Článek
I když listopadová předpověď slibuje nezvykle teplý měsíc, většina motorkářů už má sezonu pomalu za sebou. Chladná rána, vlhké silnice i krátké dny zkrátka berou chuť na pohodové vyjížďky, a motorky tak míří do garáží. Stále však přibývá těch, kteří se počasí nebojí a v sedle zůstávají prakticky celý rok.
Kdo však motocykl již někdy na půl roku odstavil, dobře ví, že po takové pauze nemusí být bezproblémový start samozřejmostí. Obecně lze říci, že nám toho nové motocykly více odpustí. Například motorky se vstřikováním, které jsou při odstávce méně náchylné na problémy než starší stroje s karburátory. Stále však existuje pár jednoduchých pravidel, která nám začátek nové sezony usnadní.
Poctivý servis, klidné jaro
Velmi důležité je zvážit načasování a způsob provedení základního servisu. Pokud se o výměnu provozních náplní a filtrů staráte sami, zimní odstávka stroje bude ideálním časem pro tuto údržbu. Pokud svůj motocykl raději svěříte do odborných rukou, může být výhodnější absolvovat servisní prohlídku ještě před zimou.

Motocykl prochází při pravidelné prohlídce řadou servisních úkonů.
Na jaře bude váš stroj připraven a vy nebudete muset čekat na volný termín. Při rozhodování o tom, zda si budete motocykl servisovat sami, nebo za pomocí autorizovaného servisu, mějte na paměti, že servisní prohlídka zdaleka není jen „výměna oleje a filtru“, který si v garáži přeci zvládnete vyměnit sami.
Servisní prohlídky se skládají z celé řady úkonů, mezi které patří například aktualizace řídicích jednotek, které v domácích podmínkách zkrátka nezvládnete. Pokud vám tedy cena za pravidelný servis přijde vysoká, zkuste se příště zeptat, co vše daná prohlídka vlastně obsahuje – možná budete překvapeni.
Umýt
Než motorku uložíte k zimnímu spánku, dopřejte jí důkladnou očistu. Na první pohled se to může zdát zbytečné, ale jakékoliv nečistoty je zkrátka dobré odstranit. Dobře víme, kolik času zabere jen zaschlý hmyz, který jsme na přilbě ponechali do další vyjížďky. S takovými věcmi se přeci na jaře nikdo nechce zabývat.
Ať už s mytím vyrazíte na tlakovou myčku, nebo zvolíte mytí v domácích podmínkách, vždy je vhodné motorku pečlivě osušit (například stlačeným vzduchem). Nespornou výhodou ručního mytí je, že vám celý motocykl projde pod rukama. Věřte, že právě taková kontrola není na škodu a nejednou pomohla odhalit uvolněný šroubek či povolenou objímku.
Nahustit pneu
Péči a kontrolu si zaslouží i pneumatiky. Ne nadarmo se jim přezdívá černé zlato – vždyť ty malé styčné plochy rozhodují o tom, zda se udržíme na silnici. Nejen v redakci se proto shodneme na tom, že na obutí se zkrátka nevyplatí šetřit. Zkontrolovat bychom měli stáří pneumatik a jejich celkový stav. Zejména motorkáři s nízkým nájezdem pak budou řešit dilema, zda pneumatiky vyměnit, když mají ještě slušný vzorek.
Obecně se však nedoporučuje jezdit na pneumatikách starších šesti let. V rámci zazimování je pro nás však důležité, aby měly pneumatiky správný tlak. Pokud máte tu možnost, je vhodné motocykl postavit na centrální nebo servisní stojan. Pokud ne, doporučuje se předepsaný tlak lehce zvýšit (přibližně o 0,2 – 0,3 baru).
Dostatek paliva
Majitelé starších strojů s karburátory již dobře znají recept na svůj vlastní motocykl. Většina z nich natankuje plnou nádrž prémiového benzinu, někteří přidávají ještě aditiva v podobě stabilizátorů paliva. Nejeden majitel svůj stroj přes zimu párkrát „natočí“ a nechá jej pořádně ohřát, jistotou by však mělo být vypuštění karburátorů, aby v nich degradovaný benzin neucpal trysky a kanálky. U motocyklů se vstřikováním stačí zpravidla jen natankovat plnou nádrž kvalitního benzinu.
Péče o akumulátor
Posledním a největším strašákem, rozhodujícím o tom, zda se nám po zimní pauze podaří motocykl nastartovat, je stav vaší baterie. S nárůstem technologií u moderních motocyklů je téměř nemožné, aby byla na jaře ve stoprocentním stavu. Výbavové prvky jako alarmy, GPS lokalizace či neustálé monitorování signálu od keyless systémů mají sice malý odběr, ale po pětiměsíční pauze dokážou baterii pořádně „vyšťavit“.
Jedním z řešení je samozřejmě odpojení baterie, čímž se však připravíme o výhody plynoucí z dané výbavy (alarm, GPS lokalizace), anebo pořízení chytré nabíječky. Moderní, chytrou nabíječku lze pořídit již od několika set korun a je to tedy jednoznačně nejsnazší způsob, jak udržet baterii v kondici přes celou zimu.

Pokud nemáte chytrou nabíječku, je lepší baterii z motorky vyndat.
Tyto nabíječky mohou být připojeny k motocyklu skutečně po celou dobu – pokud tedy máte v garáži elektřinu, není co řešit. V opačném případě doporučujeme baterii odpojit.
Bezpracné řešení
Pokud se zazimováním motocyklu nechcete zabývat, anebo nemáte k dispozici ani vhodné prostory, můžete využít placených služeb některých dealerů a moto servisů.
Nabízejí se v různých úrovních, od pouhého „ustájení“ motocyklu ve vhodných podmínkách, až po služby spojené právě s pravidelným dobíjením anebo i provedením veškerého potřebného servisu v rámci zimní pauzy. I když tyto služby něco stojí, pro některé motorkáře to může být skvělé řešení.




