Hlavní obsah

Zaplatil miliony za GM EV1. Zbídačené auto, které chtěla automobilka vymazat z historie

Navzdory stáří a stavu mnoho nadšenců první neúspěšný pokus o masový elektromobil stále obdivuje a je ochotno zaplatit vysoké sumy, jak ukázala nedávná aukce vozu EV1 v americké Atlantě. Předpokládá se, že konkrétní exemplář je jedním z několika desítek stále existujících, automobilka General Motors jich většinu zničila.

Foto: General Motors

General Motors EV1

Článek

Vůz EV1 od General Motors je všeobecně považován za první moderní elektromobil, ačkoliv se nakonec nikdy nevyráběl ve velkém množství. Ve skutečnosti se jich během dvou generací vyrobilo jen něco málo přes 1100 kusů a dodnes jich existuje jen velmi málo.

Vzhledem k významu vozu v historii elektromobilů a také k jeho vzácnosti asi nepřekvapí, že když se tento týden jeden z nich dostal na trh, přitáhl velkou pozornost. Nakonec se podle serveru Carscoops v USA prodal za ohromujících 104 000 dolarů, více než 2,1 milionu korun. A to i přes velmi špatný stav.

Automobilka model EV1 nikdy přímo neprodávala a pouze jej během let 1996 až 1999 pronajímala zákazníkům. Když se kontroverzně rozhodla projekt ukončit, vzala si od zákazníků vozy zpět a zlikvidovala je. Předpokládá se, že zhruba 40 z nich si společnost ponechala. Zatímco některé zůstávají v soukromých rukách, většina byla darována univerzitám a muzeím.

Dotyčný kus je z roku 1997. Byl po odtažení nabídnut k prodeji prostřednictvím aukční síně Peak Auto Auctions v Atlantě. Prodejce poskytl jen velmi málo podrobností, ale je zřejmé, že vůz už dlouho stojí venku, potenciálně roky, a rozbité má jak čelní sklo, tak i boční okno.

Vzhledem k tomu nejspíš bude potřebovat pořádnou péči, aby byl znovu oživen. A sehnat náhradní díly na takové auto jistě nebude jednoduché.

Spíš na zkoušku

EV1 bylo vyvinuto v podstatě jako reakce na první zákon o emisích automobilů v USA, který vznikl v Kalifornii na začátku oné dekády. Tento zákon nařizoval, aby část aut, která prodají, byla bezemisní.

Po uvedení zákonu v platnost koncern neochotně uvedl EV1 do výroby, ale od začátku k němu přistupoval jako k veřejnému beta-testu.

První zhruba půlka vyrobených aut měla olovo-kyselinové baterie a zvládla dojet nanejvýš 160 km daleko. Ostatní dostaly modernější baterie Ni-MH a dojezd se zvedl až na 230 kilometrů. A třebaže EV1 bylo jen dvoumístné a nabíjecích stanic před dvěma desítkami let bylo zoufale málo, ti, co si ho pronajali, s ním byli vesměs spokojeni.

Výběr článků

Načítám