Hlavní obsah

Vyhněte se znečištěným sklům i zápachu z koberečků a připravte auto na zimu

Zima je nejnáročnějším obdobím pro vaše auto. I když už moderní vozy nepotřebují takovou péči jako před desítkami let, vyplatí se na závěr podzimu projít pár bodů, které mohou mít zásadní vliv na komfort, bezpečnost, spolehlivost a životnost vozu. Ať už se o to postaráte sami, nebo v servisu v rámci specializovaných zimních prohlídek.

Foto: Toyota

Ilustrační foto

Článek

Jistěže na pneumatiky před zimou myslí snad každý motorista. Od 1. listopadu vstupuje v platnost povinnost je užít, je-li na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, anebo to lze předpokládat. Ranní mrazíky mohou přijít znenadání, takže přezutí pneumatik není radno odkládat.

Věnujte pozornost stáří pneumatik, které vyčtete pomocí kódu složeného z měsíce a roku výroby. Pneumatiky nad čtyři roky stáří už začínají ztrácet své vlastnosti, zejména pokud nejsou skladovány v temnu a chladu během léta. Důležitá je také hloubka dezénu, která by neměla být menší než 4 mm.

Vedle čistě zimních plášťů se nabízí ještě jedna možnost: pořízení celoročních pneumatik, které jsou čím dál schopnější. Vyplatí se zejména při městském a příměstském provozu a nízkému nájezdu. Jsou vyráběny tak, aby nabízely co možná nejlepší vlastnosti v letních i zimních měsících, na suché, mokré i zasněžené vozovce.

Při výběru se přitom nesoustřeďte pouze na označení M+S (Mud and Snow - bláto a sníh), ale také na symbol tří alpských vrcholů (3PMSF), díky němuž budou pneumatiky uznávány jako zimní i v zahraničí.

Pro hladké starty

Prověřte také 12V baterii vozidla. Její životnost bývá okolo čtyř let a čekat v tomto případě, až nastane problém, může znamenat, že uprostřed noci na opuštěném místě nenastartujete. O kontrolu se může postarat autoservis, případně to můžete udělat sami pomocí voltmetru.

Ten by měl ukazovat nejméně 12,5 V. Pokud je napětí pod 12 voltů, baterii je vhodné rovnou vyměnit. Druhý, stejně jednoduchý test se provádí s běžícím motorem, kdy alternátor baterii dobíjí - napětí by se mělo pohybovat nad 14 volty. Pokud je nižší, může vaše auto mít závadu na alternátoru.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Akumulátor v motorovém prostoru auta

Zejména u nafty se lze setkat s tím, že se v ní při minusových teplotách vytvoří vločky parafinů, které ucpou palivový filtr a vůz nenastartuje.

Proto se i v naší zemi v zimě prodává tzv. zimní nafta, která je aditivovaná směrem ke snížení bodu filtrovatelnosti do hlubokých minusových teplot. Jaká nafta je zrovna k mání, může být napsáno u stojanu, příp. to bude vědět obsluha čerpací stanice.

U benzínu tento problém v našich zeměpisných šířkách v podstatě nenastává, ten vydrží teploty až –40 °C, není-li v palivovém systému voda.

Stěrače stírají?

Na místě je kontrola brzdové a chladicí kapaliny, určitě vás ale nemine zimní směs do ostřikovačů. Vystříkejte tu letní a nalijte zimní, nejlépe neředěnou. Důležité je poté dostatečně dlouho ostříkat všechna skla, aby se zimní kapalina dostala do všech hadiček – tedy i do celé délky té vedoucí k zadnímu ostřikovači.

„Z vlastní zkušenosti vím, že když kapalina v hadičkách zamrzne, auto se v plískanicích stane skoro nepoužitelným. Každou chvíli vás při jízdě ošplouchne například protijedoucí náklaďák, stěrače špínu jen rozetřou po skle a vy nevidíte ven a končíte,“ varuje člen týmu výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto Robert Šťastný.

Foto: Novinky

Výměna stěračů u Fabie II - nacvaknutí je otázkou několika vteřin.

Důležitým prvkem vozu jsou také stěrače. Na podzim a v zimě jsou totiž používány častěji, a proto by měly fungovat bezvadně - vodu a nepořádek ze skla odstraňovat, nikoli je po něm rozmazávat.

Někdy pomůže gumičky stěračů otřít hadříkem, ovšem většinou - nebo jsou-li stěrače hlučné - je na čase jejich výměna. Ta nebývá složitá, zvládnete to na parkovišti před domem a náklady jsou v řádu stokorun.

Zkontrolujte také osvětlení vozu a případné nefunkční žárovky vyměňte. Podívejte se do krabičky s náhradními žárovkami, jestli je obsah kompletní. Pokud ne, dokupte chybějící kusy. Jak je na tom pylový kabinový filtr ventilační soustavy? Jeho nadměrné znečištění snižuje účinnost a kromě toho kumuluje vlhkost v interiéru. To má za následek někdy i dost výrazné prodloužení doby potřebné k odmlžení skel.

Abyste otevřeli

Mráz, přesněji tedy námraza, může znamenat problém i při otvírání dveří - někdy prostě dveře přimrznou. Tím spíš, máte-li auto s bezrámovými okny, je odtrhávání skla přimrzlého k těsnění nepříjemné. Tomuto problému se dá předejít včasným natřením gumových těsnění speciálními vosky či mazivy, které přimrznutí zabrání. Dají se koupit v prodejnách autodílů.

Textilní koberečky je dobré vyměnit na zimu za gumové. Na botách si do interiéru přinášíme mnohem víc vody, která se do textilie vsakuje a kobereček pak může plesnivět. Podobně praktická je gumová nebo plastová „vanička“ na dno zavazadlového prostoru.

Přibalte si automobilovou KPZ

Do zavazadelníku je dobré přibalit si pár věcí navíc. „Mějte po ruce škrabku, hodí se i startovací kabely. U těch pozor na to, kam se jednotlivé konektory připojují, u moderních aut to může být jinak, než velí letitá tradice. Jezdíte-li víc do hor, nutností jsou řetězy, špatná není lopatka, případně pytlík s pískem,“ říká Petr Krásný, vývojový specialista bezpečnosti vozu Škoda Auto.

Související témata:

Výběr článků

Načítám