Hlavní obsah

Vláda je neutrální k návrhu nových pravidel předjíždění cyklistů

Vláda poslala do Sněmovny s neutrálním stanoviskem návrh zákona, nařizující mimo jiné řidičům předjíždět cyklisty s větším odstupem. Návrh také ruší povinnost cyklistů jezdit po cyklostezkách místo silnice.

Foto: Robert Michael, DPA, ČTK

Předjíždění cyklistů je někdy náročné. Na této ilustrační fotografii z Drážďan mají vlastní vyhrazený pruh, byť docela úzký.

Článek

Podle novely, kterou předložil poslanec ČSSD Petr Dolínek, by řidiči směli předjíždět cyklisty s bočním odstupem nejméně 1,5 metru. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) novinářům řekl, že z principu dává návrh smysl, je ale potřeba vyřešit některé problémy. Podle ministryně spravedlnosti Marie Benešové (ČSSD) nebyly všechny Dolínkovy návrhy realizovatelné.

Povinnost, aby řidiči objížděli cyklisty s odstupem alespoň 1,5 metru, by podle Havlíčka mohla hrát roli z psychologického hlediska. Některé záležitosti jsou ale podle něj stále nedomyšlené. Zmínil například otázku toho, zda by řidiči mohli při objíždění cyklistů na úzkých silnicích přejet plnou čáru.

Cyklisté a chodci, reflexní prvky vám ve tmě můžou zachránit život

AutoMoto

Podle návrhu vládního stanoviska, které bylo zveřejněno ještě před jednáním na vládním webu, je vymahatelnost odstupu nejméně 1,5 metru v praxi obtížná, neboť jeho dodržování je v silničním provozu velmi těžko kontrolovatelné. Nehledě na to, že ani řidič nemá za jízdy možnost změřit, jestli je od cyklisty vzdálen 145 nebo 155 centimetrů.

Ani navrhovaná minimální vzdálenost 1,5 metru nemusí být ve všech případech dostatečná, protože při předjíždění je třeba zohlednit i další faktory, jako například rychlost jízdy přejíždějícího vozidla i cyklisty nebo meteorologické vlivy, jako déšť nebo poryvy větru.

Přibývá opilých cyklistů

Krimi

Podle Michala Hodbodě z Policie ČR, kterého zpovídala Česká televize, hlavní příčinou nehod zahrnujících cyklisty není nedodržování bezpečného odstupu. Jako důležitější zmiňuje alkohol. Podle ČT24 letos už na českých silnicích zahynulo 21 cyklistů a 12 nehod z toho zavinili právě cyklisté.

Dolínkův návrh také prolamuje povinnost cyklistů jet v jízdním pruhu pro cyklisty, vyhrazeném jízdním pruhu pro cyklisty nebo například na stezce pro cyklisty, pokud jsou zřízeny. To ministerstvo dopravy ve svém stanovisku označuje za zcela nevhodné z hlediska bezpečnosti.

Zločin a trest? Cyklista v Praze nelegálně projížděl zastávkou, fyzika ho zchladila

AutoMoto

Další částí Dolínkova návrhu je obnovení povinnosti zaměstnavatelů zajistit přístřešek nebo jinou úschovu na kola. Poslanec uvádí, že až do konce roku 2006 měl zaměstnavatel povinnost zajistit bezpečnou úschovu svršků a osobních předmětů, které zaměstnanci obvykle nosí do zaměstnání, jakož i obvyklých dopravních prostředků, pokud jich zaměstnanci používají k cestě do zaměstnání a zpět. Netýkalo se to ale aut.

Současný zákoník práce podle něj zapomněl na to, že obvyklým dopravním prostředkem může být i kolo. Náklady na straně zaměstnavatelů podle něj budou nulové nebo zanedbatelné.

Vláda ale podotýká, že navrhovaná úprava vůbec neřeší otázku odpovědnosti za škodu způsobenou na uschovaném jízdním kole. Poukazuje na to, že zaměstnavatel má povinnost hradit škodu na odložených věcech, které se obvykle nosí do práce a které si zaměstnanec odložil při plnění pracovních úkolů na místě k tomu určeném.

V případě nově navrhované povinnosti však vůbec není zřejmé, zda a za jakých podmínek by zaměstnavatel za případnou škodu odpovídal, uvedli vládní legislativci. Ministerstvo práce vedené Dolínkovou stranickou kolegyní Janou Maláčovou v připomínkovém řízení navíc uvedlo, že prostory zaměstnavatele, jako jsou kanceláře nebo dílny, by navíc neměly sloužit jako úschovny kol mimo jiné z důvodu bezpečnosti práce.

Reklama

Související články

Turisté obsadili Šumavu. Přibývá úrazů

Už nyní se na Šumavě pohybuje velké množství cyklistů i turistů. Někteří z nich ale přeceňují při túrách či jízdě na kole své síly. Horští záchranáři vyjíždějí...

Výběr článků

Načítám