Pummid‘Oro válí těsto kuchaři z Neapole, v sushi baru Sushino pracují Japonci s nejlepší rýží z ostrova Hokkaidó, v rockovém Heineken baru se podává „hospodské“ menu doplněné hamburgery.

Menu v ostatních restauracích se řídí podle destinace, do níž loď připluje další den. Když tedy v 19 hodin Costa Toscana zvedá kotvy a nabírá kurz na Savonu, na našem stole přistávají těstoviny, lasagne a tiramisu. Po dlouhém dni jdeme brzy na kutě a rychle usínáme za jemného kolébání lodi, která sviští po obřích vlnách rychlostí 20 knotů (asi 37 km/h).

Foto: Roman Zvarič

Přístav v Savoně, zatímco loď kotví, posádka chystá vše na večer.

Ráno jsme v Savoně a po snídani vyrážíme do města. Mezi hlavní atrakce patří katedrála dell‘Assunta s přilehlou Sixtinskou kaplí (zdejší rodák papež Sixtus IV. ji nechal vybudovat jako mauzoleum pro své rodiče), pevnost Priamar s archeologickým muzeem a věž Torre Brandale s rozhlednou. Hodně času strávíme v muzeu keramiky, na bleších trzích a nakonec na půvabných promenádách s podloubími a domy ve stylu art nouveau.

Bazény, hřiště, wellness

Po návratu z města jdeme na průzkum horní paluby. Aby bylo jasné, že loď je italská, stojí v amfiteátru s letním kinem na zádi velká skulptura Pinocchia. Dále jsou „na střeše“ tři z celkem čtyř bazénů, vířivky, tobogány, multifunkční hřiště, posilovna a dětský klub se službou hlídání. Samozřejmě nechybějí bary, křesílka, lehátka, houpačky a závěsné sítě a nad tím vším se vine vyhlídková lávka.

Procházka Savonou

Podle toho, do jaké země plujeme, se mění nejen menu, ale také vlajky. Vedle stálého praporu EU a Costa Cruises nahrazuje italskou vlajku francouzská — za chvíli totiž vyplujeme do Marseille. V restauraci se podává mj. bujabéza, krevety a pro zájemce žabí stehýnka.

Manželé prodali dům a už rok žijí na výletních lodích

Cestování

Po večeři ještě navštívíme několik barů: Ferrari, kde se nalévá stejnojmenné šumivé víno z Trentina, Campari lounge a podnik Aperol Spritz u vnitřního bazénu. Ze zvědavosti nakoukneme do kasina i do sálu s videohrami a projdeme si butiky s módou, kabelkami a hodinkami.

Probuzení v Marseille

Ráno se probouzíme v Marseille a hlavní dominantu města — baziliku Notre Dame — vidíme z oken kajut. Do historického centra jedeme kyvadlovým autobusem a nejdříve zamíříme právě k bazilice, která se tyčí na svahu nad městem, odkud se otevírají nádherné výhledy.

Marseille má 70 kilometrů pobřeží a ze tří zbývajících stran je obklopena vápencovými svahy (kterým místní říkají „hory“). V severní části se nedá přehlédnout futuristický stadion fotbalového týmu místních Olympique.

Mezi ostrůvky — jedním z nich je If, který proslavil román Hrabě Monte Christo — proplouvají desítky plachetnic. Od baziliky seběhneme do městského přístavu a vyfotíme se u ploché střechy na nábřeží, jejíž spodní stranu tvoří obří zrcadlo — dílo architekta Normana Fostera.

Dominantou Marseille je katedrála Nouvelle Major

Poté si projdeme staré město, ochutnáme bujabézu a „povinný“ pastis (ano, musí se zapíjet vodou) a zamíříme na prohlídku pevnosti Saint-Jean — dalšího místa se skvělými vyhlídkami. Nakonec ještě proběhneme sousední Muzeum evropských civilizací a Středomoří a už se musíme vrátit na loď.

Míříme do Španělska

K večeři se podává paella s mořskými plody a hned po ní vyrážíme „do šumu“. Na hlavním pódiu zasazeném v otevřeném prostoru přes tři podlaží je v plném proudu program se zpěváky, tanečníky, akrobaty apod. Všichni vystupující jsou skvělí, hlavně dvojnice Madonny nemá chybu. Na další scéně probíhá diskotéka pro starší a pokročilé se šlágry ze 70. a 80. let, vedle hraje živá kapela rockové balady, v baru Granducato vystupuje jazzové trio, kino patří kouzelníkovi.

Sagrada Familia je světově nejlepší turistickou atrakcí

Cestování

Procházíme mezi scénami, jejichž program by snad nemohl být odlišnější, a cítíme se jako na cestě kolem světa. Poslední drink si dáváme o půlnoci, všude je dosud hodně živo.

Ráno jsme v Barceloně, s těžkým srdcem se loučíme a vyrážíme do města. Historické centrum katalánské metropole protíná bulvár La Rambla, na který navazuje promenáda Rambla de Mar vedoucí až do přístavu s oceanáriem a písečnou pláží.

Foto: Roman Zvarič

Symbolem Barcelony jsou stavby Antoniho Gaudího.

Symbolem Barcelony jsou stavby Antoniho Gaudího, připomínají pohádkové hrady, některé však stojí na rušných ulicích mezi běžnými činžáky. Za vidění určitě stojí domy Casa Batlló a Casa Mila, Park Guell s architektovým muzeem a ikonická katedrála Sagrada Familia. V magické Gotické čtvrti s budovami z 15. století z každého rohu dýchá středověk.

Na hoře Montjuic, kam jezdí z přístavu lanovka, se prostírají krásné zahrady. Na závěr rušného dne ještě stíháme časnou večeři a nákup kulinářských suvenýrů ve vyhlášené tržnici Mercado de la Boqueria a pak už spěcháme na letiště.

Cestování, jídlo, zábava

Naše třídenní plavba byla jen zkrácenou ochutnávkou. Normálně trvá týden a z Barcelony cesta pokračuje do Valencie, další den loď zůstává na moři, následuje zastávka v Palermu a návrat do Civitavecchie.

Populární italská destinace začala limitovat turisty

Cestování

Plavba kombinuje zážitky z cestování, jídla a zábavy, pro mnohé cestovatele ideální kombinace, jak dokazuje skladba pasažérů — rodiny s dětmi, páry, skupiny přátel i senioři.

Na kolik to vyjde
Týdenní plavba s plnou penzí na osobu vyjde od 499 eur (12 305 Kč).
Pozor na telefonování, minuta hovoru na moři bez standardního signálu vyjde na 60 Kč za minutu. Používejte internetová volání, tj. služby typu WhatsApp apod.