Hlavní obsah

Von der Leyenová volá po malých elektromobilech, inspirací mají být legrační japonská kei cars

3:07
3:07

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová je pro podporu projektu E-Car, který by měl vytvořit nový segment malých a dostupných automobilů, díky kterým se evropské značky budou moci lépe bránit nástupu čínské konkurence. Inspirací mohou být japonské vozy třídy kei car, které se vyznačují malými rozměry a motory s omezeným výkonem.

Foto: Honda

Nová kategorie evropských vozů by mohla být inspirována japonskou třídou kei car, do které spadá i nový elektromobil Honda N-One e.

Článek

Evropský automobilový průmysl zažívá náročné období, ve kterém musí řešit přísnější emisní limity, vyhlídky na zákaz spalovacích motorů a sílící čínskou konkurenci. Řada představitelů tradičních evropských značek proto volá po přehodnocení plánů a požadavků, kterým čelí ze strany Evropské unie.

Stále častěji se začíná objevovat požadavek na přehodnocení plánu na zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory od roku 2035, což by podle některých vysokých manažerů mohlo vést k zásadnímu poškození evropského automobilového průmyslu.

Jeho význam si přitom zjevně uvědomuje i Ursula von der Leyenová, předsedkyně Evropské komise, která měla prohlásit, že automobilový průmysl představuje jeden z pilířů evropské ekonomiky i průmyslu a závisí na něm miliony pracovních pozic.

EU už podle jejích slov zvýšila flexibilitu ohledně emisních cílů pro rok 2025 a nyní se komise připravuje na revizi plánů pro rok 2035. Představitelé automobilek přitom požadují především vyhodnocení emisí CO2 za celý životní cyklus vozidla, nikoliv hodnocení pouze podle emisí CO2 vypouštěných z výfuku.

Někteří představitelé ovšem volají také po vytvoření nové kategorie vozidel, označovaných jako E-Car, přičemž její inspirací mají být japonské vozy kei cars. Ty tvoří zhruba 40 % japonského trhu, přičemž jejich popularitě pomáhá i daňové zvýhodnění. Jejich parametry jsou přitom omezeny rozměry i výkonem.

Evropská kategorie vozů E-Car by podle původních návrhů měla mít například upravené nároky na bezpečnost a další omezení, díky čemuž by bylo možné takové vozy vyrábět levněji. Navíc by neměly mít ani příliš vysoké emise.

Foto: Suzuki

Japonský segment kei-car nabízí různé typy vozů, včetně sporťáků jako je Suzuki Cappuccino.

„Budoucnost je elektrická a Evropa bude její součástí“

Von der Leyenová přitom podle serveru Autocar měla uvést, že podporuje vytvoření kategorie E-Car. „Miliony Evropanů chtějí kupovat cenově dostupné evropské automobily, proto bychom měli investovat také do malých, cenově dostupných vozidel, a to jak pro evropský trh, tak i pro uspokojení rostoucí globální poptávky. Proto navrhneme spolupráci s průmyslem na nové iniciativě zaměřené na malé, cenově dostupné automobily,“ cituje web slova političky.

Nové vozy tříd E-Car by přitom měly být podle Von der Leyenové environmentální (čisté, hospodárné a lehké), ekonomické (dostupné pro lidi) a evropské – vyrobené v EU a za asistence evropských dodavatelů.

O typu jejich pohonného ústrojí se zatím neobjevuje žádná zmínka, předsedkyně Evropské komise nicméně dodala: „Ať se stane cokoli, budoucnost je elektrická a Evropa bude její součástí. Budoucnost automobilů – a automobily budoucnosti – musí být vyráběny v Evropě,“ cituje její slova britský magazín.

Výběr článků

Načítám