Hlavní obsah

Česko má druhého nejkrásnějšího maskota na světové výstavě, triumf má pak ještě cennější

2:51
2:51

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Do konce světové výstavy v japonské Ósace už zbývá jen pár týdnů, a logicky se tak blíží období bilancování, výsledků a finálních hodnocení. Soutěž World Expolympics, kterou pořádá iniciativa Experiential Design Authority (TEDA), dopadla pro český pavilon více než úspěšně, když si vyjma druhého místa v kategorii maskota Česko navíc odneslo i triumf v kategorii People’s Choice.

Foto: Kancelář generálního komisaře EXPO

Česká radost v Ósace po udílení cen

Článek

V soutěžní kategorii People‘s Choice, kde hlasovali profesionálové i nadšenci zážitkového designu spolu s návštěvníky a příznivci světových výstav EXPO, získal český pavilon nejvyšší počet hlasů a obsadil tak první místo. V konkurenci některých pavilonů, které měly náklady na výstavbu i násobně vyšší, je to pro českou účast významný úspěch.

„Stále nemohu uvěřit, že jsme prvenství získali právě v této kategorii, která je nejkomplexnější ze všech – hodnotí totiž nejen architekturu, expozici, technologie či doprovodný program, ale všechny tyto prvky dohromady,“ uvedl generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška.

Českou veřejnost však paradoxně dost možná více zaujme skutečnost, že maskot českého pavilonu René si ze stejné soutěže odnesl pomyslnou stříbrnou medaili v kategorii Nejlepší maskot, když nám zlato vyfouknul bulharský maskot Lacto-chan.

Foto: Bulgaria at Expo 2025/Lacto.fun

Bulharský maskot je vskutku… neotřelý.

Že Japonci na zelenou příšerku inspirovanou originální skleněnou sochou legendárního českého skláře Reného Roubíčka slyší, bylo patrné už od začátku letošní světové výstavy. Vždy, když maskot vyšel mimo pavilon, stály se na fotky s ním dlouhé fronty.

Podivnost kombinovaná s roztomilostí

René zaujal porotu jako „jedinečný a poutavý výtvor, který předává důležité poselství o spolupráci,“ a odborníci ocenili také jeho originální formu, zapamatovatelnou barevnost, výrazný šarm a propojení s odkazem EXPO 1970.

Český maskot byl inspirován estetikou kimokawaii, která kombinuje podivnost s roztomilostí. Postavička má charakteristickou zelenou barvu odkazující na uranové sklo, s nímž Roubíček pracoval jako jeden z prvních na světě. René se díky svému jedinečnému designu stal klíčovým vizuálním prvkem českého pavilonu.

Foto: Jakub Kynčl, Novinky

Český maskot René slaví u Japonců velký úspěch. Vždy, když se objeví před pavilonem, začnou se tvořit fronty na fotku s ním.

V pavilonu je vystavena i Roubíčkova originální skleněná plastika vytvořená pro československý pavilon na EXPO 1970 v Ósace s názvem „Mrak–voda, zdroj života“. René Roubíček se tak po 55 letech stal jediným umělcem, jehož díla byla vystavena na obou světových výstavách v Ósace.

Přibalte i pevné nervy

Česky pavilon skončil dále čtvrtý v kategorii Best Small Pavilion, pátou příčku si odnesl v kategorii Best Presentation a stejné místo obsadil v kategorii Best Pavilion Team.

Pokud směřujete v těchto dnech do Japonska, máte tak poslední šanci se na vlastní oči podívat, jak se Česko prezentuje ve světě. Obrňte se však trpělivostí. Závěr světové výstavy bývá podobně jako její začátek, slušně řečeno, frekventovaný.

Výběr článků

Načítám