Hlavní obsah

Billboard z tisíců modrých kachliček připomíná zlatý věk cestování

Málo frekventovanou silnici na venkově středního Portugalska už zdaleka krášlí modrý billboard, který se z měřítek dnešních reklam značně vymyká. Instalován byl v 60. letech minulého století a lákal na zaniklou leteckou společnost Pan Am. Přestože se na reklamě podepsal zub času, stále se jedná o unikát a v budoucnu se pravděpodobně stane uznanou historickou památkou.

Pan AmVideo: Taťána Kynčlová, Novinky

Článek

Na dohled od silnice EN356, na kterou český turista pravděpodobně nezavítá náhodou, stojí jedinečný příklad reklamy, která svou trvanlivostí překonala existenci propagované služby. Nedaleko městečka Reguengo do Fetal, na cestě z Batalhy do Fátimy, se billboard na již zaniklé americké aerolinky Pan American World Airways neocitl náhodou.

Jednalo se o chytře zvolenou dopravní tepnu mezi dvěma významnými poutními místy, kterými projíždělo množství věřících nejen z řad Portugalců. Reklama tohoto formátu, mozaika ze zhruba 4000 ručně malovaných kachliček v rámu o 92 metrech čtverečních, prostě nešla přehlédnout.

Foto: Taťána Kynčlová, Novinky

Reklama, která přežila propagovanou službu.

V dobách před příchodem internetu měla navíc reklama výrazně větší dosah, a proto se každému řidiči z oblasti během zvažování cesty do amerického Miami či bahamského Nassau, což byla trasa operovaná Pan Am v 60. letech 20. století, nutně musely vybavit právě tyto aerolinky. A přestože Pan Am ukončily svou činnost v prosinci roku 1991, jejich jméno napsané na azulejos se na portugalských svazích skví dodnes.

Všudypřítomné azulejos

Azulejos, malované glazované keramické dlaždice, jsou už po staletí nepsaným symbolem Portugalska, na který v zemi narazíte snad všude. Na fasádách domů, zdobení kostelů, klášterů i nádraží. V 50. letech 19. století se kachličky dostaly i do reklamy jako nízko údržbový a dobře sehnatelný lokální materiál, který vydrží. A ten u Reguengo do Fetal už vydržel bezmála šedesát let.

Na modrém pozadí se zdaleka svítí nápis Pan Am spolu s logem aerolinek před a za jménem a pod ním je nápis „Torna a sua viagem maravilhosa“, v překladu „Učiňte svou cestu úžasnou“.

Foto: Taťána Kynčlová, Novinky

Billboard je viditelný z daleka.

Kachličky byly roku 1967 vyrobeny portugalskou továrnou, která byla založena hned na počátku 20. století. A po velké expanzi a připojení několika dalších keramiček funguje pod názvem Aleluia Ceramics dodnes.

Přestože pár kachliček už z celkové kompozice odpadlo, obří nápis je dodnes čitelný i zdaleka. Auto je možné zaparkovat zhruba kilometr od billboardu a vydat se k němu pěší stezkou do kopce. Pohled z blízka na pozůstatek zlaté éry cestování určitě stojí za to.

Foto: Taťána Kynčlová, Novinky

S kachličkami to Portugalci opravdu umí.

Zastavit se u něj můžete kupříkladu během jízdy z Tomaru, který byl sídlem Řádu templářských rytířů, do Nazaré, vyhlášeného těmi největšími vlnami, jež lze sjet na surfu. Obě města vynikají jak zajímavými památkami, tak skvělou lokální kuchyní. V Tomaru orientovanou spíše na maso a zpracování oblíbené sušené tresky, zatímco Nazaré je rájem milovníků rozličných plodů moře.

A pokud kolem billboardu pojedete na přelomu září a října, naplánujte si poslední zářijovou či první říjnovou sobotu zastávku v Reguengo do Fetal, které je vyhlášené vizuálně nejpůsobivější náboženskou oslavou v zemi. Hru tisíců světel vyrobených ze šnečích ulit si nepochybně užijete bez ohledu na vyznání.

Související témata:

Výběr článků

Načítám