Článek
Na plavebních komorách letos proplulo skoro 39 tisíc lodí, které měly na palubě více než 184 tisíc lidí. „Ve srovnání s loňským rokem se jedná přibližně o 4000 proplutí a 17 tisíc osob více,“ uvedla mluvčí Povodí Moravy Jana Kučerová.
Podle ní tak byla letošní návštěvnost nejvyšší za poslední tři roky. Návštěvnost rostla od roku 2013 do roku 2020, kdy po propuknutí pandemie covidu a útlumu v cestování do zahraničí zaznamenal kanál nejvyšší návštěvnost v počtu 42 tisíc lodí a téměř 194 tisíc lidí. Poté ale nastal pokles.

Baťův kanál zaznamenal nárůst v návštěvnosti.
Narůstající návštěvnost v posledních letech vedení Povodí Moravy těší, ačkoliv s sebou přináší i zvýšené náklady. „Samozřejmě nám dělá velkou radost, když vidíme, jak roste obliba a zájem o plavbu na Baťově kanálu. S rostoucí návštěvností však rostou také nároky na údržbu a zajištění plavby. Proto jako správci Baťova kanálu investujeme nemalé prostředky do plynulosti a bezpečnosti plavby,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy David Fína.
Podle něj se jen v následujícím půl roce uskuteční stavby skoro za 60 milionů korun, a to jak z vlastních prostředků, tak z peněz Státního fondu dopravní infrastruktury.
Na druhou stranu ale stojí některé stavby, se kterými se počítalo. Patří mezi ně přístaviště Veselí nad Moravou, které se svojí plavební komorou a plavebními komorami v nedalekých Vnorovech patřilo k nejvytíženějším v letošní sezoně.

Veselí se má stát díky třem etapám staveb největším rekreačním přístavem.
„Máme radost z výsledků na Baťově kanále. Je to jedna z nejdynamičtěji se rozvíjejících destinací v našem regionu. Podporujeme veškeré aktivity směřující k rozvoji této cesty, ať už je to stavba v přístavu, ale i nabídka pro turisty jako půjčování lodí, občerstvení nebo přespávání,“ řekl Novinkám starosta Veselí Petr Kolář (TOP 09).
Právě ve Veselí vzniká největší rekreační přístav v zemi, kde má být v budoucnu stání pro více než 80 lodí. Letos skončila první ze tří etap prací. „Díky ní se rozšířil počet míst ze 35 o 20 na 55,“ připomněl Kolář (TOP 09). Druhá a třetí etapa počítá s dalším rozšířením a také s vybudováním nového okruhu mezi Veselím a Vnorovy včetně vzniku unikátního lodního zdvihadla.

Práce ve Veselí nyní stojí.
Druhá a třetí etapa ale nepokračuje právě kvůli žalobě spolku Děti země. Žaloba směřuje na rozhodnutí ministerstva životního prostředí udělit stavbě výjimku ze zákazu v souvislosti se zvláště chráněnými druhy rostlin a živočichů. Soud přiznal žalobě odkladný účinek.
„Zahájení stavebních prací na druhé etapě není v důsledku vydaného předběžného opatření soudem na základě žaloby Dětí země možné,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.
Podle něj je nyní vše závislé na rozhodnutí soudu. „Zatím ale nemáme žádnou informaci od soudu, jak a kdy hodlá v řízení pokračovat. Proto také nemůžeme odhadovat, kdy by mohly práce v přístavu pokračovat,“ poznamenal Bukovský.

