Hlavní obsah

Stanice pražského metra Chodov a Národní získají bezbariérový přístup

Právo, Hynek Paštěka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V dlouhodobém plánu dopravního podniku je zpřístupnění všech stanic metra handicapovaným, brzdí jej však finanční a technická náročnost některých projektů.

Foto: Jana Hanušková, Právo

Ve stanici metra Chodov vzniká nový bezbariérový přístup.

Článek

Výtah ve dvou stanicích metra, a to Chodov a Národní třída, budou moci brzy využít handicapovaní lidé nebo maminky s kočárkem. Dopraví je přímo na nástupiště, aniž by museli překonávat schody.

Ve stanici metra Chodov ho zatím nahrazuje plošina, která je vozíčkářům k dispozici do poloviny roku, kdy bude výtah zprovozněn. Na Národní třídě zatím možnost dostat se na nástupiště žádná nebyla.

„Jsme samozřejmě rádi, že handicapovaní lidé se bez problémů dostanou i do dříve stavěných stanic metra. Předtím se na ně vůbec nemyslelo,“ řekl Právu předseda Národní rady osob se zdravotním postižením České republiky Václav Krása.

„Nové stanice metra už se stavějí bezbariérově všechny. Bohužel některé nově vybudované nejsou domyšlené, handicapovaní se nemohou dostat z jednoho nástupiště na druhé. Musejí tak přejet o jednu stanici dál a poté se vrátit. Když už se stavějí nové stanice, tak se má přístup vyřešit do důsledků. Zpřístupnit stanici jen napůl a pak to někdy dodělávat může být podstatně dražší,“ dodal Krása.

32 bezbariérových stanic

Bezbariérový přístup má v současné době 32 stanic metra, tři z nich (Černý Most, Pankrác, Chodov) jsou však v současné době nefunkční.

V dalších třech (Háje, Opatov, Roztyly) mohou lidé na vozíčku využít bezbariérový pohyb s proškoleným doprovodem prostřednictvím nákladních výtahů ve stanicích.

V dlouhodobém plánu pražského dopravního podniku sice je zpřístupnění všech stanic handicapovaným, brzdí jej však finanční a technická náročnost některých projektů. V přípravě jsou realizace výtahů do stanic Můstek A i B a Háje.

„Jde skutečně o dlouhodobý plán. Náklady na vybudování jednoho výtahu se totiž pohybují v řádech desítek až stovek miliónů korun. Svoji roli také hraje technická náročnost jejich výstavby. To se ale zlepšuje, jsou k dispozici technologie, které jsme třeba před deseti lety neměli,“ řekl Právu mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Ondřej Pečený.

I přes pokrok ve stavebních technologiích však bezbariérové zpřístupnění některých stanic bude trvat dlouho.

„Po uvedení trasy metra D bude ze stanice Náměstí Míru přestupní stanice. Výtah pro handicapované v ní vybudujeme současně s dalšími úpravami,“ doplnil Pečený.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám