Článek
Akce obnovuje tradici stejnojmenného dálkového závodu 1000 mil československých, který byl pořádán Autoklubem republiky československé ve 30. letech 20. století. První obnovený ročník se jel roku 1970. Od roku 2015 se závod jezdí každoročně. Jízdy se mohou zúčastnit vozy do modelového roku 1939.
Pořadatelem soutěže je v současnosti Spolek přátel 1000 mil československých v součinnosti s Veteran car clubem Praha, Veteran klubem Bratislava, Autoklubem ČR a Národním technickým muzeem. Očekává se i návštěva prezidenta Petra Pavla, který závodu poskytl záštitu.
Závod odstartuje 12. června mezi 06:00 a 08:00 v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR. Den předtím odpoledne se uskuteční technická přejímka, po které se Opletalova ulice promění v závodní depo. Cíl závodu bude v sobotu mezi 17:00 a 19:00 před budovou Národního technického muzea v Praze na Letné. Do itineráře je premiérově zařazena zvláštní zkouška na Automotodromu Brno.
Účastnit se bude i několik vozů, které závod jely už ve 30. letech. Premiérově se představí například Praga Piccolo, která startovala v roce 1934. „V letošním jubilejním roce jsme zařadili samostatnou kategorii automobilky Škoda,“ uvedl ředitel závodu Jiří Patočka.
Škodovek se zúčastní devět. Národní technické muzeum nasadí vozy Jawa Minor s dámskou posádkou, Aero 50 HP z roku 1938 a Aero 662 z roku 1931. Startují také čtyři bugatti, čtyři lagondy a devět vozů domácí značky Tatra.
Středeční odpolední přejímku vozů doprovodí živá hudba nebo dobová módní přehlídka.
Při závodu nepůjde o rychlost, ale jde o jízdu pravidelnosti. Úkolem závodníků je se co nejvíce přiblížit průměrné rychlosti 45 kilometrů v hodině. Ve 30. letech, kdy se jel závod ještě na rychlost, dosáhl vítěz rekordního průměru 108 kilometrů v hodině.