Hlavní obsah

Architekti proměňují staré nádraží v zelené plíce města

Když v roce 2020 španělská správa železnic Adif AV vypsala soutěž na proměnu druhého největšího nádraží v Madridu, jen málokdo čekal, že se mezi přihlášenými návrhy objeví tak podařený projekt, jaký dodali slavní nizozemští architekti z ateliéru UNStudio. Jejich dílo propojující nově nádraží s jeho okolím a především vnášející do města spoustu zeleně nadchlo odbornou porotu tak, že mu připsala plný počet bodů a vybrala ho jako vítěze.

Foto: Adif AV, Play-Time

Takto by mělo vypadat madridské nádraží Madrid-Chamartín Clara Campoamor.

Článek

Druhé největší nádraží v Madridu, zvané Madrid-Chamartín Clara Campoamor, projde v blízké budoucnosti proměnou. Španělská správa železnic, Adif AV, vypsala totiž na jeho novou podobu mezinárodní architektonickou soutěž a v závěru roku 2022 vyhlásila jejího vítěze. Mezi autory přihlášených děl bylo možné objevit jména světově proslulých ateliérů, z nichž mnohé znají i čeští čtenáři, neboť jde o architekty, kteří se účastnili i soutěže na návrh Vltavské filharmonie.

Do užšího výběru španělská porota poslala osm nejzajímavějších děl, pod nimiž byli podepsáni architekti ze studií BIG, Foster + Partners, OMA, Zaha Hadid Architects, Grimshaw, RSHP, Souto de Moura a UNStudio. A právě posledně jmenované nakonec šestnáctičlenná porota jednomyslně vybrala jako vítěze a udělila mu nejvyšší možné skóre.

Požadavkem železniční správy bylo přetvořit stávající nádraží v udržitelný, víceúčelový a dobře vzájemně propojený uzel. Ne nepodstatným požadavkem bylo zachování charakteristického rysu nádraží, jímž jsou typické klenuté střechy, které měly zůstat hlavní identifikačním prvkem stanice i do budoucna.

Nizozemští architekti ve spolupráci s místním studii b720 Arquitectura a Esteyco přišli s návrhem, který nazvali Otevřený ekosystém. Jeho základním pilířem je udržitelnost a především skutečná proveditelnost. Stanici v návrhu lemují nové věžáky, před ní je veřejné náměstí, které hostí širokou škálu komerčních programů.

Železniční stanici a její okolí architekti přeměňují na velký městský dvůr sloužící jako plně integrovaný dopravní uzel, jenž poskytuje snadný přístup k dalším druhům dopravy, jako je taxi nebo metro, a řeší pohodlný přístup i pro pěší a cyklisty.

Vlastní nádraží je navrženo tak, aby mělo dvojnásobnou kapacitu proti současnému stavu s přesně promyšlenou a digitalizovanou logistikou a organizací pohybu všech cestujících i jen procházejících návštěvníků.

Architekti, kteří se opírají o třicetiletou zkušenost s urbanistickými projekty realizovanými po celém světě, přinesli pak ve svém návrhu Madridu bonus - množství zeleně, které promění zastaralé nádraží v cosi, co nikdo nečekal, v zelené plíce města.

„Naším hlavním cílem bylo zachovat a vylepšit stávající nádražní komplex a aktivovat jeho okolí pečlivým mixem programu pro rychlý a pomalý pohyb. Chtěli jsme navrhnout vysoce udržitelný městský uzel, který bude dobře fungovat i v budoucnosti, a zároveň jsme se snažili zahustit a skutečně aktivovat danou oblast pro práci, bydlení, volný čas a učení. Nová podoba nádraží a jeho okolí výrazně zlepší tuto část města, přiláká nové lidi a posune kvalitu života v této části Madridu na další úroveň,“ říká šéf nizozemského studia Ben van Berkel.

Anketa

Líbilo by se vám takovéto nádraží ve vaší obci?
Ano, moc!
82,2 %
Pravděpodobně by to bylo hezké.
1,9 %
To si neumím představit.
1,3 %
K nám by se hlavně nevešlo. Takže nemá smysl o tom vůbec uvažovat.
7,7 %
Ne, to by se mi u nás nelíbilo.
6,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 377 čtenářů.

Prstenec okolo nejvyšší budovy světa vypadá jako stavba ze sci-fi

Tipy a trendy

Může se vám hodit na Firmy.cz: Architekti

Reklama

Související témata:
Adif AV
Madrid-Chamartín-Clara Campoamor

Související články

Fasádu mrakodrapu trhá zeleň deroucí se ven

Navrhnout mrakodrap, který by v sobě neměl zakomponovanou zeleň, se stává pro přední světové architekty takřka nemyslitelným počinem. A tak přicházejí se stále...

Výběr článků

Načítám