Hlavní obsah

Z dílů skládané trolejbusy získaly potřebná povolení. Na jednom sestaveném voze se ušetří dva a půl milionu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dopravní podnik města Brna úspěšně dokončil pilotní projekt kompletace vlastních trolejbusů. První dva vozy z projektu Mario získaly potřebné schválení typu a průkazy způsobilosti. Dopravce tak v projektu může pokračovat – v letošním roce plánuje stejným způsobem sestavit z dodaných dílů dalších osm trolejbusů.

Foto: Archiv DPMB

Trolejbusy Mario charakterizuje panáček za předním sklem vozu

Článek

Brněnští dopraváci jsou jediní v zemi, kteří si některé vozy kompletují sami. V případě trolejbusů Mario tak dopravní podnik ušetří „skládačkou“ na jediném voze dva a půl milionu korun.

„První dva trolejbusy z projektu Mario kompletovali naši zaměstnanci v dílnách v Komíně od podzimu 2022 do loňského jara, kdy jsme začali se zkušebním provozem. Protože se jedná o nový typ trolejbusu, bylo nutné projít sérií zkoušek a získat schválení tohoto typu. Nyní jsme od drážního úřadu získali průkaz způsobilosti, což nám umožňuje další výrobu těchto trolejbusů. V letošním roce proto nakoupíme a postupně začneme kompletovat dalších osm vozů tohoto typu. Projekt Mario nám přináší úsporu dva a půl milionu korun na jednom trolejbusu. Pokud bychom využili opci a nakoupili všech čtyřicet plánovaných vozů, ušetřili bychom sto milionů korun,“ řekl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Podle rámcové smlouvy může totiž podnik objednat do konce roku 2025 až čtyřicet trolejbusů za 295 960 000 korun, což je 7,4 milionu korun za kus.

Foto: Archiv DPMB

Mechanici z brněnského dopravního podniku skládáním z dodaných komponentů ušetří na jednom voze dva a půl milionu

Trolejbusy z projektu Mario nesou typové onačení SOR TNS 12. Výrobce dopravnímu podniku dodává karoserie vozů se všemi komponenty, které pracovníci dílen sami zkompletují a všechny systémy oživí. Kromě finanční úspory je dalším benefitem detailní znalost vozidel, která pak pomáhá při jejich opravách.

Vozy s evidenčními čísly 3065 a 3066 Brňané v ulicích poznají i podle za sklem umístěných plyšových postaviček Maria a Luigiho ze stejnojmenné počítačové hry Mario.

Trolejbusy jsou moderní, ekologická, plně klimatizovaná a nízkopodlažní vozidla o délce dvanáct metrů, která využívají elektrickou energii z trolejového vedení „Tento typ nám ale v budoucnu umožňuje v případě potřeby doplnit vozy o trakční akumulátory a dodatečně je přeměnit na parciální trolejbusy,“ sdělil Vítězslav Žůrek, technickoprovozní ředitel Dopravního podniku města Brna.

Trolejbusy jezdí bez emisí

„Nákup ekologických trolejbusů zapadá do naší koncepce navýšení celkového počtu nízkoemisních a bezemisních vozidel, což výrazně přispívá ke kvalitě ovzduší v Brně. Spolu s vedením města prověřujeme možnost rozšíření provozu trolejbusů, ať už výstavbou nových trolejbusových tratí, nebo provozem parciálních trolejbusů. Jedná se například o provoz trolejbusů v oblasti Lesné, Černovické terasy nebo pilotní projekt provozu parciálních trolejbusů z Králova Pole do Soběšic,“ dodal Havránek.

Podíl zcela čistých bezemisních vozidel na vozovém parku dopravního podniku je v současné době více než šedesát procent

V Brně je trolejbusů nejvíc

Brněnský dopravní podnik je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v České republice. V současné době disponuje 139 vozy. V posledních letech trolejbusový vozový park významně modernizoval, když nakoupil čtyřicet nových kloubových trolejbusů 27Tr a dvacítku trolejbusů Škoda 32Tr a dalších dvacet trolejbusů Škoda 32Tr výrobce dodá na přelomu letošního a příštího roku.

Pražané mají novou trolejbusovou linku na Palmovku. Ale sveze je po ní starý naftový autobus

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám