Hlavní obsah

Zdražení již objednaných elektromobilů vydrželo dva dny, naštvaní zákazníci rušili objednávky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rivian ohlásil pětinové zdražení svých aut - ovšem přepočítal se, když očekával, že to zákazníci akceptují i u již existujících objednávek. Rychle tedy tyto ceny vrátil na původní úroveň a tato auta dodá se ztrátou.

Foto: Rivian

Rivian R1T

Článek

Americký výrobce elektromobilů Rivian ohlásil v úterý 1. března zdražení svých produktů, a to poměrně výrazné – o 17 % měl podražit pick-up R1T, SUV R1S mělo být dražší dokonce o 20 %. To by nebylo nic proti ničemu, vstupní náklady rostou, takže musí růst i ceny produktů pro zákazníky.

Problémem bylo, že ceny stejně významně vzrostly i u již rezervovaných aut. Ta si zákazníci objednali za původní, nižší ceny, a tedy byli právem rozhořčeni, že najednou budou muset za stejný produkt zaplatit víc peněz. Počali si tedy stěžovat na sociálních sítích, a co je důležitější, také rušit objednávky.

Foto: Rivian

Rivian R1T

Trvalo to jen do čtvrtka 3. března, než automobilka ceny u starších objednávek vrátila na původní úroveň a všem, kteří objednávku od 1. března zrušili, umožnila „zrušit zrušení“, tedy obnovit objednávku auta v původní specifikaci a hlavně ceně.

„V tomto týdnu jsme oznámili zvýšení cen, které pokazilo důvěru vybudovanou mezi vámi, zákazníky, a naší firmou. Od doby, kdy jsme sestavili ceník, a zejména v posledních měsících, se toho hodně změnilo. Ceny dílů a materiálů, které jsou do výroby našich vozidel, významně vzrostly. Všechno od čipů přes plechy po sedačky je dražší. Jak jsme pracovali na úpravě ceníku, která by odrážela tato zvýšení nákladů, chybně jsme se rozhodli, že by se úprava měla týkat všech aut vyrobených v budoucnu včetně již existujících objednávek,“ vysvětlil Robert Scaringe, generální ředitel Rivianu.

Prvním sériově vyráběným elektrickým pick-upem je Rivian R1T

AutoMoto

To znamená, že zvýšení cen zůstává v platnosti pro všechna auta Rivianu objednaná do 1. března, a zároveň že na všech autech objednaných před tímto datem bude firma tratit peníze, nikoliv vydělávat. S největší pravděpodobností ale nezkrachuje – při vstupu na burzu loni v listopadu získala 17 miliard dolarů, tedy tehdejším kurzem 370,7 miliardy korun.

Kolik tedy riviany stojí? Chcete-li šanci mít pick-up R1T dřív než v roce 2023, je třeba zvolit lepší výbavu Adventure, verzi se čtyřmi motory a velkou baterií s dojezdem 505 km dle EPA, což znamená dohromady 85 tisíc dolarů (současným kurzem 1,996 milionu korun) před dalšími příplatky. Pro SUV R1S to je o 5 tisíc dolarů (současným kurzem 117 tisíc korun) víc.

Foto: Rivian

Rivian R1S

V obou případech jde o významně vyšší cenu za nižší verzi vozu, než byly zaváděcí Launch Edition vpuštěné na trh v září loňského roku s cenami 75 tisíc dolarů (tehdejším kurzem 1,606 milionu korun) za pick-up a 77 500 dolarů (tehdejším kurzem 1,659 milionu korun) za SUV.

Základní varianty se slibovanou cenou 67 500 dolarů (současným kurzem 1,585 milionu korun) u pick-upu, resp. 72 500 dolarů (současným kurzem 1,703 milionu korun) nebudou připravené k doručení dřív než v roce 2024. Ovšem dlouhé dodací lhůty jsou dnes normou u všech automobilek.

Tesla letos nepředstaví produkční cybertruck ani roadster

AutoMoto

Cenové veletoče Rivianu neušly pozornosti ani Elona Muska, zakladatele automobilky Tesla. Ten komentoval, že „negativní marže bude ohromující“. Nutno ovšem podotknout, že pick-up Cybertruck jeho vlastní automobilky ještě není na trhu, na rozdíl od rivianů.

Reklama

Výběr článků

Načítám