Hlavní obsah

Virtuální figurína věrně imituje člověka. Toyota ji bezplatně nabídne i konkurenci

Japonská automobilka Toyota nabídne od příštího roku všem ostatním výrobcům volně k dispozici svůj digitální model člověka, který využívá pro virtuální crash testy. Model dokáže simulovat a vypočítat dopady nárazu na lidské tělo při dopravní nehodě.

Foto: Toyota

Virtuální řidič Toyoty určený pro crash testy.

Článek

Model pod názvem THUMS je součástí počítačového testování pasivní bezpečnosti, které dosud analyzovalo jen dopad dopravních nehod na vozidla jako taková. Obsahuje nejen lidskou kostru, mozek, vnitřní orgány nebo svaly, ale na základě hustoty a charakteristik i jejich odolnost. Umožňuje tak věrohodně simulovat a následně vyhodnotit poškození posádky auta v případě nehody.

Zatímco již dříve existovaly modely simulující některé části těla k lékařským účelům, THUMS od Toyoty se stal vůbec prvním digitálním modelem člověka jako celku. Mohl tak nabídnout přesnou simulaci toho, jak nehoda působí na jednotlivé části a jak se tyto části během nárazu ovlivňují navzájem.

Škoda Superb iV neuspěla v losím testu

AutoMoto

Ochrana posádek vozidel se skládá z prvků aktivní a pasivní bezpečnosti. Zatímco technologie aktivní bezpečnosti, jako jsou různé elektronické asistenty, se snaží nehodě zabránit, pasivní prvky pomáhají eliminovat škody na vozidle a zabránit zranění posádky, pokud k havárii dojde.

Všechny bezpečnostní prvky je potřeba důkladně otestovat, nicméně kdyby se k tomu používaly pouze klasické nárazové zkoušky, bylo by to časově i finančně velmi náročné. Proto přichází na řadu pokročilé počítačové modelování, které umožňuje provést tisíce simulací bez zničení jediného vozu či lidské figuríny.

Velký test dětských autosedaček. Někdy není třeba si příliš připlácet

AutoMoto

Členové vývojového týmu museli kromě pokročilého počítačového programování disponovat i znalostmi o anatomii lidského těla. Jelikož se jednalo v první řadě o automobilové konstruktéry, nikdo z vývojového týmu předmětné oblasti neovládal a mnohdy bylo nutné jít cestou pokus–omyl.

Pro lepší pochopení toho, jak lidské tělo pracuje a z čeho se skládá, se jeden ze zakladatelů projektu Juiši Kitagawa s kolegy účastnil desítek pitev a potom simuloval nárazové testy s lidskými těly. Díky tomu přišel například na to, že kosti se mohou zlomit již tehdy, pokud jsou vystaveny deformaci nad tři procenta.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám