Hlavní obsah

Architekt Ivo Nahálka: Přeměna nádraží Vyšehrad by měla skončit v roce 2026

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Novým majitelem chátrajícího nádraží Vyšehrad v Praze 2 se stal pražský developer Karlin Port Real Estate ve spolupráci s investiční skupinou Aristo. Zakladatel firmy Milorad Miško Miškovič slibuje 170 mikrobytů a ateliérů, přízemní promenádu s obchody a službami. V plánu je výstavba dvou objektů po stranách secesního domu.

Foto: Archiv architektonického studia

Nádraží Vyšehrad by se mělo dočkat záchrany.

Článek

Miškovič svěřil projekt studiu Archina Design architekta Iva Nahálky, s nímž už v minulosti spolupracoval. Nahálkův tým stojí mimo jiné za proměnou bývalého hotelu Vítkov na Žižkově pro jiného developera, jenž novým obyvatelům nabídne asi sto bytů a společné prostory.

Kdy přeměna bývalého nádraží odstartuje?

Odhaduji, že stavební povolení se podaří získat do konce roku, stavba potrvá do dvou let. Předpokládám, že v druhé polovině roku 2026 by se to mohlo dokončit. Záchranné, zabezpečovací práce na historické budově by měly začít v krátkém horizontu, někdy v dubnu, v květnu.

Co nabídne stará budova a co novostavby?

V parteru historické budovy budou různé služby, kavárny, restaurace, obchody. Jaké, to ukáže poptávka. Budujeme pasáž, která všechny budovy spojí tak říkajíc suchou nohou. Ve vyšších podlažích, kde bývaly kanceláře, vzniknou byty, studia, kanceláře. Ve dvou nových stavbách, kromě živého parteru a garáží, byty. V plánu jsou zatím menší bytové jednotky. Čas ukáže, jak to bude s jejich velikostí. Je to dost turbulentní věc.

Pražské nádraží Vyšehrad se má stát perlou moderní architektury

Tipy a trendy

Nádraží dospělo do dezolátního stavu. Jak vypadá uvnitř?

Stav interiéru je daleko lepší než zvenku. Dům se rozhodně dá zachránit, nemusí se nic bourat, možná se lokálně vymění nějaký krov nebo kus stropu. Dole se nachází centrální hala, odkud se po schodech šlo na úroveň nástupiště, po stranách kanceláře, toalety. Není to velké nádraží, komorní, v tom duchu zůstane, nic zásadního se měnit nebude.

Může rekonstrukci něco významně zkomplikovat?

Nemyslím, že se objeví něco zásadního, co by mohlo projekt zdržet. Předjednávali jsme ho s památkáři, magistrátem, zásadní věci jsme vyladili. Myslím, že teď to bude o ladění architektury nových staveb. Hluk z tratě budeme řešit s Českými drahami, Správou železnic, chceme, aby nám pomohly vymyslet, jak místo odhlučnit. Myslím, že to máme dobře nastavené, abychom šli rychle dopředu.

Dosavadní pokusy na oživení významné památky, která je léta prázdná, pokaždé ztroskotaly. Jak vnímáte, že teď máte záchranu ve svých rukách?

Je to určitě výzva. Budovu navrhl architekt, kterého obdivuju. Mimo jiné autor Obecního domu, profesor Balšánek. Je to dobrý pocit, když se můžete podílet na záchraně historické budovy a vrátit jí původní tvář. Takových projektů máme víc, třeba hotel Alcron byl také v ne úplně dobrém stavu, vrátili jsme mu ducha první republiky. Pro architekta je to příležitost. Sice se nemůže projevit na sto procent svojí architekturou, ale má možnost pomoci zachránit významnou stavbu.

A co vás nyní nejvíc zaměstnává?

Budeme pokračovat v přípravě projektu na stavební povolení, plus projektu na záchranné práce. Máme ještě jeden podobný, život chceme vrátit i Národnímu domu na Smíchově. V plánu je tam hotel a doplňkové služby.

Nádraží z filmových básníků v Kladně půjde k zemi. Nahradí ho moderní budova se zelenou střechou

Tipy a trendy

Reklama

Související témata:
Ivo Nahálka

Související články

Výběr článků

Načítám