Hlavní obsah

Volvo odhalilo EX30, městský crossover s brutálním zrychlením

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejmenší a nejlevnější elektrický crossover značky Volvo, model EX30, je zároveň nejlépe zrychlujícím autem této značky v historii. Nabídne hodně přes 400 koní a unikátní řešení audiosystému.

Volvo EX30Video: Volvo

 
Článek

Po několika poodhaleních automobilka Volvo konečně ukázala malý crossover EX30, který se bude vyrábět v Číně a má být přímo navržen pro sdílení různými řidiči, v celé jeho kráse. Je nejmenším SUV a zároveň nejmenším elektromobilem Volva v dosavadní historii.

Jeho cílem je být cenově dostupnější a lepší do města než větší C40 Recharge a XC40 Recharge. Pořád ho ale automobilka pozicuje jako prémiové subkompaktní SUV, takže to s tou cenovou dostupností není tak horké. V Česku je jeho základní cena 869 tisíc korun.

Co za takovou sumu zákazníci dostanou? Kromě pěti dveří a čtyř kol také pětimístný interiér s minimalistickým švédským designem, v němž palubní desce naprosto dominuje vertikálně orientovaný displej o úhlopříčce 12,3″. Je jediným displejem v celém voze a jeho horní část supluje i přístrojový štít.

Zcela autonomní řízení je ještě daleko, říká šéf Volva

AutoMoto

Část palubní desky pod čelním sklem funguje jako soundbar – panel s pěti reproduktory. Ten se táhne napříč šířkou celého vozu a takovéto řešení svět vidí v jakémkoliv autě vůbec poprvé. U základního audiosystému jinde v autě reproduktory nejsou, v případě příplatkového systému značky Harman/Kardon přibudou dva širokopásmové reproduktory do zadních dveří a po jednom basovém reproduktoru pod palubní deskou a v zavazadelníku.

Automobilka uvádí, že ve snaze přinést zákazníkům co nejlepší uživatelský zážitek spolupracovala na vývoji s firmami jako Google, Apple či Qualcomm. Na vývoji se podílela také švédská firma ECARX, která se dle vlastního webu zabývá „transformací vozidel do hladce integrovaných informačních, komunikačních a dopravních zařízení“. Díky tomu má EX30 mít „nejlepší možnou infotainmentovou platformu“. Softwarové aktualizace na dálku jsou samozřejmostí.

Technické perličky zahrnují možnost používání smartphonu jako klíče k vozidlu, vlastní aplikace či třeba pokročilý parkovací asistent, který si má dokázat poradit jak s klasickým příčným a podélným parkováním, tak i s šikmými místy či místy v zatáčce.

Nejlépe zrychlující volvo vůbec

Neméně působivá je technika novinky. EX30 sice je „jen“ městský crossover, ale zároveň je v patřičné verzi nejlépe zrychlujícím autem značky Volvo v historii. Verze Twin Motor Performance totiž nabízí dva elektromotory pro pohon všech kol a dává celkový výkon 428 koní a 543 Nm, což zhruba dvě tuny těžký vůz rozpohybuje na stokilometrovou rychlost za pouhých 3,6 sekundy.

Základní verze má pohon pouze zadní nápravy; pracuje tu elektromotor o 272 koních a 343 N.m. Pojí se s ní lithium-železofosfátová baterie o kapacitě 51 kWh, která se zvládne nabíjet výkonem až 134 kW a plně nabitá má stačit na 344 km jízdy.

Varianta s jedním elektromotorem bude k mání také s větší, 69kWh baterií. Ta má kromě schopnosti nabíjení výkonem až 153 kW nikl-mangan-kobaltové složení a dojezd prodlouží na 480 km na jedno nabití. Stejnou baterii má i verze Twin Motor Performance, kde má stačit ke 460 kilometrům jízdy. Všechny verze mají nejvyšší rychlost omezenou na 180 km/h.

Kromě zmíněné techniky je mezi příplatky k mání také kamerový systém pro 360° rozhled kolem vozu, 20″ kola, prosklená střecha nebo 22kW nabíječka na střídavý proud místo standardní jedenáctikilowattové. Vůz je dlouhý 4233 mm, široký 1836 mm a vysoký 1549 mm.

Volvo rovnou odhalilo i verzi Cross Country pro lehký terén, ovšem neposkytlo k ní příliš informací. Snad proto, že vůz má přijít na trh až v příštím roce. Dozvěděli jsme se však, že k mání budou 18″ kola s terénními pneumatikami a vůz bude mít černou přední masku a části pátých dveří.

Má také zvýšenou světlou výšku a tisková zpráva hovoří i o ochranných plechách vpředu, po stranách a vzadu. Zdali to bude skutečná ochrana techniky vozu, či se bude jednat jen o nástavce nárazníků a prahů, zatím není jasné. Přinejmenším v příslušenství by také mohla být zahrádka na střechu třeba pro rezervní pneumatiku, když se takový prvek objevil na obrázcích.

Začíná hluboko pod milionem

Volvo EX30 je už nyní k objednání napříč Evropou včetně Česka za již zmíněnou základní cenu 869 tisíc korun, za kterou je varianta s jedním elektromotorem a menší baterií ve výbavě Core. Ta obsahuje kromě velmi dlouhého seznamu jízdních asistentů a hlídačů také klimatizaci, digitální klíč, tedy možnost odemykat auto pomocí smartphonu, či topení pomocí tepelného čerpadla.

Ceník Volva EX30
Single MotorSingle Motor Extended RangeTwin Motor Performance
Core869 000 Kč994 000 Kč-
Plus939 000 Kč1 084 000 Kč1 144 000 Kč
Ultra-1 159 000 Kč1 219 000 Kč

Prostřední výbava Plus přidává dvouzónovou klimatizaci, lepší systém digitálního klíče, asistenční systém poloautonomního řízení zahrnující např. asistenta pro odstup od náklaďáku v souběžném pruhu na dálnici či odstup od protijedoucího vozu na užších silnicích, nebo již zmíněný lepší audiosystém Harman/Kardon.

Vrcholová verze Ultra přidává autonomní parkovací asistent se schopností pracovat nejen se standardními místy, kamerový systém s 360° výhledem kolem vozu, prosklenou střechu nebo 22kW palubní nabíječku pro střídavý proud.

Nejen SUV. Volvo zvažuje i elektrické sedany a kombíky

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám