Hlavní obsah

Do Slunečních lázní a Vodoléčebného ústavu v Luhačovicích se vrátil Jurkovičův styl v celé kráse

6:22
6:22

Poslechněte si tento článek

Zrekonstruovaný areál Slunečních lázní a Vodoléčebného ústavu je novou ozdobou lázeňského komplexu v Luhačovicích. Po letech chátrání se původní objekty architekta Dušana Jurkoviče znovu nadechly a stávají se jedním z hlavních center lázeňského dění pro kulturní události, výstavy a odpočinek.

Sluneční lázně v LuhačovicíchVideo: Aleš Fuksa, Novinky

Článek

Historický soubor budov, vytvořený na počátku minulého století, sloužil až do roku 2012 k léčebným procedurám. Následně se vyprázdnil a chátral. V uplynulých třech letech však areál zahrnující Sluneční lázně a Vodoléčebný ústav prošel postupnou rekonstrukcí.

Lázeňské budovy jsou chráněné kulturní památky, a tak zachování původních prvků bylo při rekonstrukci stěžejní. „Chceme obnovovat původní statky, které nám tady zanechali naši předkové, aby dále sloužily nejen komerčním účelům. Například hotel Jurkovičův dům jsme v roce 2002 přestavěli do původní podoby. Obdobně i většina dalších rekonstrukcí probíhala tak, že jsme se snažili na maximum udržet historický genius loci těchto objektů. Zároveň jsme chtěli, aby vše probíhalo v souladu s památkovou péčí, a přitom jsme vnesli nové funkční prvky,“ popisuje záměr investora ředitel společnosti Lázně Luhačovice Jiří Dědek.

Aby však mohla krása původní podoby budov vyniknout, museli architekti nejprve odstranit četné dobové „nánosy“ a napravit necitlivé zásahy, jimiž stavby v minulosti prošly. Architekt Petr Všetečka k tomu říká: „Z mého pohledu je zajímavá předprojektová fáze, kdy musíme stavbu dobře poznat. Nejde jen o stavebně technická hlediska, ale také o přečtení záměru tvůrců původního díla.“ Cílem podle něj bylo „znovu zviditelnit rukopis“ architekta původní podoby lázní Dušana Jurkoviče.

„Celý projekt byl připraven a realizován pod bedlivým dohledem památkářů,“ vysvětluje Hana Felcmanová, ředitelka části komplexu zvaného Sluneční lázně, a dodává, že právě její obnova byla nejnáročnější.

Foto: Michal Hurych

Přesně, jak architekt Jurkovič zamýšlel: Na večer má celý prostor nepřehlédnutelně romantickou atmosféru.

Srdcem areálu je Vodoléčebný ústav

Mezi nejčerstvěji rekonstruované oddíly luhačovického areálu patří rovněž Vodoléčebný ústav. I ten architekti opatrně zbavili mladších přestaveb a uvedli do původní podoby z roku 1902. Jediným výraznějším moderním doplňkem je podzemní přístavba zázemí.

Hezkým nápadem je instalovaná výstava věnovaná tématu vodoléčby a její historii. „Snahou bylo se co nejvíce přiblížit originálu z dochovaných fotografií,“ uvádí Felcmanová, jakým požadavkům měli architekti vyhovět.

Návštěvníci tak mohou obdivovat dva ochlazovací bazénky a vany pro procedury, které se zachovaly v původní podobě. V rámci expozice je nově i kino, kde návštěvníci mohou zhlédnout historické pohlednice a poslechnout si dobové vzkazy.

Během příprav rekonstrukce se objevily i artefakty a pozůstatky z původních staveb, například odkaz na původní mlýn, na jehož místě byl vodoléčebný ústav postaven. „Víme například, jak byl mlýn z roku 1710 velký a kudy tímto prostorem protékala voda z náhonu přes mlýnské kolo do strouhy,“ doplňuje architekt Všetečka.

Pro připomenutí mlýna byl v rámci výstavy vytvořen symbolický potůček a spatřit lze dokonce i původní zdivo z mlýna s nápisy. Expozice se navíc věnuje životu a dílu nejen Dušana Jurkoviče, ale i hudebního skladatele Leoše Janáčka, jenž býval v Luhačovicích pravidelným hostem.

Foto: Michal Hurych

Artefakty původního Jestřabského mlýna, na jehož místě vznikl Vodoléčebný ústav.

Historie se současností se potkávají v Odpočívárně

Dominantou interiéru Vodoléčebného ústavu je bezesporu prostor zvaný Odpočívárna. Tato převýšená hala s pohodlnými lavicemi sloužila k setkávání lázeňské společnosti. Její architektonické provedení odkazuje na Jurkovičovu zálibu v britských „cottages“, tedy venkovských domech a chalupách, které se obvykle vyznačují útulným a neformálním stylem s nádechem romantiky a nostalgie.

Proto i zařízení Odpočívárny je prosté, s dvojicí dřevěných sloupů, které se rozvětvují do prostorových hlavic, naznačujících růst či stylizovaný květ. „Fascinovala mě Jurkovičova práce s hrázděním, které na objektu vodoléčby proměnil v jeden velký ornament. Věděl jsem, že léty poničený prostor Odpočívárny patřil k jeho nejlepším interiérům, a proto bylo jeho obnovení výzvou,“ upřesňuje architekt.

Původně nebyly tak divoce barevné

V barevném řešení převládá přiznané dřevo ošetřené lazurami. Zajímavostí je, že Jurkovič používal pouze lazury, které dávaly dřevu lehký barevný nádech. Pozdější úpravy však používaly výraznější krycí barvy, což mělo za následek, že si lidé Jurkovičovy stavby vybavují a představují mnohem výrazněji barevné, než ve skutečnosti byly.

Současný nábytek z modřínového dřeva je zhotoven podle dobových černobílých fotografií.

Odpočívárna prošla v minulosti řadou úprav, včetně změny na pánskou šatnu a přetření celého interiéru bílou barvou. V rámci rekonstrukce tyto pozdější přístavby zmizely a Jurkovičovo schodiště i barevnost prostoru jsou opět takové jako na počátku minulého století. Při obnově restaurátoři vycházeli z dobových fotografií a vyobrazení, ale také z analýzy zbytků starších barevných úprav a literatury.

Druhé podlaží Vodoléčebného ústavu původně tvořily obytné prostory, nově je zde zařízený byt, v němž lze obdivovat dva autentické soubory nábytku vytvořené Dušanem Jurkovičem – obývací pokoj z modřínového dřeva (kolem 1905) a ložnici z dubového dřeva (kolem 1901), které ukazují vývoj Jurkovičovy tvorby. Na stěnách tří pokojů byla nalezena a obnovena původní secesní květinová výmalba. Byt je věnován Leoši Janáčkovi, jenž v Jurkovičových stavbách během svých návštěv lázní rovněž pobýval.

Sluneční lázně: Relaxace a dotek vody

Jižní stranu areálu luhačovických lázní tvoří Říční a sluneční lázně, upravené k relaxaci a doteku proudící vody. U nově vzniklého venkovního průchozího biotopu zůstaly zachovány původní Jurkovičovy dřevěné převlékací kabinky. Voda v biotopu dosahuje po kotníky, což umožňuje návštěvníkům brouzdat po kamínkovém dně. Původní bazén se tak stal interaktivní součástí relaxační zóny s lavičkami. Na nádvoří vedle biotopu se za příznivého počasí cvičí tradiční luhačovická vzduchoplavba, což je obnovené zdravotní cvičení využívající pádlo jako oporu těla.

Informace o projektu:

Náklady: 153,45 milionu Kč, projekt vznikl s přispěním dotace z evropských fondů (Integrovaný regionální operační program) ve výši 70 milionů

Zastavěná plocha: 1664 m2

Obestavěný prostor: 13 995 m3

Architektonické studio: Transat architekti

Realizace: Navláčil stavební firma

Dřevěný nábytek: Dřevozpracující výrobní družstvo Jaroměřice nad Rokytnou

Restaurátorské práce: Tabernákl

Udržitelnost a úcta k materiálům

Architekti při obnově areálu kladli důraz na udržitelnost. Spočívá v maximálním využití původních materiálů. Ať již jde o sejmuté střešní tašky, vybourané cihly, kameny, nebo podlahová prkna, vše nechali roztřídit, vyčistit a použít znovu.

„Tam, kde to bylo účelné a technicky možné, byly obvodové zdi doplněny vnitřním zateplením pomocí kalciumsilikátu pro zlepšení tepelněizolační funkce,“ upřesňuje architekt Všetečka. „Šetrné je také provozní řešení: vnitřní prostředí je všude bez klimatizace, ke stínění využívá textilií v oknech a přesahů střech, k ochlazení pak zahloubení nových částí do terénu. Minimalizováno je umělé osvětlení. Skleník není vytápěn, ale pouze temperován. Objem říční vody v bazénu je zmenšen a voda je cirkulována s ohledem na minimální filtraci,“ uzavírá.

Anketa

Máte rádi styl architekta Dušana Jurkoviče?
Ano, moc se mi líbí.
95,7 %
Celkem ano.
2,3 %
Moc ho nemusím.
1 %
Ne, to vůbec není šálek mého čaje.
1 %
Celkem hlasovalo 1152 čtenářů.

Výběr článků

Načítám