Hlavní obsah

Historické nádraží v Teplicích dostalo novorománskou podobu. Opravou projdou i vnitřní prostory

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

K nepoznání je po opravě fasády a střechy budova nádraží v Teplicích. Dříve nevzhledná památkově chráněná stavba dostala původní novorománskou podobu. Správa železnic představila tento týden výsledek první fáze renovace objektu. Ve druhé etapě se práce přesunou do interiéru. Pro rozlehlé prostory se ale nejprve musí najít vhodné využití.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Teplické nádraží dostalo po opravě fasády původní podobu

Článek

Více než 230 metrů dlouhá výpravní budova pochází z roku 1858, svého času byla považována za architektonický skvost monarchie. „Jde o ojedinělou ukázku novorománského slohu na české železnici. Proto stavbaři ve spolupráci s památkáři a restaurátory vrátili budově její podobu z poloviny 19. století,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Posledních několik desítek let nádraží chátralo. Fasáda se drolila, do střechy zatékalo, většina vnitřních prostor je zanedbaných a dlouhodobě nevyužívaných. Nezbytná rekonstrukce byla v minulosti několikrát odsunuta, složité bylo sehnat peníze na realizaci. Podařilo se to předloni, první etapa začala v srpnu 2022.

Architekt Ivo Nahálka: Přeměna nádraží Vyšehrad by měla skončit v roce 2026

Bydlení

Peníze se našly předloni

Stavaři opravili 5500 metrů čtverečních střech včetně krovů a 7500 metrů čtverečních fasády, vyměnili přes 350 oken. Na zakázku byly vyrobeny vstupní dveře, v suterénu jsou nové rozvody vzduchotechniky a elektroinstalace.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Součástí prací byla rekonstrukce prvního nástupiště.

Nedílnou součástí prací byla rekonstrukce prvního nástupiště, které přiléhá k nádražní budově a po zvednutí nástupní hrany je bezbariérové. „Zde prošly renovací veškeré plochy, na místo se vrátily i repasované litinové sloupy historického zastřešení,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a upřesnil, že celkové investiční náklady první etapy dosáhly částky zhruba 325 milionů korun.

Na první etapu naváže výhledově druhá, jejíž součástí bude kromě kompletní rekonstrukce interiéru historické budovy například i vybudování nových parkovacích ploch. V plánu je také podchod do prostoru za nádražím. „Zatím se nepodařilo najít využití velkolepých vnitřních prostor. Máme zájem, aby budova žila, s ohledem na prostor to ale nebudou jen služby pro cestující,“ konstatoval Kupka s tím, že projekt bude dokončen podle toho, co v něm nakonec bude.

Náklady na opravu interiéru budou podle Svobody v řádech stovek milionů korun. Přesunou se do něj mimo jiné historické železniční artefakty. „To zaplní jen nepatrnou část objektu, hledáme dál,“ sdělil ředitel. Správa železnic chce mít podle něj jasno v létě.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Teplické nádraží dostalo po opravě fasády původní podobu.

Vedení Teplic připravuje revitalizaci okolí historické budovy. Magistrát plánuje upravit před budovou chodníky, silnice, zastávkové zálivy pro vozy městské hromadné dopravy a také přizpůsobit oblast cyklistům.

Secesní Fantova budova je přístupná veřejnosti, nabídne i dvoupatrovou kavárnu

Tipy a trendy

Teplicemi to nekončí

Budova v Teplicích není jediným památkově chráněným objektem, kterému Správa železnic vrátila historický vzhled. Skončily už práce na střeše, fasádě a části interiérů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, prakticky hotovo je v Plzni a Českých Budějovicích. Těsně před dokončením je rekonstrukce ve Světlé nad Sázavou.

Stavbaři naopak zahájili proměnu budov v Žatci a Ostravě-Vítkovicích. Na hlavním nádraží v Pardubicích naváže na obnovu tamní výškové budovy přestavba odbavovací haly, stejně tak se dokončí rekonstrukce zbývajících částí už zmiňované Fantovy budovy a nádraží v Teplicích.

Pod dohledem památkářů proběhnou také připravované stavby v Chebu, Klatovech a Plzni-Jižním Předměstí.

K renovaci historicky cenných budov přistupuje Správa železnic podle její mluvčí Nely Eberl Friebové citlivě a v úzké koordinaci s památkáři. Objektům vrací jejich původní podobu, klade při tom důraz na výběr správných materiálů, například při výrobě replik jednotlivých architektonických prvků. „To se odráží nejen v časové náročnosti prováděných stavebních prací, ale také v konečné ceně rekonstrukce,“ připustila mluvčí.

Nádraží z filmových básníků v Kladně půjde k zemi. Nahradí ho moderní budova se zelenou střechou

Tipy a trendy

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám