Hlavní obsah

Technické kolokvium k mostu pod Vyšehradem skončilo. Jeho výsledky má nyní na stole ministr dopravy

Technické kolokvium ke stavu železničního mostu pod Vyšehradem, jinak také výtoňského mostu, které na žádost ministra dopravy Martina Kupky uspořádala Správa železnic, skončilo a jeho výsledky v pondělí dostal ministr na stůl. Svolaní odborníci se v rámci kolokvia vyjádřili ke všem bodům, které si šéf dopravního resortu přál posoudit.

Foto: Jana Nesvadbová, Novinky

Železniční most pod Vyšehradem v Praze

Článek

„V tuto chvíli můžeme konstatovat, že kolokvium probíhalo i přes někdy rozdílné názory na korektní a vysoké odborné úrovni,“ píše se ve zprávě Správy železnic k výsledkům kolokvia. Jeho účastníci se shodli na následujících bodech:

  • Dosud vykonané činnosti byly provedeny kvalifikovaně. Dosavadní průzkumy jsou dostatečným podkladem pro rozhodování o budoucnosti mostu a základem pro vypracování dalších projektů.
  • Stav mostu je špatný a panuje shoda, že potřebuje naléhavý zásah.
  • Opravu mostu na budoucí železniční zatížení lze považovat za možnou. Jde o inženýrskou výzvu, na její náročnost ale panují mezi členy kolokvia rozdílné názory. Znamená obecně větší dopad na omezení železniční dopravy.
  • Vítězný koncept soutěžního dialogu považují účastníci kolokvia za technicky dobré a moderní řešení, které umožňuje naplnit budoucí potřeby železnice a dokáže kombinovat potřeby více druhů dopravy. Vítězný návrh také umožňuje přemístění stávajícího mostu do nové polohy.
  • Z hlediska kulturního dědictví se doporučuje po definování projektu projednat další postup s poradní misí nebo reaktivní monitorovací misí UNESCO.

Jinými slovy, účastníci kolokvia se shodli na tom, že most je vážně poškozen korozí a že je ve špatném stavu. Většina z nich se rovněž shoduje, že oprava mostu je technicky a finančně náročná a má omezenou životnost s vysokými náklady na další údržbu. Většina se taktéž přiklání ke stavbě nového mostu, a to i s ohledem na možnost dalšího rozvoje města a dopravy. Účastníci kolokvia rovněž doporučují možnost původní most přemístit a na novém místě jej znovu využívat, například jako lávku pro pěší.

Jen dva z deseti účastníků považují památkovou hodnotu mostu za natolik významnou, že se přiklánějí k jeho opravě a považují ji za reálnou z pohledu bezpečnosti i nákladů. Nový tříkolejný most nepovažují za nutný.

Správa železnic představila finální podobu nového mostu v Praze. O využití stávajícího se bude jednat

Tipy a trendy

Členové kolokvia

  • prof. Dr hab. Inż. Jan Bień (Politechnika Wrocławska – Stavební fakulta Vysokého učení technického ve Vratislavi)
  • prof. Eugen Brühwiler (ETH Lausanne)
  • prof. Ing. Jiří Kolísko, Ph.D. (Kloknerův ústav)
  • doc. Ing. Jaroslav Odrobiňák, Ph.D. (Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta Žilinskej univerzity)
  • Ing. Stanislav Pospíšil, Ph.D. (Akademie věd ČR)
  • prof. Ing. Pavel Ryjáček, Ph.D. (ČVUT Praha)
  • Univ.-Prof. Mag. Mag. Dr. Dr. Peter Strasser, LL.M. (Universität für Weiterbildung Krems)
  • prof. Dr.-Ing. Richard Stroetmann (Technische Universität Dresden)
  • Ing. Martin Vlasák (SUDOP Praha, autorizovaný inženýr v oborech mosty a inženýrské konstrukce a dopravní stavby)

O osudu nynějšího dvoukolejného železničního mostu se vedly dlouhé debaty, kvůli jeho špatnému technickému stavu a nemožnosti rozšíření na trojkolejný provoz. Správa železnice se proto už v roce 2019 obrátila na odborníky z Kloknerova ústavu ČVUT s žádostí o posouzení možností, jak jeho stav řešit. Ten tehdy doporučil stávající železniční most neopravovat a nahradit jej novým.

Správa železnic proto vypsala výběrové řízení na architektonický návrh nového mostu a v listopadu loňského roku představila vítězný návrh nového mostu, jenž by měl stanout na místě původního. Autory návrhu trojkolejného přemostění mezi Výtoní a Smíchovem jsou architekti ze studia 2T engineering. Dle jejich návrhu má z původního mostu zůstat zachovaná pouze spodní část.

Proti likvidaci starého železničního mostu a podobě zadání architektonické soutěže se vyjadřuje od začátku debaty spousta odborníků a architektů. Svůj názor a požadavky shrnuli v otevřeném dopise, který adresují ministrům kultury a dopravy, vládě a prezidentovi ČR, primátorovi hlavního města Prahy, starostům Praha 2 a Prahy 5, všem poslancům, senátorům a zastupitelům Prahy a organizaci UNESCO, pod nímž je již podepsáno na 80 desítek osobností z oboru architektury.

Vadí jim mj., že „soutěž na novou podobu Výtoňského mostu nebyla soutěží o ‚nejlepší nápad‘, ale de facto soutěží o akceptovatelnost nevratného odstranění památkově chráněného objektu. Tím pozbyla již v okamžiku svého zadání svoji oprávněnost, tj. nemělo a nesmělo k ní nikdy dojít“.

Svolání technického kolokvia, které proběhlo 20. a 21. února, bylo jedním z kroků, které měly znovu ověřit veškeré možné varianty řešení opravy či nahrazení železničního mostu pod Vyšehradem.

Železniční most pod Vyšehradem získá novou podobu a tři koleje

Domácí

Železniční most pod Vyšehradem by se měl zbourat, doporučili odborníci

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám