Článek
Návrh počítá s umístěním nové opery na poloostrově Baakenhöft v rychle se rozvíjející čtvrti HafenCity. Stejně jako v Praze má stavba pracovat s motivem vrstevnatého terénu a šikmých ramp, ovšem tentokrát v ještě velkorysejším měřítku – s důrazem na propojení města, veřejného prostoru a vody.
Nová budova zaujme především svým pojetím. BIG ji navrhují jako „krajinu teras“, která se v soustředných vlnách zvedá od přístavní hrany až k nejvyšším částem objektu. Z výšky má opera působit jako prstenec rozevřený směrem k přístavu. Zdvihající se terasy, stejně jako v Praze, budou pochozí a umožní volný pěší průchod až na střechu, nabídnou nová místa k posezení a výhledy na starý Hamburg, HafenCity i lodní provoz na Labi.
Dům, který nemá zadní stranu
Nová opera má být nejen kulturním domem, jenž nahradí původní budovu Státní Opery z 50. let minulého století na Dammtorstraße, ale i veřejně přístupnou stavbou, a to doslova ze všech stran. Návštěvník se k ní může dostat pěšky z parku, z nábřežního mola, z přilehlé ulice i městské dopravy.
Foyer pojaté jako městský obývací pokoj navazuje materiálově na exteriér – kamenná dlažba zvenku pokračuje dovnitř, kde se prostor otevírá dvěma výraznými dřevěnými schodišti.
Zajímavým prvkem nové opery bude propojení interiéru s otevřenými terasami. Každé hlavní patro má přímý vstup ven – venkovní plochy tak mohou sloužit jako rozšířené foyer, místa pro akce i setkávání umělců, hostů a veřejnosti.
Sál v srdci budovy
Středobodem stavby ovšem samozřejmě zůstává hlavní sál s kapacitou odpovídající přední světové scéně. Bude mít moderní akustiku, zakřivené balkony a obložení z horizontálních dřevěných lamel, které přispějí k rovnoměrnému rozptýlení zvuku. Filosofie návrhu je jednoduchá – divák nemá být pasivním pozorovatelem odděleným od jeviště, ale součástí dění.

