Hlavní obsah

Takovou čerpací stanici jste ještě neviděli. Ze strany připomíná obří housenku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rovná stovka čerpacích stanic velice neobvyklého tvaru se má do roku 2030 objevit v italských přístavech. Určené jsou k tankování vodíku a pod jejich návrhem je podepsaný světově proslulý britský ateliér Zaha Hadid Architects. Jak znalci jistě už tuší, stanice dodávající vodík vyráběný pomocí obnovitelné energie budou mít organicky oblé linie, které jsou pro rukopis studia typické.

V italských přístavech má vzniknout stovka čerpacích stanic neobvyklého tvaruVideo: Henry Virgin

 
Článek

První čerpací stanice na tzv. zelený vodík, tedy vodík vyráběný pomocí obnovitelné energie, by se v Itálii měla objevit už letos v létě. Ateliér Zaha Hadid Architects jejich vzhled navrhl pro energetickou společnost Nat Power.

Stanice budou určeny pro rekreační lodě, celkem by jich měla být rovná stovka. Předpokládá se, že budou rozmístěny ve 25 italských městech. Celkové náklady na zřízení stanic by měly dosáhnout výše 100 milionů eur (2,5 mld Kč).

Víte, co je zelený vodík?

Pojmem zelený vodík (někdy označovaný jen zkratkou GH2 či přesněji GH2) je nazýván vodík vyráběný elektrolýzou vody za použití obnovitelné elektrické energie. Tento výrobní postup je zdrojem výrazně menšího množství emisí skleníkových plynů než tradiční výroba z fosilních paliv.

Foto: Tecma Solutions

Ze strany mohou kolemjdoucím připomínat velké bachraté housenky.

Inspirováno přírodou

V současné době jsou známy pouze vizualizace budoucí podoby stanic. Každá by měla mít rozlohu 50 m2, přičemž budou vytvořeny z trojrozměrně tištěných betonových bloků. Nepřehlédnutelný vrstvený povrch rozčleněný do osmi polí je inspirován životem a tvary na mořském dně. A tak někomu může pohled na stanici evokovat zvrásnělý povrch skalnatého útvaru spadajícího do vody, jinému zase zvětšený detail schránky některého z měkkýšů.

Materiál stanic bude plně recyklovatelný, přičemž jednotlivé bloky budou smontované suchou cestou. Jak vysvětluje ředitel studia, samotné architektonické řešení jde ruku v ruce s cílem energetické společnosti chovat se odpovědně k životnímu prostředí.

Foto: Tecma Solutions

Čerpací stanice budou určeny pro výletní lodě.

Proto jejich návrh využívá nejnovější poznatky a technologie ve stavebnictví. Ať už jde o použití betonové směsi, jejíž výroba zanechává menší uhlíkovou stopu, nebo o samotný návrh stanic, jejichž strukturální pevnost je daná geometrickými tvary, nikoliv zesilováním kostry, a tudíž zbytečným zvyšováním množství použitého materiálu.

„Nabíjecí stanice jsou součástí snahy podpořit přijetí lodí poháněných zeleným vodíkem pro krátké výlety. Vodík lze použít k výrobě elektrické energie v palivovém článku, přičemž se uvolňuje pouze vodní pára a teplý vzduch – na rozdíl od znečišťujících spalovacích motorů,“ podotýká web Dezeen.

Foto: Tecma Solutions

Stanice budou trojrozměrně vytištěny z nízkouhlíkového betonu.

Anketa

Líbí se vám vzhled čerpacích stanic?
Ano, vypadají zajímavě.
74,8 %
Nevím, moc si to neumím představit, musel/a bych je vidět v reálu.
9,2 %
Nelíbí.
16 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1146 čtenářů.

Apple pod střechou Zahy Hadidové. V Praze vyrostla nová prémiová prodejna

Internet a PC

Reklama

Související témata:
Zelený vodík
Zaha Hadid Architects (ZHA)

Související články

Výběr článků

Načítám