Hlavní obsah

Zájem zákazníků o plynová, hybridní a elektrická auta významně roste

• Aktualizováno

Zatímco celkový počet nově registrovaných aut v ČR se za letošní první čtvrtletí meziročně snížil, auta na alternativní pohon rostla o desítky procent. U plynu drtivě vede LPG nad CNG.

Foto: David Stockman, Belga, ČTK

Tankování CNG (Ilustrační foto)

Článek

Do Centrálního registru vozidel v letošním prvním čtvrtletí lidé zaregistrovali 2767 aut na plynový nebo elektrický pohon. Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku to bylo o 38 % víc. V tiskové zprávě o tom informovalo Centrum dopravního výzkumu (CDV). Počet všech nově evidovaných aut za první čtvrtletí meziročně klesl o 4,3 % na 47 391 vozů, uvedl Svaz dovozců automobilů.

„Elektrických vozidel bylo registrováno 1488, meziročně o 1,3 procenta méně, plynových 1279, což je meziročně o 157 procent více. Podíl elektrických vozidel tak na všech registracích činil přibližně 3,1 procenta, plynových 2,7 procenta,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.

Významně stoupl také prodej nových vozů s hybridním pohonem, a to meziročně o 42 % na 6674. Z toho plug-in hybridy, tedy vozy schopné nabíjení ze zásuvky, zaznamenaly pokles o čtvrtinu na 711 aut, bateriových elektromobilů bylo 777 kusů.

Test Škody Scala G-Tec: Perfektní souznění

Testy

Nejprodávanější značkou hybridních aut zůstává Toyota s 1814 prodanými kusy. Druhý Ford prodal 978 hybridů a následuje Suzuki se 442 vozy; to ovšem prodává výhradně mild hybridy, které nejsou schopné jízdy pouze na elektřinu s vypnutým spalovacím motorem. Na čtvrtém místě skončila se 407 vozy Škoda Octavia a Superb. Nejprodávanějším hybridním modelem byla Toyota Corolla, plug-in hybridem Toyota RAV4.

Mezi automobily na takzvaný čistý pohon, tedy elektromobily, plug-in hybridy či auty na zkapalněný ropný nebo stlačený zemní plyn bylo registrováno nejvíc těch poháněných LPG, tedy zkapalněným ropným plynem. Lidé i firmy jich do Centrálního registru vozidel přihlásili 1021. Nových automobilů na CNG, tedy stlačený zemní plyn, lidé přihlásili 258.

„Určitě bychom byli rádi, kdyby počty vozidel na alternativní paliva a zejména pak počty elektromobilů rostly rychleji. Ale pokud vezmu v potaz celkový vývoj registrací nových vozidel, aktuální čísla vůbec nejsou tak špatná. A pokud jde o poměrně znatelný nárůst LPG vozidel, tak při současných cenách pohonných hmot by mě ani moc nepřekvapilo, kdyby ta čísla rostla nadále,“ uvedl Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Sedmimístné rodinné auto pod 400 tisíc. Dacia zveřejnila ceník joggeru

AutoMoto

Podle tajemníka Svazu dovozců Josefa Pokorného nabrala chystaná státní podpora nákupu nových aut na elektrický pohon několik měsíců zpoždění. „Koncepce celkové podpory elektromobility v ČR není prozatím zcela uzavřena. Podoba podpory čisté mobility z Národního plánu obnovy (NPO) je v tuto chvíli řešena meziresortně, a to s důrazem na naplnění milníků a cílů NPO. V této fázi jednání nelze upřesnit bližší informace k datu vyhlášení podpory z NPO,“ řekl David Hluštík z tiskového odboru ministerstva průmyslu a obchodu.

Cena LPG u čerpacích stanic se dlouhodobě pohybuje zhruba na polovině ceny benzínu či nafty. Kromě toho přídavek plynové nádrže znamená zásadní zvýšení dojezdu na jedno natankování, v leckterém případě i vysoko přes 1000 kilometrů. Např. vozy značky Dacia, která je továrními zástavbami LPG v současnosti asi nejznámější, to znamená 40-49l plynovou nádrž navíc k 50l benzínové.

Mezi novými elektromobily zapsanými do registru dominoval model Škoda Enyaq iV, který představoval 40 procent všech aut na bateriový pohon. Nejvíce automobilů na LPG bylo značky Dacia, konkrétně šlo o modely Sandero, Duster a Logan.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám