Článek
Nová plavební komora Rohatec-Sudoměřice má podobné rozměry jako jiné plavební komory na Baťově kanále. Překonává výškový rozdíl 2,7 metru mezi jezem Sudoměřice na Baťově kanále a hladinou v řece Moravě. Přilehlý jez Sudoměřice ze 30. let minulého století se dočkal obnovy a bude udržovat hladinu pro plavbu na kanále až po Petrov.
Dalších 800 metrů navazujícího koryta říčky Radějovky tvořící státní hranici mezi Českou a Slovenskou republikou od plavební komory až po ústí do řeky Moravy bylo prohloubeno a rozšířeno na šest metrů. Díky nové plavební komoře se tak lodě dostanou z Výklopníku až do Hodonína, což dříve nebylo možné. Zkušební provoz bude fungovat po dobu posledních dvou víkendů v září vždy od pátku do neděle. S ostrým provozem se počítá příští rok.

Komorou projela první loď.
Kanál má nyní čtrnáct plavebních komor. „Baťův kanál dostává téměř po devadesáti letech své čtrnácté zdymadlo. Byl sice vybudován za účelem závlah a dopravy lignitového uhlí z Rohatce do Baťových závodů v Otrokovicích, ale nedlouho po svém dokončení ve 30. letech minulého století se začal využívat i pro rekreační plavbu,“ uvedl náměstek ministra dopravy Václav Bernard (STAN).
Stavební práce začaly před dvěma lety a potýkaly se s mnoha komplikacemi. „I přes několikatýdenní zdržení, které způsobily loňské povodně, se podařilo stavbu pro veřejnost zprovoznit ještě před ukončením letošní plavební sezóny. Po desetiletí příprav se prodloužení Baťova kanálu do Hodonína stalo realitou,“ uvedl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. Připomněl tak loňské povodně, kdy byla celá stavba pod vodou.

Baťův kanál vybudoval podnikatel Tomáš Baťa.
Prodloužení Baťova kanálu do Hodonína bylo jednou z priorit Jihomoravského kraje, který se podílel na přípravě. „Například tím, že pomohl financovat vyčištění úseku od Výklopníku po novou plavební komoru. Napojení Rohatce a Hodonína na oblíbenou vodní cestu výrazně rozšiřuje turistické možnosti v regionu,“ řekl hejtmanův náměstek Jan Zámečník (KDU-ČSL).
Náklady stavby dosáhly 340 milionů korun. Z toho prodloužení vodní cesty stálo 262 milionů a oprava jezu Sudoměřice skoro 78 milionů. Stavební náklady financoval Státní fond dopravní infrastruktury České republiky.

Práce na nové komoře trvaly dva roky.
„Oproti původně projektovanému řešení jsme se s investorem dohodli, že opravu jezu a výstavbu nové plavební komory budeme provádět souběžně v jedné velké stavební jímce a vody z říčky Radějovky převedeme zcela mimo stavbu bočním obtokem. Na začátku nás to rozhodnutí mírně zdrželo, ale na konci vidíme, že to bylo správné,“ uvedl vedoucí projektu za společnost Metrostav Lubomír Mik s tím, že díky paralelním pracím na jezu a komoře se podařilo dohnat zpoždění způsobené povodněmi, a proto stavba skončila podle harmonogramu.
„Velmi mě těší, že někdejší ambiciózní vodohospodářský projekt Tomáše Bati je po 90 letech konečně kompletní a že jsme mohli být u toho. S trochou nadsázky lze říct, že Hodonínsko se i díky tomu mění v Holandsko,“ dodal Mik.